Kromosom testing

Lille-bille

Glad i forumet
Hei :)
Vi er i dialog med en fertilitetsklinikk i Spania vedrørende eggdonasjon. Di var veldig overrasket over hvor lite testing det ble gjort for å finne ut hva som var galt siden vi ikke har hatt ett eneste positivt ivf forsøk (har hatt 6 stk iløpet av 1,5 år). At ingen har sjekket amh verdier osv siden 2019, og ingen har sjekket livmor/slimhinne om noe er i veien der osv. En av testene di vil vi skal gjøre er kromosom testing av begge to. Hvor gjør man dette, og koster det noe spesielt?

Hei!
Har du hatt dine tidligere forsøk offentlig eller privat i Norge?
Jeg vet ikke om man får testet for translokasjon i Norge med mindre man har konkret mistanke om at det er det som kan være problemet. Jeg og mannen min fikk testet det etter at jeg ble gravid og fikk påvist trisomi hos foster.
Det er mulig man kanskje får gjort det privat, men det vet jeg ikke. Vi har jo en bioteknologilov som kanskje setter noen begrensninger der.
Hvis du har gått til behandling på offentlig sykehus
synes jeg ikke det høres unaturlig ut at de ikke har kjørt mere testing. Det har de ikke for vane å bruke ressurser på med mindre det er en konkret mistanke om noe. Jeg selv har over en periode på ca 3 år hatt 11 innsett og 4 uttak i det offentlige. En senabort pga trisomi, noen kjemiske og tidlige SA, men det var ikke før etter 10 innsett at jeg fikk tilbud om en biopsi av livmorslimhinne og hysteroskopi. Ble gravid etter det, men det kan jo være også tilfeldig. Ingen funn i biopsien og har ellers vært uforklarlig (sekundært) barnløs.
Jeg har inntrykk av at man kanskje går raskere tiø verks med nærmere undersøkelser i det private, men har ingen personlig erfaring fra noen norsk privatklinikk.

Hei!
Har du hatt dine tidligere forsøk offentlig eller privat i Norge?
Jeg vet ikke om man får testet for translokasjon i Norge med mindre man har konkret mistanke om at det er det som kan være problemet. Jeg og mannen min fikk testet det etter at jeg ble gravid og fikk påvist trisomi hos foster.
Det er mulig man kanskje får gjort det privat, men det vet jeg ikke. Vi har jo en bioteknologilov som kanskje setter noen begrensninger der.
Hvis du har gått til behandling på offentlig sykehus
synes jeg ikke det høres unaturlig ut at de ikke har kjørt mere testing. Det har de ikke for vane å bruke ressurser på med mindre det er en konkret mistanke om noe. Jeg selv har over en periode på ca 3 år hatt 11 innsett og 4 uttak i det offentlige. En senabort pga trisomi, noen kjemiske og tidlige SA, men det var ikke før etter 10 innsett at jeg fikk tilbud om en biopsi av livmorslimhinne og hysteroskopi. Ble gravid etter det, men det kan jo være også tilfeldig. Ingen funn i biopsien og har ellers vært uforklarlig (sekundært) barnløs.
Jeg har inntrykk av at man kanskje går raskere tiø verks med nærmere undersøkelser i det private, men har ingen personlig erfaring fra noen norsk privatklinikk.
Vi har hatt 1 forsøk privat og 5 offentlig, alle gangene har det vert masse egg men utviklingen og celle delingen ha vert veldig dårlig. Noe legen på den spanske klinikken fortalte meg, ikke legene her i norge. Har fått veldig lite info her hjemme. Men er derfor jeg synes det er rart ingenting har blitt sjekket, da legen i spania sier at celledelingen og utviklingen på samtlige av mine forsøk ligger på et delingsnivå som tilsvarer dag 2 og 3 når det er innsett (altså på dag 5). Og han mente da at kromosom testing av både meg og samboer burde vert gjort etter 2-3 forsøk siden det er såpass dårlig utvikling. Men vi skal nå få en liste av tester di vil ha gjort og vi får muligheten til å gjøre dem på klinikken så fort vi kommer ned :) vil bare sammenligne priser :)

Jeg tror at man ikke får teste dette uten å ha opplevd tre aborter med samme partner :/

Samboeren min tok kromosomanalyse (blodprøve) etter han fikk påvist dårlig sædkvalitet. Det var Medicus som rekvirerte. Kanskje du kan høre med dem? :happy:

Samboeren min tok kromosomanalyse (blodprøve) etter han fikk påvist dårlig sædkvalitet. Det var Medicus som rekvirerte. Kanskje du kan høre med dem? :happy:
Ja tenkte å høre med dem etter klinikken har sendt over hvilke prøver di vil vi skal ta :) har ikke fått påvist noe her, men heller ikke blitt tatt tester av sædkvalitet siden 2019. så håper vi kan finnw ut noe nå når vi endelig har fått snakke med en lege som ga oss sååå mye mer info en noen her i norge i løpet av di 20min vi hadde på tlf :)

Ja tenkte å høre med dem etter klinikken har sendt over hvilke prøver di vil vi skal ta :) har ikke fått påvist noe her, men heller ikke blitt tatt tester av sædkvalitet siden 2019. så håper vi kan finnw ut noe nå når vi endelig har fått snakke med en lege som ga oss sååå mye mer info en noen her i norge i løpet av di 20min vi hadde på tlf :)
Så bra dere har fått mer info! Sikkert lurt å undersøke det som kan undersøkes. Håper dere får noen svar :love2

Jeg var egentlig på vei til DD i Spania før koronaen kom. Og da de krevde x-kromosom-testing (som jeg antar er denne gen-testingen du snakker om) spurte jeg fastlegen min om det. Han var usikker på hvor de gjorde det i Norge, men etter litt søking, rekvirerte han blodprøve som skulle sendes til Haukeland. Han sa litt spøkefullt at han sikkert fikk kjeft fra labben, så tydelig at det ikke er den vanligste testen han rekvirerer. :woot:
Det gikk iallefall gjennom og jeg fikk testet.

Ble aldri tur til Spania på meg, da jeg valgte å forsøke én gang til med egne egg i Norge, da det ble lov. Men vet at det ikke er noe galt med mine gener iallefall. ;)

Du kan ta blodprøve til kromosomtesting gratis her i Norge - kalles karyotyping. Vi fikk det rekvirert fra Spiren. Da sjekker dem antall kromosomer og for mulige translokasjoner i somatiske celler (kroppen) - slik du ble i det øyeblikket du selv var bare ett egg.
Noen har avvikl i karyotyp - da er grunnen klar og ofte er det forklaring på infertilitet.
Noen har normal karyotyp - da må man grave videre.

Gentesting ved normal karyotyp tror jeg ikke dem gjør her i Norge. Bare etter indikasjon i helt spesielle tilfeller kan du bli sendt til Sverige. Muligens tar jeg feil. Spør i PGD-tråden.

Også ved normal karyotyp er det mulig at både eggcellen og spermier har kromosomfeil. Da dem undergår egne delingsprosesser senere etter unnfangelsen.

Eggcellen kan ikke testes. For da må den ødelegges. Gir deg ingenting. Hver celle er forskjellig.

Sperm kan testes ytterligere for DNA fragmentering, sperm aneuploidi (kromosomavvik) osv. Vi testet for det i utlandet. Noe gjør Hausken hjemme, Medicus sender til utlandet. Ellers vet ikke. Store spermavvik er absolutt grunn til dårlig eggutvikling. Noe kan fikses (DNA frag, oksidativt stress), noe ikke (aneuploidi).

Lykke til med utredning!

Noen som vet hvem jeg bør kontakte for å få tatt disse testene(eller det som er mulig) her i Norge? :p totalt for alt i spania så kommer vi på rundt 15000 for disse :o

Vedlegg

• Screenshot_20210906_170635.jpg
    Screenshot_20210906_170635.jpg
    57,8 KB · Visninger: 120
  • Screenshot_20210906_170654.jpg
    Screenshot_20210906_170654.jpg
    18,2 KB · Visninger: 123
Noen som vet hvem jeg bør kontakte for å få tatt disse testene(eller det som er mulig) her i Norge? :p totalt for alt i spania så kommer vi på rundt 15000 for disse :eek:

Hører du til noen fertilitetsklinikk her i Norge nå?
Jeg ser at noen tester kan du gjøre enkelt gjennom fastlegen (anti-TG, anti-TPO, ANA)
Noen kan fert.klinikk sende rekvisisjon på (karyotyp, von Leiden mutasjon)
Videre kan du gjøre noen ved privatklinikker (sperm DNA frag COMET - hos medicus)
Lurt å spørre flere.

Edit: antifosfolipidsyndrom (Lupus Anticoagulant, antikardiolipin og anti-beta glycoprotein) må også være mulig å ta her i Norge. Om du blir henvist til det (nok indikasjon?) - et annet spørsmål.

https://helse-bergen.no/avdelinger/...ologi/fagleg-rettleiing/antifosfolipidsyndrom

Last edited:
Hører du til noen fertilitetsklinikk her i Norge nå?
Jeg ser at noen tester kan du gjøre enkelt gjennom fastlegen (anti-TG, anti-TPO, ANA)
Noen kan fert.klinikk sende rekvisisjon på (karyotyp, von Leiden mutasjon)
Videre kan du gjøre noen ved privatklinikker (sperm DNA frag COMET - hos medicus)
Lurt å spørre flere.

Edit: Lupus Anticoagulant må også være mulig å ta her i Norge. Om du blir henvist til det (nok indikasjon?) - et annet spørsmål.
Vi har vert på både hausken, medicus og offentlig:) har sendt mail til medicus, hausken og fastlege med listen over prøver for å se hva vi kan ta hvor. Men blir så usikker på hva som på en måte svarer seg med tanke på pris osv:)

Vi har vert på både hausken, medicus og offentlig:) har sendt mail til medicus, hausken og fastlege med listen over prøver for å se hva vi kan ta hvor. Men blir så usikker på hva som på en måte svarer seg med tanke på pris osv:)

COMET er dyr hos Medicus. Får neppe spart noe.
Det som er hos fastlegen er jo nesten gratis.
Karyotyp, von Leiden og antifosfolipidsyndrom (se ovenfor) fikk vi gratis da vi var hos Spiren.
Du kan jo høre med fastlegen også.
Vet ikke hvor restriktive er de med indikasjoner, som står i lenken til Helse Bergen ovenfor.

COMET er dyr hos Medicus. Får neppe spart noe.
Det som er hos fastlegen er jo nesten gratis.
Karyotyp, von Leiden og antifosfolipidsyndrom (se ovenfor) fikk vi gratis da vi var hos Spiren.
Du kan jo høre med fastlegen også.
Vet ikke hvor restriktive er de med indikasjoner, som står i lenken til Helse Bergen ovenfor.
Så lenge prisen totalt blir under 15k så er vi fornøyd :) regner med høy pris på comet og fish hvertfall så får vi se hva vi evt kan få gjennom fastlege eller henvisninger:)

Så lenge prisen totalt blir under 15k så er vi fornøyd :) regner med høy pris på comet og fish hvertfall så får vi se hva vi evt kan få gjennom fastlege eller henvisninger:)

Har du funnet ut hvor dem tar sperm FISH i Norge? Og pris?

Har du funnet ut hvor dem tar sperm FISH i Norge? Og pris?
Nei venter enda på svar fra klinikkene, har spurt dem om di tar disse testene vi trenger eller om di vet hvem jeg kan kontakte for å få det gjort :) vet jeg har hørt snakk om det fra en lege men husker jo hverken hvor eller hva di sa :P

Fish tester gjøres ikke i norge virker det som, men alt annet kunne vi ta her :) hausken tar comet og spermanalyse, pluss rekvisisjon for blodprøver :)

Bra at mye kan ordnes her.
Da jeg sjekket med Hausken sist for noen måneder siden, tok dem ikke eksterne pasienter for testing. Er du hos dem? Eller har de lettet på kravene?
Og hva er planen deres for FISH? Skal dere la være å teste? Eller tar den hvis/når behandling i utlandet? Den er litt grei å ha sjekket også.

Bra at mye kan ordnes her.
Da jeg sjekket med Hausken sist for noen måneder siden, tok dem ikke eksterne pasienter for testing. Er du hos dem? Eller har de lettet på kravene?
Og hva er planen deres for FISH? Skal dere la være å teste? Eller tar den hvis/når behandling i utlandet? Den er litt grei å ha sjekket også.
Vi har tidligere hatt 1 forsøk hos dem for et par år siden, men vi må inn til konsultasjon nå for å få rekvisisjon til blodprøvene osv. Vi tar FISH på klinikken i Spania så fort vi reiser igjen. Planen er å få sjekket alt vi kan for å kunne legge en behandlingsplan videre med tanke på sparing til en evt eggdonasjon osv:)

Back
Topp