Hei! Jeg hadde planlagt KS med førstemann grunnet seteleie og syns i grunn det gikk veldig fint. Vi har satt opp 6 dager før tror jeg det var, som sistemann den dagen. Det kom inn så mye akutt at vi ble bedt om å reise hjem og komme tilbake 2 dager senere - de var fryktelig lei for dette, men det er sånt som kan skje. Da vi kom tilbake 2 dager senere ble vi tatt som førstemann for å være sikre på å slippe flere bomturer. Vi ankom vel sykehuset ca 0630 om morgenen, ble tatt i mot av og fikk venekateter, urinkateter etc. Gikk selv opp til operasjonssalen (skikkelig ekkelt å gå med urinkateter i!), der fikk jeg spinalbedøvelse (traff på første forsøk, kjente nesten ingenting). Ble koblet til ulike ting mens de forklarte og så var de i gang. Rolig og fin stemning, kirurgene stod og småskravlet om smått og stort mens de dyttet og klemte på magen min. Anestesilege/sykepleier passet på meg, og mannen fikk sitte ved hodet mitt. Jeg ble på et tidspunkt veldig kvalm og kastet opp (hadde heldigvis fastet slik jeg hadde fått beskjed om og, så kom bare litt slim) og ble litt borte et øyeblikk. Dette skyldes blodtrykksfall grunnet spinalen og/eller at jeg lå på rygg (vena cava syndrom). Uansett, dette håndterte de fort og jeg følte meg bedre igjen. Det gikk utrolig fort før babyen var ute, hun var født litt over kl 08. Jeg fikk henne på brystet med en gang. Etter en liten stund ble mannen med en barnepleier for å stelle henne, mens jeg ble sydd. Fikk henne på brystet igjen etterpå. Mannen og jenta ble sendt ned på oppvåkningen uten meg, men de møtte meg der etter bare en kort stund. Der var vi alle tre i noen timer, før vi ble sendt over til barsel. Jeg trivdes ikke på barsel, men det var relatert til de som jobbet der, og ikke ks. Første dagen klarte jeg bare å stå med støtte ved siden av sengen på kveldstid. Mannen var der til send på kveld, serverte meg vått og tørt og skiftet bleier ved behov. Jeg hadde en del luftsmerter (som veldig vondt hold), men det var ikke så ille så lenge jeg lå i ro. Operasjonssåret var vondt hvis jeg forsøkte å gjøre rare bevegelser, ellers hadde jeg ingen smerter. Dagen etter klarte jeg å gå ut på do og tisse selv (jippi, ferdig med urinkateter) og fikk meg en dusj. Ble veldig sliten, men det var godt. Smerter omtrent som dagen før, altså vondt i såret ved uvørne bevegelser og litt luftsmerter. Mannen ble sendt rundt til å ordne og fikse. Andre natten var første gangen jeg skifte bleie selv. 3. dagen ble vi sendt på barselhotellet. 4. dagen dro vi hjem. Husker ikke hvor lenge jeg hadde vondt i operasjonssåret når jeg beveget meg litt brått, men det var ikke et stort problem. Det kjipeste var å ikke kunne komme seg rundt det første døgnet, men ellers må jeg si det gikk veldig greit for min del og skulle det bli ks igjen har jeg ingen problem med det :-
Lykke til!