Kroppen Etter fødsel

Klarsåklar

Gift med forumet
Novemberlykke 2018
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Utmarsj 2024
Hei

Det er nå 4 uker siden jeg fødte.. fødselen gikk veldig fort (3,5 time) men gikk uten komplikasjoner. Sydde tre sting pga skrubbsår da baby kom ut som superman

Stingene forsvant etter 2 uker og blødningen stoppet nesten opp. Nå er den så og si borte. Prøvde med sex etter 3 uker og syns det svei en stund i starten der stingene har vert. Alt ser helt fint ut men det er forsatt ømt. Vil dette gi seg? Bør jeg vente lenger før jeg har sex?

Til hovedspørsmålet.. etter litt mer undersøking der nede ser jeg at det er noe som ligger ved åpningen i kjeden. Etter litt googling har jeg funnet ut at det må være prolaps. Noe jeg ble litt overrasket over da jeg aldri har hørt om det før og heller ingen har nevnt at det er normalt..
Jeg har ikke vondt og det buler ikke ut av kjeden men det kjennes og ser rart ut, og for første gang er jeg flau og usikker på underlivet... vil dette ordne seg selv og bli normalt igjen? Kan sex gjøre det verre??

Og en liten ting til, hvor lenge etter fødsel kan jeg sette inn en kobberspiral? Noen sier på 6 ukers kontrollen og noen sier 12 måneder..
 
Hei:)

Gratulerer masse!!!!

Forstår du kan bli usikker på underlivet ditt og hva som er normalt og ikke. Det er leit at dette snakkes for lite om.

1. Sex før det har godt seks uker etter fødsel ville jeg anbefalt kondom for å forhindre infeksjon.
2. Ja det kan være ømt og sårt i området en har hatt en rift en god stund etter fødsel da huden i det området vil være mer sensitiv, men det vil gå over, bruk evt rikelig med glidekrem. Går det ikke over må det vurderes av en lege hva som er årsaken til dette.
3. Bestill en etterkontroll hos din jordmor eller lege for å vurdere der stingene har sittet, samt vurdering av graden av fremfall. Veldig ofte kan mye gjøres med bekken muskulatur trening.
4. Spiral - grunnen til at noen sier 12 uker er for å være på den sikre siden at livmoren har trukket seg tilstrekkelig tilbake og ikke lenger så myk som kan føre til fare for at spiralen blir lagt feil. Ja det stemmer det praktiseres forskjellig. Uansett kan du få resept på 6 uker kontroll og avtale tid for innsett.

Håper svaret var litt til hjelp:) Ha en fortsatt fin kveld.
 
Back
Topp