Kroppsideal

KineLee

Forumet er livet
Julibarna2014
Har kroppsidealet ditt endret seg etter at du ble mamma?

Det har definitivt det for min del. Jeg har tidligere slitt med anoreksi som utviklet seg til bulimi. Når jeg ble gravid slutter jeg på dagen med "renselen". Noe som relaterte i 40 kg vektoppgang. Nå er guttungen 14 mnd. Nå har jeg ca 6 kg til vekten før fødsel. Jeg vil gjerne ned ca 4 kg til. Men det er ikke noe stress. Før ville jeg være tynn. Men jeg synes ikke at det er like pent lenger. Nå handler livet om så mye mer. Og det er så deilig å føle på den følelsen. Lykke.

Så bra du har blitt mer avslappet til det:)

Ikke endret seg her, men har alltid hatt et veldig avslappet forhold til kroppen min og vekt. Har alltid håpet på å gå opp noen kg, men har ikke vært altfor tynn så ikke vært noe must!
Nå håper jeg på å bli der jeg er nå, 6 kg over startvekta, men mini er bare 7 uker og jeg fullammer så vi får se:)

Ikke egentlig. Jeg har aldri vært en aktiv person, vokste opp med alt for fri oppdragelse. Fikk ingen føringer og ble aldri pushet. Og dette av en mor som har pedagogisk utdannelse. Oh, the irony.
Jeg har aldri vært overvektig, men bortimot chubby/10 kg for mye har jeg hatt stort sett hele tiden. Jeg er 184 høy, og har siden jeg gikk på vgs veid ca 80 kg. Etter hvert krøp vekten oppover til 85, da fikk jeg nok. Satte meg ordentlig inn i kosthold, registrerte alt jeg spiste og fikk ned vekten til rundt 77. Da begynte jeg å trene målrettet styrke, og kom meg ned til 72, pluss at mye av det overflødige fettet var borte. Nå er jeg 80 igjen, bekkenløsning og div. helseplager har forhindret mye bevegelse, og det kjennes på kroppen. Føler meg ikke vel, men heller ikke uvel nok til at jeg orker å trene 4-5 dager i uken som jeg gjorde før. Tror egentlig at kroppsidealet mitt er der det var like før jeg ble gravid, men nå har jeg ikke overskudd eller energi til å følge det opp.

Ja, det har vel egentlig det. Før jeg fikk barn brydde jeg meg lite om mat, trening og helse, men etter jeg fikk storesøster bestemte jeg meg for å ta tak. Gikk ned masse kg og ble hekta på trening. Nå i dag er jeg veldig opptatt av å holde meg i form, være aktiv med barna, og spise sunt. Jeg har vel egentlig blitt mye mer nøye på hvordan jeg ser ut, og har veldig lite lyst å bli overvektig igjen. Men vi baker og koser oss, spiser godteri på lørdager, og er ikke hysteriske. Men jeg er langt mer nøye på hvordan jeg ser ut i dag, enn hva jeg var før altså. Vet ikke om det bare er positivt, men så lenge jeg trener fordi jeg liker det, og ser så mange gevinster i forhold til mer energi og glede i hverdagen, foretrekker jeg absolutt å ha det slik det er nå :)

Både ja og nei. Bryr meg nok mindre om utseendet, men har blitt mer opptatt av trening og kosthold. Rett og slett fordi kroppen min ikke tåler å veie så mye som jeg gjør nå, og fordi en stadig mer krevende hverdag gjør det nødvendig å være sunn og sterk. Idealvekta er den samme, men motivasjonen er en annen kan man si :-)

Back
Topp