Kronologisk VS korrigert alder

tuffeluff

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Hei,

har vært på kontroll med tvillingene mine i dag - fått epikrisen, og lurer på en del ting.
Ved vekt står den aktuelle vekten, bak står det (25-50p ifht kronologisk alder, 50-75 ihft korrigert alder)
Hva betyr egentlig disse tallene som står i parantes? Det står slik på på lengde og hodeomkrets også..
 
Hvilke percentil de målene kommer innenfor både i faktisk og korrigert alder. Altså hvordan de ligger Ann i forhold til andre barn.
 
Hvilke percentil de målene kommer innenfor både i faktisk og korrigert alder. Altså hvordan de ligger Ann i forhold til andre barn.
hm, jeg så på det skjemaet.. og skjønte det egentlig ikke... :p
ligger de bra ut ifra tallene, tro?
 
hm, jeg så på det skjemaet.. og skjønte det egentlig ikke... :p
ligger de bra ut ifra tallene, tro?

Dersom barnet ligger på 85th percentile linjen betyr det at barnet veier mer enn 85% av barna på samme alder. Tilsvarende for de andre linjene.

Så jeg vil tolke tallene du har fått som bra. Innenfor ett standardavvik fra gjennomsnittet.
 
hm, jeg så på det skjemaet.. og skjønte det egentlig ikke... :p
ligger de bra ut ifra tallene, tro?
Om de ligger på 50 er de helt på gjennomsnittet, over 50 er de større enn normalt og under mindre.

Men egentlig er det ikke så fryktelig farlig hvor de havner på skjema, men mer å følge med på at de vokser godt over tid. Der er spesielt om de krysser en eller flere tenkte kurver nedover at det vil settes inn tiltak for å hjelpe barnet.
 
Back
Topp