Kromosomanalyse

B82

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
❤ Aprilbarna19 ❤
Februarhjertene 2025
Er det noen som vet omtrentlig hvor lang tid det tar å få svar på det?
Er mannen som testes, og vi får ny slagplan etter svaret foreligger. Så hadde vært kjekt å vite om det tar 14 dager eller 2 mnd :bookworm:

Er mannen som testes, og vi får ny slagplan etter svaret foreligger. Så hadde vært kjekt å vite om det tar 14 dager eller 2 mnd :bookworm:

Dessverre er det nærmere 2 mnd :depressed:, har tatt den to ganger og fikk svar etter ca. 8 og ca 6 uker.

Får jeg spørre noe?
På hvilken indikasjon får dere ta den analysen?
Og hvorfor kun mannen og ikke dere begge?
Jeg har nemlig bedt å henvise oss begge til karyotyping - kromosomanalyse. Venter på svar ifra legen. Lurer på om vi får den.

Last edited:
Dessverre er det nærmere 2 mnd :depressed:, har tatt den to ganger og fikk svar etter ca. 8 og ca 6 uker.

Spør det samme som jeg spurte B82: på hvilken indikasjon fikk dere den analysen? Ser ikke ut at det er rutineundersøkelse ved infertilitetsbehandling her i Norge. Og hvorfor 2 ganger? Såvidt jeg vet utfører man kromosomanalyse (karyotyping?) en gang og den gjelder for hele livet. Tar jeg feil? Eller er det forskjellige ting vi snakker om?

Spør det samme som jeg spurte B82: på hvilken indikasjon fikk dere den analysen? Ser ikke ut at det er rutineundersøkelse ved infertilitetsbehandling her i Norge. Og hvorfor 2 ganger? Såvidt jeg vet utfører man kromosomanalyse (karyotyping?) en gang og den gjelder for hele livet. Tar jeg feil? Eller er det forskjellige ting vi snakker om?

Alvorlig mannlig faktor (azoospermi her) er visstnok en indikasjon. Resultat ble normalt første gang - andre gang var etter vårt første forsøk (avbrutt, med kirurgisk uthentet sædceller). Har ikke fått forklaring for hvorfor de tok det to ganger men tipper de fortsatt hadde mistenke om kromosomfeil og ville dobbeltsjekke. Andre gang tok de prøve av meg også, men resultat ble normalt på begge

Det er som du sier, kromosomanalysen skal i utgangspunktet gjelde en gang for hele livet :) men det er alltid en liten sjanse for feil, det samme som for alle andre tester

Får jeg spørre noe?
På hvilken indikasjon får dere ta den analysen?
Og hvorfor kun mannen og ikke dere begge?
Jeg har nemlig bedt å henvise oss begge til karyotyping - kromodomanalyse. Venter på svar ifra legen. Lurer på om vi får den.

Problemstillingen her for analysen er oppført med «kun enkelte spermier. Infertilitet» av legen. Grunnen til dobbeltsjekk av kun han vet jeg ikke. Er egentlig like undrende som deg nå på dette tidspunktet, håper vi blir mer opplyst i dag.

B82, cyberkeley

Takk for svar!
Interessant. Og ja, forvirrende alt sammen.

Jeg ser at man utfører mye mer kromosomanalyser i bl.a. Øst-Europa og USA i forbindelse med infertilitetsbehandling. I hvert fall hvis det er "recurrent IVF failure". Skulle gjerne fått sjekket det for oss da vi har 2 mislykkede forsøk bak oss, ingen barn i tidligere ekteskap på mannens side og min alder (41) - altså ikke tid og penger å drive med noe som i utgangspunktet kan være helt dødsdømt.

Fulgte litt med i PGD-tråden - der er det absolutt og klart indikasjoner. Og så finnes sånne "grå" tilfeller, som oss, som ikke nødvendigvis blir prioritert hvis man ikke spør uttrykkelig selv. Men vi får se... Takk for svar, som sagt. Og lykke til med behandlingen til dere begge!

B82, cyberkeley

Takk for svar!
Interessant. Og ja, forvirrende alt sammen.

Jeg ser at man utfører mye mer kromosomanalyser i bl.a. Øst-Europa og USA i forbindelse med infertilitetsbehandling. I hvert fall hvis det er "recurrent IVF failure". Skulle gjerne fått sjekket det for oss da vi har 2 mislykkede forsøk bak oss, ingen barn i tidligere ekteskap på mannens side og min alder (41) - altså ikke tid og penger å drive med noe som i utgangspunktet kan være helt dødsdømt.

Fulgte litt med i PGD-tråden - der er det absolutt og klart indikasjoner. Og så finnes sånne "grå" tilfeller, som oss, som ikke nødvendigvis blir prioritert hvis man ikke spør uttrykkelig selv. Men vi får se... Takk for svar, som sagt. Og lykke til med behandlingen til dere begge!

Skjønner godt at du vil sjekke alt som kan sjekkes mtp dårlig tid :Heartpink spennende å se om du får tatt prøven, har ikke lest om folk som ber om å ta den selv. Lykke til med behandling til deg også!

Skjønner godt at du vil sjekke alt som kan sjekkes mtp dårlig tid :Heartpink spennende å se om du får tatt prøven, har ikke lest om folk som ber om å ta den selv. Lykke til med behandling til deg også!

Takk for lykkeønskninger!
Jeg er i privatsystemet pga alder.
Vil ikke beskylde noen for noe her. Men har en oppfatning at man driver her med "numbers game" i håp om at man lykkes etter N antall forsøk. Kanskje. Klinikkene får jo betalt etter antall stims/innsetts. Og det er liksom greit hvis man er 20-30 og ikke har noe alvorlig systemisk feil. Har man dårlig tid og/eller noe alvorlig som senker sjansene drastisk, da ligger man altså dårlig an: kaster bort tid og penger. Så derfor prøver jeg å følge med på vitenskapen og ber i hvert fall om de prøvene som har stor betydning for utfallet. Vi får se, som sagt... Håper å få svar ila dagen.

Her tok det ikke 2mnder, men det var kanskje fordi jeg allerede var gravid og vi allerede hadde hatt et svangerskap med alvorlige feil :)
Kan du ikke ringe de og høre?

Her tok det ikke 2mnder, men det var kanskje fordi jeg allerede var gravid og vi allerede hadde hatt et svangerskap med alvorlige feil :)
Kan du ikke ringe de og høre?

Vi fikk svar fra klinikken i dag, omtrent 6 uker tar det. Godt det gikk kjappere for din del :love2

Til info:

Vi får henvisning til karyotyping av oss begge selv om det ikke er direkte indikasjoner. Indikasjoner hadde vært azoospermi, habituell abort og andre nasty things.
Men det skader heller ikke å sjekke - pga alderen min.

Har spurt om DNA fragmentering og HLA kompatibilitet også - det får vi ikke.
Men det er greit. Jeg kommer nok til å ta de analysene i utlandet uansettså snart vi kan reise fritt - forhåpentligvis snart.

Back
Topp