Krystaller i urin?

shewolf

Gift med forumet
Da katten pissa i saccosekken idag, glinset det som krystaller der hun hadde tisset. Hun har hatt uvi tidligere. Kan det være det igjen? Fant forresten ut at dette ikke var den første gangen hun hadde tissa i saccosekken... Hun har det også med å tisse inne. Men det kan da ikke være normalt at katten setter seg ned rett foran øynene på en og tisser på en saccosekk midt på stuegulvet?

Lurer på om det var det hun gjorde sist også. Satte seg ned midt på stuegulvet og tissa rett foran øynene på oss.

Hva kan uvi hos katter komme av? Fôr? Kulde?

Det er det samme katten vår gjorde når hun hadde uvi.. Hun er sterilisert og får lett krystaller i urinen. Katter som er steriliserte får vist lettere uvi. Dyrlegen vår sa at de får det lettere når de spiser mat med for mye et eller annet i. Husker ikke hva det var. Så vi fikk anbefalt mat av dyrlegen og etter dette har hun ikke hatt det problemet. Er dyr mat, men katten spiser mindre av det fordi det er mer næring i maten. Og det blir billigere en å dra til dyrlegen hele tiden for uvi. Foret vi bruker heter c/d og er merket Hills.

Vi pleier vanligvis å bytte mellom ulike typer fôr. Men har i det siste kjøpt x-tra kattemat (FY til oss selv!). Må vel ta en tur på felleskjøpet og handle noen poser med fôr derfra når jeg får lønn igjen.

Sist gang hun hadde uvi, var det blod i urinen. Det vet jeg ikke om det var nå. Men der hun hadde tissa på saccosekken så det ut som krystaller som glitret. Det MÅ jo være krystaller i urinen?

Kanskje det ikke var så lurt å kaste henne ut når hun gjorde dette... Får håpe hun kommer inn igjen snart.

Kan man få resept på medisin mot uvi hos katter, uten å levere urinprøve? Det er jo så dyrt, og det er jo veldig sannsynlig at hun har uvi igjen, siden hun er sterilisert og har hatt det før.

Skal ringe veterinær på mandag.

Hvis hun har hatt det før og symptomene er veldig klare tror jeg man kan få resept uten time og urinprøve. Vi har i hvertfall fått det.. Det lønner seg å kjøpe mat som er beregnet til steriliserte katter for de inneholder mindre av det som gjør at de lettere får uvi. Vi lærte også av en sånn feil etter at vi kjøpte no billig mat, det blei ikke så billig alikevel.
God bedring til pusen din
Husk at det er viktig med tilgang på friskt vann flere steder, fikk i hvertfall vi råd om når vår pus hadde uvi.

Det høres ut som det. Jeg var hos vetrinær med katten for halvannen uke siden og fikk påvist krystaller og blod i urinen. Hun sa at de kan få det hvis de er kastrert, overvektig og i lite aktivitet. Bare urinprøve alene kostet 300,- i tillegg til konsultasjon og blodprøver (for å sjekke bla. nyrer - det var fleskedyrt). Han får mat av merket c/d - Hills. Det er visstnok for mye magnesium i billig mat. Kanskje du får resept uten sjekk, men jeg tror kanskje at du må ha en time. Håper pelsdotten din kommer seg fort. :)

Back
Topp