Kromosomfeil

Prinsessa i tårnet

Elsker forumet
Hei!
Lurer bare på om det er standard prosedyre å teste for kromosomfeil ved IVF? Er det mange som er blitt tilbydd dette?

Ingen? OK!

Hm...dette har jeg ikke hørt et ord om, men hva mener du med kromosom feil, er det ikke riktig antall i henhold til delingen av egg, eller er det slik some downs m.m. Da må man ha et foster såvidt jeg skjønner?

Er det noen andre som hvet hvordan dette foregår?

Vi ble tilbydd dette når vi var i prosessen. Kromsomfeil kan vel være downs, psykisk utviklingshemming. Vi har ikke noe i familien, så jeg er usikker på hvorfor vi ble tilbydd dette. Lurte bare om andre hadde vært i samme situasjon. Har ei venninne som er gravid ved "naturmetoden" og hun fikk tatt denne testen og fikk i går beskjed om at hun ikke er i risikogruppen. Hun er godt voksen og fikk utført denne testen sånn at hun slipper fostervannsprøve.

Vi fikk beskjed om at det var en av tingene vi "måtte" gjøre før vi satt igang med ISCI. Synes det var greit at de var så grundige jeg! [:)]

ORIGINAL: Marianne1

Vi fikk beskjed om at det var en av tingene vi "måtte" gjøre før vi satt igang med ISCI. Synes det var greit at de var så grundige jeg! [:)]

Marianne1 hvordan blir denne testen tatt, er det av eggene eller er det blodprøver eller noe annet?
 jeg er nok litt teit her jeg, kjønner ikke så mye av dette. Hviste ikke at de kunne sjekke dette uten at du var gravid eller at det ligger til familien.

ORIGINAL: twinanne

ORIGINAL: Marianne1

Marianne1 hvordan blir denne testen tatt, er det av eggene eller er det blodprøver eller noe annet?
jeg er nok litt teit her jeg, kjønner ikke så mye av dette. Hviste ikke at de kunne sjekke dette uten at du var gravid eller at det ligger til familien.

De tok en vanlig blodprøve! [:)] Sa at det var standar. Vet ikke om det er forskjellige rutiner ved de ulike sykehusene....

Vi ble ikke tilbudt noe slik...mulig det er standard prosedyre hos noen klinikker og sykehus...men kan som sagt ikke komme på at vi ble tilbudt noe slik...

ORIGINAL: Nesing

Hadde ikke dette, var ikke snakk om noe sånt i det hele tatt! Såvidt jeg vet er dette ikke standardundersøkelser hos gravide etter IVF/ICSI, men det er mulig jeg ikke har fått med meg det siste. Undersøkelser før man er i gang er noe annet, da tas det jo en rekke blodprøver og tester. [:)] Ettersom din venninne er litt eldre (etter hva jeg forstår på deg) er det jo slik at kvinner som er 38 år eller eldre når barnet blir født, tilbys UL-scanning mellom uke 11-13 for å måle nakkefolden (og evt fostervannsprøve) for å sjekke sannsynligheten for Downs syndrom. Det er frivillig å ta denne testen, og det er ikke noe man får så sant det ikke foreligger risikofaktorer. Spesielt ikke fostervannsprøve ettersom det innebærer en visst økt fare for spontanabort etterpå. 

Vi tok prøvene FØR icsi. Er ung jeg iallefall.. Eller.. I forhold til prøverør iallefall! hehe.. Er 26 år! [:)]

Back
Topp