Kroppen min eier jeg.

Tigermor

Gift med forumet
August 2018
Noen som har sett serien på NRK Super TV/nett-TV?
Skal barna deres få se den?
Hva tenker dere om episodene?

Dette har jeg ikke fått med meg. Hvor gamle bsrn er den beregnet på?

Den står anbefalt 9+, men jeg tenker at det ikke skader å vise den til jenta mi på 7.
Alle eposodene er «like», men med forskjellige karakterer og litt ulik info. Jeg foretrakk episode 3.

Ja, guttungen I hus på 9 ser på det, og vi prater om det. Syns det er et viktig tema for barn å vite og lære om. Vi har også om dette tema på jobb. (jobber på skole, i 4 klasse).

Jeg lot min på snart 2 se på. Tenker at det ikke kan startes for tidlig, selv om hun kanskje ikke skjønte alt.

Vi har jo fått råd om å lære henne hva kjønnsorganene heter (penis/vagina) og ikke si «tiss», for å lære henne å sette ord på det. Det virker visstnok avskrekkende for overgripere hvis barna faktisk har ord for noe av det som skjer. Aner ikke om det er forskning, men er noe de jobber med i barnehagen [emoji6] og jeg syns det er helt supert at de gjør det!

Min er bare nesten 5, men de har hatt om det i bhg alt(matriell fra stine sofie stiftelsen eller hva den heter) og vi tror på å forklare ting. Kanskje jeg må se en episode selv først.

Har ikke sett enda, men har tenkt å se sammen med han som snart er fem. Vi snakker om hva som er lov og ikke, og vet at de tar det opp i barnehagen.

Dette er noe de tar opp i bhg ganske ofte. Her hjemme startet vi også tidlig med det ( slo til å med tilbake på oss i forhold til vasking.) Men er ett utrolig viktig tema. Takk for info ang navn, får ta det opp neste gang der passer seg å prate om det. Eldste er 4 år og veit til å med at babyer kommer ut derfra( spør man så får man svar). Men hadde vært en idé å sett en sånn episode.

Har vist til guttene mine på 4,5 og 3 :) Ett bra og viktig program om ett vanskelig og forferdelig tema!

Akkurat sett dem sammen med 4 åringen. Hu elsker serien. Hu veit så godt at dette ikke er lov fra før men virkelig en fin måte å få det frem på. Nrk lisensen er noe av der verste jeg betaler ( ser omtrent ikke på rv siden vi streamer og betaler for det) men dette temaet er viktig og serien så fin at jeg gladelig kunne betalt mer for flere sånne serier. Merket at hu ikke skjønte alt men vi forstod hoved poengene og de poengene vi har sliti med å få frem/ få hu til å forstå. Jeg anbefaler virkelig alle til å se den serier med eller uten barn. Man kan få ideer til å få frem budskapet til barna hvis man synes innholdet ikke passer.

Skal nok se litt med fireåringen. Har snakka med han om det siden han var liten. At tissen er privat og hva det innebærer.

Den animerte serien som går rett etter barnetv ser min 5 åring på. Vi ser den sammen så jeg er tilgjengelig for spørsmål. Veldig fin serie. Den som går kvart over 7 har vi ikke sett, syntes det ble for voksent for henne.

Nå er jo jenta vår bare 9 uker, så er jo ikke aktuelt her enda, men syns det er så flott og viktig at dette blir tatt opp både i barnehage/skole, på barne-TV og ikke minst hjemme.
Unger som har lært om dette fra tidlig alder har mindre sjanse for å bli utsatt for overgrep og vil lettere kunne fortelle om det skulle skje dem noe.

Vi har i vår familie fått erfare «first hand» hva overgrep kan gjøre med et menneske og et liv og en familie så dette var et tema som ble snakket om med oss barna da vi var små.
Jeg kommer til å prate med min datter om dette fra 2-3års alder tenker jeg, og kommer til å fortsette å prate om temaet til hun er godt oppi tenårene.

Dessverre har vi ingen garanti for at barna våre ikke skal bli utsatt for overgrep, men vi kan ta små grep som gjør at det er mindre sannsynlig at det skjer og som gjør de bedre rustet til å varsle om noe skulle skje dem.
Og da er det viktig at vi ikke lar oss hindre av at temaet er «kleint» eller vanskelig.

Jenta vår på 3 1/2 år så deler av dette i går på barnetv, da jeg holdt på med husarbeid mens hun så på, så jeg fikk bare med meg deler av det som ble sagt. Så episoden senere på nett og spurte hun litt etterpå hva de lærte de der. Da sa hun at de lærte at det ikke var lov å ta seg på tissen og at okkel som da er onkel tar på tissen til baby og er slem.

Syns det er synd at de viser dette på barnetv da det står 6+ og 9+ på episodene, man har jo ingen garanti for at ikke noen yngre ser dette. Da er det bedre at man som forelder får vise barna dette selv og snakke med de om det de har sett etterpå. Og at de viser dette på skolen syns jeg åsså er et bra tiltak. Men jeg personlig mener at det kan være skadelig å vise på barnetv da det ofte er de bittesmå som ser dette og nå for tiden, ikke de på 6+ :(

Jenta vår på 3 1/2 år så deler av dette i går på barnetv, da jeg holdt på med husarbeid mens hun så på, så jeg fikk bare med meg deler av det som ble sagt. Så episoden senere på nett og spurte hun litt etterpå hva de lærte de der. Da sa hun at de lærte at det ikke var lov å ta seg på tissen og at okkel som da er onkel tar på tissen til baby og er slem.

Syns det er synd at de viser dette på barnetv da det står 6+ og 9+ på episodene, man har jo ingen garanti for at ikke noen yngre ser dette. Da er det bedre at man som forelder får vise barna dette selv og snakke med de om det de har sett etterpå. Og at de viser dette på skolen syns jeg åsså er et bra tiltak. Men jeg personlig mener at det kan være skadelig å vise på barnetv da det ofte er de bittesmå som ser dette og nå for tiden, ikke de på 6+ :(
ble det ikke visst 18.30 når barne-tv er over?

Det blir vist 1830 så da må de som synes dette ikke er greit å se passe på at de slår av tv-en etter Barne-TV er slutt.
Her ser alle fra 2-9 år og jeg mener dette er viktig, overgrep har dessverre ingen nedre aldersgrense[emoji20] Så da tar jeg jobben med å snakke med barna mine etterpå på slik at de forstår budskapet [emoji4]

Er veldig viktig tema, selv om det er forferdelig å innse att det finnes som tema.

Back
Topp