krybbedød

Tittenteia

Elsker forumet
er en mor man kan kalle overnervøs, og da noen fortalte meg igår at barn kan dø i krybbedød frem til de er 5 år, kjente jeg at dette var noe jeg ikke ville vite. dette skjer vel veldig skjeldent? og kan man virkelig kalle det krybbedød i en slik alder??

Ikke si sånt da  [&o] Har perioder da jeg tenker mye på det og engster meg.

Men er glad sønnen min er frisk og rask, har det fint, spiser godt og sover godt. Det er vel det beste jeg kan tenke på nå[:D]+

Strengt tatt kan man dø i krybbedød hele livet. Er det det kalles hvis det ikke finnes noen bedre forklaring på hvorfor.
Men du har helt rett, det er veldig sjelden det skjer.

jeg har hørt at det er mest normalt opptil 9 mnd

trodde det var maks 2 år eg da. og har virkelig aldri hørt/sett i noen avis e.l noen 5åring som har dødd plutselig i en alder av 5 år.

hvis ho sliter så innmari, ville eg tatt kontakt med en psykolog hvis eg var hu, og fått snakka ut om bekymringane. for det der må væra slitsomt!!

Barn opptil skolealder kan bli rammet av krybbedød, men det er vel "vanligere" hos små barn.

http://no.wikipedia.org/wiki/Krybbedød

Litt mer om krybbedød, kort og grei info:

HVA ER KRYBBEDØD?

Når et friskt spedbarn som sover plutselig eller uventet dør, uten noe forvarsel, kalles det krybbedød. Barnet var friskt da det ble lagt i sengen eller vognen, og en obduksjon gir ingen forklaring på dødsfallet. Man vet ikke med sikkerhet hvorfor dette skjer. En teori er at barna som dør i krybbedød, kan være født med en genetisk svakhet og så kan det være at en ytre påvirkning utløser dødsfallet.

Eksempler på slik uheldig ytre påvirkning kan være mageleie, for høy temperatur og tobakksrøyk. Vi vet ennå lite om hvilke barn som er disponert for krybbedød og derfor må vi prøve å unngå de risikofaktorene som vi vet har betydning.

KRAFTIG REDUKSJON I KRYBBEDØDSFALL ETTER 199O-TALLET

Det har skjedd en sterk reduksjon av antallet krybbedødsfall i Norge fra 1980-årene. I 1988 døde 158 barn i krybbedød, det vil si 2,7 døde per 1000 fødte. I dag regner man med at forekomsten ligger rundt 0,6 døde per 1000 fødte. Den viktigste enkeltårsaken til dette synes å være at man nå legger babyen i ryggleie.

NÅR ER DET STØRST FARE FOR KRYBBEDØD?

Barnet er mest utsatt for plutselig spedbarnsdød fra de er en måned til de er ett år. Tre fjerdedeler av dødsfallene skjer før barnet er seks måneder og det er flere dødsfall om vinteren enn om sommeren. Førstefødte rammes sjeldnere enn senere fødte søsken. De fleste dødsfallene skjer mellom midnatt og klokka ni om morgenen.

Ved krybbedød dør barnet i siste instans pga. oksygenmangel og så hjertestans.

FOREBYGGE KRYBBEDØD

I bunn ligger trolig en genetisk disposisjon for krybbedød, og så er det sannsynligvis flere uheldige sammenfallende ytre faktorer som til slutt samlet fører til krybbedød. Trolig er det et forholdsvis lite antall barn som eventuelt har denne genetiske defekten.

Man vet per i dag ikke hvem som kan bli rammet av krybbedød, og derfor anbefaler man forebyggende tiltak for alle babyer med tanke på å unngå en slik tragedie.

Noen råd og tips som kan vurderes:
Babyen bør ligge på ryggen, unngå mageleie, ikke bruk for myk madrass
Tidligere var det vanlig å legge barnet på siden de første to ukene, men dette frarådes nå
Ligger barnet likevel på siden, må det støttes opp slik at det ikke ruller over på magen, bytt side
Ikke la det være for varmt på barnerommet, ikke ha for mye klær på babyen
Ikke pakk han inn i varme/tette sengklær, ikke pakk hodet inn i sengklær
Det skal være frisk luft med litt sirkulasjon i rommet, men unngå sjokklufting
Temperatur/luftfuktighet i rommet skal være stabil
Unngå røyking i svangerskap, nær babyen, på rom der babyen skal oppholde seg
Barnet må ikke ligge i rom som er nymalt

SYMPTOMER PÅ KRYBBEDØD

Manglende pust/puls
Store lysstive pupiller som blir mindre etter noen timer
Sterkt redusert kroppstemperatur
Den døde babyen kan ha tilnærmet normal kroppstemperatur i noen timer i en varm seng
Når døden inntreffer vil det etter hvert sive blod ned mot de laveste punktene i kroppen
Ligger barnet på ryggen, vil nakke, rygg, hæler få en blåfarge
Tilsvarende kroppsdeler som ligger opp er blodløse og helt hvite
Dødsstivhet etter noen timer
Man kan da løfte en liggende baby ved hælen og hele kroppen følger stivt med

FØRSTEHJELP

Kontakt straks Amk 1-1-3
Start hjerte-/lungeredning straks etter pustestans
Frie luftveier
Sørg for frisk luft med god sirkulasjon i rommet

Dersom barnet puster, men er blå på lepper og i huden, stimuler barnet
Masser barnet på ryggen, brystet, under føttene
Hjelper ikke dette, gi munn-/munnventilasjon?
Vurdere hjerte-/lungeredning?

Fordel oppgavene
Dere vil få råd og hjelp fra Amk 1-1-3 mens dere venter på ambulanse/lege

DERSOM BARNET DØR?

Sjokk, sorg og fortvilelse

Dette er et voldsomt sjokk for mor og far. Spørsmålene strømmer på: Hvorfor skjedde dette med vårt barn? Kunne vi ha gjort noe annerledes? Vær medmenneske, vis empati, ikke la foreldra være alene. Sørg også for oppfølging fra helsevesen, slekt og venner.

Politi tilkalles rutinemessig

Det er rutine at politiet tilkalles ved uventet spedbarnsdød. Dette kan være en ekstrabelastning for mor og far, men det er en del av politiarbeidet som må gjøres. Politiet gjør dette på en mest mulig skånsom måte, og det er også et sterkt emosjonelt oppdrag for dem. De har også kanskje små barn eller barnebarn selv. Jeg har opplevd store sterke politimenn med skjelvende stemme i slike situasjoner.

Det kan være en fordel at politiet kommer i sivil bil og i sivile klær, om det er mulig.

KRISEREAKSJONER OG SELVBEBREIDELSE ETTER KRYBBEDØD

Til deg som har mistet det kjæreste du har i krybbedød

I tiden etter denne grufulle opplevelsen vil du kunne oppleve at hele verden raser sammen rundt deg. Det vil også være en naturlig menneskelig reaksjon å forsøke å finne noen forklaringer på det som er skjedd og kanskje eventuelle syndebukker.

Men du skal i alle fall ikke klandre deg selv dersom du har mistet et barn i krybbedød. Er ikke så sikkert at du kunne ha gjort så mye annerledes som ville ha hjulpet - ut fra dagens kunnskaper.

Krybbedød skjer også uten at babyen ble lagt på magen, uten å ha blitt utsatt for passiv røyking eller andre risikofaktorer. Man vet rett og slett ikke hvorfor det skjedde, og det er fortsatt så mye både leger og forskere ikke vet om årsakssammenhengene ved uventet spedbarnsdød.

Dette gjør ikke sorgen over ditt tap lettere å bære, men ta det med på ferden videre i livet ditt likevel.

ØVELSE

Babyen ligger livløs i senga - kan du hlr?
Nei? Meld deg på førstehjelpskurs da vel!

Krybbedød er vel en betegnelse for spebarns/ småbarns død som til en viss grad ikke kan forklares ? eller har jeg misforstått (DET er meget mulig) uansett, søskenbarnet mitt døde i "krybbedød" hun var 2,5 år den gang....

Har hørt/lest et sted at barna "glemmer" å puste... så i teorien skal de kunne reddes hvis man oppdager det tidsnok og får stimulert dem til å puste igjen...

ORIGINAL: Kittekat

Strengt tatt kan man dø i krybbedød hele livet. Er det det kalles hvis det ikke finnes noen bedre forklaring på hvorfor.
Men du har helt rett, det er veldig sjelden det skjer.

Back
Topp