Ks historier?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Sitter her å grubler over fødsel, er så heldig at jeg grunnet siste fødsel får velge selv om jeg ønsker ks eller vaginalfødsel. Jeg vil jo selvfølgelig det som er best for både meg og baby men alikevel kjempe vanskelig å skulle bestemme seg. Hadde en kjempe vanskelig fødsel sist og ønsker nå i hovedsak ks, men fikk jo selvfølgelig servert en del skrekk historier av lege på sykehuset... Noen som kan fortelle om sitt keisersnitt her?

Kan jeg spørre hva som skjede ubder forrige fødsel..? Er det "fare" for at det vil skje denne gangen og?
Jeg hadde en tøff fødsel sist, men gjlr HVA som helst for å slippe KS..

Var vel kombinasjon av mye forskjellig, men har det fortsatt friskt i minne nå 7 år etter og kjenner at bare tanken på fødsel er skremmende nå.

Vil vel si det er fare for at samme kan skje nå ja. Og var egentlig 110% sikker på ks helt til møte på sykehuset der de la frem en del skrekkhistorier

Hei! Jeg hadde planlagt KS med førstemann grunnet seteleie og syns i grunn det gikk veldig fint. Vi har satt opp 6 dager før tror jeg det var, som sistemann den dagen. Det kom inn så mye akutt at vi ble bedt om å reise hjem og komme tilbake 2 dager senere - de var fryktelig lei for dette, men det er sånt som kan skje. Da vi kom tilbake 2 dager senere ble vi tatt som førstemann for å være sikre på å slippe flere bomturer. Vi ankom vel sykehuset ca 0630 om morgenen, ble tatt i mot av og fikk venekateter, urinkateter etc. Gikk selv opp til operasjonssalen (skikkelig ekkelt å gå med urinkateter i!), der fikk jeg spinalbedøvelse (traff på første forsøk, kjente nesten ingenting). Ble koblet til ulike ting mens de forklarte og så var de i gang. Rolig og fin stemning, kirurgene stod og småskravlet om smått og stort mens de dyttet og klemte på magen min. Anestesilege/sykepleier passet på meg, og mannen fikk sitte ved hodet mitt. Jeg ble på et tidspunkt veldig kvalm og kastet opp (hadde heldigvis fastet slik jeg hadde fått beskjed om og, så kom bare litt slim) og ble litt borte et øyeblikk. Dette skyldes blodtrykksfall grunnet spinalen og/eller at jeg lå på rygg (vena cava syndrom). Uansett, dette håndterte de fort og jeg følte meg bedre igjen. Det gikk utrolig fort før babyen var ute, hun var født litt over kl 08. Jeg fikk henne på brystet med en gang. Etter en liten stund ble mannen med en barnepleier for å stelle henne, mens jeg ble sydd. Fikk henne på brystet igjen etterpå. Mannen og jenta ble sendt ned på oppvåkningen uten meg, men de møtte meg der etter bare en kort stund. Der var vi alle tre i noen timer, før vi ble sendt over til barsel. Jeg trivdes ikke på barsel, men det var relatert til de som jobbet der, og ikke ks. Første dagen klarte jeg bare å stå med støtte ved siden av sengen på kveldstid. Mannen var der til send på kveld, serverte meg vått og tørt og skiftet bleier ved behov. Jeg hadde en del luftsmerter (som veldig vondt hold), men det var ikke så ille så lenge jeg lå i ro. Operasjonssåret var vondt hvis jeg forsøkte å gjøre rare bevegelser, ellers hadde jeg ingen smerter. Dagen etter klarte jeg å gå ut på do og tisse selv (jippi, ferdig med urinkateter) og fikk meg en dusj. Ble veldig sliten, men det var godt. Smerter omtrent som dagen før, altså vondt i såret ved uvørne bevegelser og litt luftsmerter. Mannen ble sendt rundt til å ordne og fikse. Andre natten var første gangen jeg skifte bleie selv. 3. dagen ble vi sendt på barselhotellet. 4. dagen dro vi hjem. Husker ikke hvor lenge jeg hadde vondt i operasjonssåret når jeg beveget meg litt brått, men det var ikke et stort problem. Det kjipeste var å ikke kunne komme seg rundt det første døgnet, men ellers må jeg si det gikk veldig greit for min del og skulle det bli ks igjen har jeg ingen problem med det :-

Lykke til!

Last edited:
Min skrekk er ks. Hadde det sist og nervene grodde feil. Fikk ekstreme nervesmerter og lå lenge på sykehuset med morfin. Når stingene ble oppløst inni der så bedret det seg. Men nå som jeg er gravid igjen så har jeg mye vondt i nerveskaden i ks arret.

Min fødsel endte med hasteks.
Fødselen min varte ekstremt lenge, men fra de bestemte seg for ks til gutten min var trygt ute tror jeg det gikk 15 minutter eller noe.

Husker de flyttet meg fra fødesengen til operasjonssengen (?) og trillet meg inn på operasjonsstuen. Der koblet de hendene mine til alt mulig (husker ikke hva) og når jeg var klar hadde legene opprop hvor de gikk gjennom navnene til alle som var med på operasjonen. Når alle var klar hentet de inn den kommende faren og plasserte han vedsiden av meg :)
Han var en smule nervøs så de tok seg litt ekstra av han tror jeg.

De fortalte meg når de begynte og jeg kjente små dytt i magen min.
Vår vakre sønn var ute, gren litt og pappaen fikk ta del i den første stunden med gutten sin :)
Jeg var helt utslitt så etter at jeg fikk konstatert at alt var fint med han så sovnet jeg og våknet opp på oppvåkningen en del timer senere.

Da kom de opp med sønnen min og trillet oss ned på barsel.

Fikk kateteret ut samme dagen, tok meg en dusj og syns egentlig at smertene var helt overkommelig.
Man blir naturligvis litt mer ubrukelig siden man ikke kan løfte tunge ting på en stund, men hadde jeg fått velge selv hadde det blitt ks denne gangen også.. :)

Jeg hadde haste ks da ungen ikke bevega seg nedover. Blei trilla i full fart ned, der stakk de i 30 min uten å treffe og fikk til slutt narkose. Ingen smerter etter ks'n og alt var bare fint syns jeg, arret vises ikke heller. Er kjempefornøyd. Denne gangen blir det pl ks, og håper det blir like bra som sist gang, dog har de endret type smertestillende siden sist (2012), da den jikk litt over i morsmelka og inneholdt morfin. Alt i alt ett kjempefint ks. Lykke til :-)

Jeg hadde haste ks da ungen ikke bevega seg nedover. Blei trilla i full fart ned, der stakk de i 30 min uten å treffe og fikk til slutt narkose. Ingen smerter etter ks'n og alt var bare fint syns jeg, arret vises ikke heller. Er kjempefornøyd. Denne gangen blir det pl ks, og håper det blir like bra som sist gang, dog har de endret type smertestillende siden sist (2012), da den jikk litt over i morsmelka og inneholdt morfin. Alt i alt ett kjempefint ks. Lykke til :-)

Vet du noe om hvordan smertestillende som gis nå? Føler jeg også lander på planlagt ks etter å ha lest noen fine historier her inne...

Sniker fra mars... ;) Hadde planlagt KS i 2012 og skal ha det igjen nå i mars 2016. Hele opplegget gikk veldig fint! Kjenner igjen beskrivelsen av luftsmerter, men det var over ila ca 12 timer hos meg og det var ikke konstant.
Dette går fint hvis du velger KS, lykke til!

Nei veit ikke hva de inneholder, bare at smertene kan kjennes denne gang. Kjente jo ingenting i 2012 ;-) Men, jordmor sa bare at vi må si fra om vi må ha mer smertestillende, så ordner de det. I 2012 var det jo morfin i den.. Dette skal gå bra, men ikke uvanlig å være spent/nervøs. Er jeg også det :-)

Nei veit ikke hva de inneholder, bare at smertene kan kjennes denne gang. Kjente jo ingenting i 2012 ;-) Men, jordmor sa bare at vi må si fra om vi må ha mer smertestillende, så ordner de det. I 2012 var det jo morfin i den.. Dette skal gå bra, men ikke uvanlig å være spent/nervøs. Er jeg også det :-)

Høres ikke morro ut :( har hørt at mann kan kjenne at de holder på men ingen smerter slik jeg har forstått...

Høres ikke morro ut :( har hørt at mann kan kjenne at de holder på men ingen smerter slik jeg har forstått...

Man kan kjenne romstering når de flytter på tarmene og sånn. Samt litt press når babyen kommer ut.

Har aldri hørt om at man kan kjenne smerter under KS sålenge sprøyta i ryggen er satt rett?
Man kjenner at de driver på selvfølgelig, men man skal ikke kjenne noe smerter?

Jeg kjente ingenting i allefall i 2013..:/

Har aldri hørt om at man kan kjenne smerter under KS sålenge sprøyta i ryggen er satt rett?
Man kjenner at de driver på selvfølgelig, men man skal ikke kjenne noe smerter?

Jeg kjente ingenting i allefall i 2013..:/

Man skal ikke kjenne smerter under ks pga spinalbedøvelsen, men etter kan man kjenne om man ikke får nok :)

Back
Topp