Kristne fanatikere!

Bizarre

Glad i forumet
Har lagt merke til at enkelte kristne tror at de kan slenge rundt seg med usakligheter, spydigheter, eder og galle mot "grupper" som har et annet syn på livet enn en selv.
Blandt annet får homofile gjennomgå her!
Hva skjedde med Gud og Jesus og deres hellige ord om å "elske sin neste"?
Gjelder det bare visst en tenker og gjør slik som en selv?
Og hvor kristen er egentlig katolske prester som forgriper seg på barn?
Er det sånn at man kan utnytte, drepe, voldta og gjøre som man vil så lenge man tror på Gud, for da kan man bare be om tilgivelse så er det greit?
Jeg trodde at kristne ville vise godhet, omtanke og respekt for sine medmennesker jeg, men jaggu sa jeg smør!!!

Tror mer det handler om umodne mennesker med et kristent livssyn. Jeg har ikke den oppfatningen at "vanlige" kristne slenger rundt seg uten respekt for andre medmennesker. Er selv kristen og synes det er smakløst å lese enkelte ganger. Selv om jeg kan være enig i mye av det som blir sagt, blir det veldig galt å uttrykke seg så navlebeskuende og umodent... Tror noen sliter med å se bjelken i sitt eget øye

Og så var det det med å generalisere og å skjære alle over en kam igjen da...
Det funker ikke når man snakker om kristne heller.

Selv om du har rett at noen er sånn ja. Men jeg håper og tror at de det gjelder ikke representerer mesteparten av den kristne/religiøse befolkningen.
Bare et veldig høylydt mindretall.

Miriel skrev:
Og så var det det med å generalisere og å skjære alle over en kam igjen da...
Det funker ikke når man snakker om kristne heller.

Selv om du har rett at noen er sånn ja. Men jeg håper og tror at de det gjelder ikke representerer mesteparten av den kristne/religiøse befolkningen.
Bare et veldig høylydt mindretall.

Var det meg du siktet til angående å skjære alle under en kam?
Isåfall presiserte jeg at dette gjelder ENKELTE i åpningsinnlegget mitt :)
Jeg kjenner mange kristne som er helt fantastiske mennesker, og de som da oppfører seg slik jeg beskriver i innlegget mitt prøver jo bare å gjemme seg bak den kristne tro, og er ikke verdige kristne etter mitt syn!

Jeg er litt enig med John Lennon jeg; verden hadde antagelig vært et litt bedre sted om det ikke fantes religioner. Religioner er dessverre årsak til mye krig og uvennskap, og har vært årsak til mange grusomme handlinger opp igjennom tidene.

Ikke religionene selv, kanskje, men enkelte menneskers tolkning av de. Fanatikere er skumle, uansett hvilken religion de skjuler seg bak. Om de ikke nødvendigvis ugjør noen reell trussel, sprer de holdninger som direkte eller indirekte, bevisst eller ubevisst, bidrar til å skade enkeltmennesker eller grupper av mennesker.

Kristne fanatiskere er for meg de som plukker istykker bibelen med selv-utvalgte bibelvers og misbruker både Gud og Jesus.navn.

Det jeg ikke fatter  med kristne/homofili feks... er at de sier det meste som står i Mosebok er gammaldags (kvinner skal ikke gå i herreklede, ikke spis svinekjøtt) dette sier de selv at de går bort ifra..men det står også i mosebok at homofili er synd..
Hvordan kan et menneske sitte å velge ut vers alt etter eget ønske, når det bare er Gud som skal dømme??

Før i tiden var det MYE som ikke var normalt..bla homofili.Alt er jo skrevet av diverse prester som levde på denne tiden.
FAKTISK så trur jeg,( hvis det finnes en rettferdig Gud) at han ikke bryr seg om menneskers legning , men om godheten og nestekjærligheten i menneskers hjerte.

Jeg er ikke så veldig relegiøs selv, men tror absolutt på at det var en klok og snill mann som het Jesus  en gang ..som var venn med tyver, horer, og mange andre "utskudd" i samfunnet ..prøvde å lære oss nestekjærlighet.

Budskapet blir "lost in translation" for å si det på en måte.

Vesten skrev:
Kristne fanatiskere er for meg de som plukker istykker bibelen med selv-utvalgte bibelvers og misbruker både Gud og Jesus.navn.

Det jeg ikke fatter  med kristne/homofili feks... er at de sier det meste som står i Mosebok er gammaldags (kvinner skal ikke gå i herreklede, ikke spis svinekjøtt) dette sier de selv at de går bort ifra..men det står også i mosebok at homofili er synd..
Hvordan kan et menneske sitte å velge ut vers alt etter eget ønske, når det bare er Gud som skal dømme??

Før i tiden var det MYE som ikke var normalt..bla homofili.Alt er jo skrevet av diverse prester som levde på denne tiden.
FAKTISK så trur jeg,( hvis det finnes en rettferdig Gud) at han ikke bryr seg om menneskers legning , men om godheten og nestekjærligheten i menneskers hjerte.

Jeg er ikke så veldig relegiøs selv, men tror absolutt på at det var en klok og snill mann som het Jesus  en gang ..som var venn med tyver, horer, og mange andre "utskudd" i samfunnet ..prøvde å lære oss nestekjærlighet.

Fantastisk flott svar :)
Må si meg helt enig med deg...

Vesten skrev:

Ja, det er vel et historisk faktum, så det høres fornuftig ut å tro på;)

Bizarre skrev:
Har lagt merke til at enkelte kristne tror at de kan slenge rundt seg med usakligheter, spydigheter, eder og galle mot "grupper" som har et annet syn på livet enn en selv.
Blandt annet får homofile gjennomgå her!
Hva skjedde med Gud og Jesus og deres hellige ord om å "elske sin neste"?
Gjelder det bare visst en tenker og gjør slik som en selv?
Og hvor kristen er egentlig katolske prester som forgriper seg på barn?
Er det sånn at man kan utnytte, drepe, voldta og gjøre som man vil så lenge man tror på Gud, for da kan man bare be om tilgivelse så er det greit?
Jeg trodde at kristne ville vise godhet, omtanke og respekt for sine medmennesker jeg, men jaggu sa jeg smør!!!

Nei, vi kristne kan ikke gjøre gale ting med vilje, og forvente automatisk tilgivelse etterpå.
Tilgivelsen får vi når vi innser at vi har gjort noe galt og angrer.
Forgriper man seg på barn, rakker ned på andre eller gjør andre gale ting er regelen den samme. Vi må faktisk innse at dette ikke er riktig, og ønske å endre oss.

Jeg vet ikke hva du legger i kristen fanatiker. For meg er det en person som ønsker av hele hjertet å følge Jesus og elsker Ham. 
Gjør man det vil man bli forandret som menneske. Dømmesyke og viljen til å såre andre for å oppnå et gode selv er noen av de tingene som forsvinner når man helhjertet elsker Jesus.

At noen kaller seg kristne, men ikke lever som det er ikke noe nytt. 
Det er mange som tror at det å gå i kirken, ramse opp noen fine bønner og kalle seg kristen gjør deg til en. Det stemmer ikke. Jeg blir ikke et fly av å gå i en hangar, lage flylyder og kalle meg et fly.
Det er mye enklere egentlig. Jeg sa ja Jesus; "jeg vil bli kjent med deg. Jeg vil at du skal 
bestemme i livet mitt. For jeg får det ikke til selv."  Da ble jeg kristen. 
Selv om jeg utad virket veldig vellykket tenkte og gjorde jeg stadig gale ting som såret både meg og andre. Ikke så store ting, kanskje, men jeg ville ikke ha det sånn.
Etter det har jeg og livet mitt blitt kraftig endret til det bedre.

Jeg har stadig ting å be om tilgivelse for, men jeg gjør ikke det gale med vilje.
Og jeg ser på det gale andre gjør som en gal handling. Jeg dømmer ikke mennesket som gjør det gale. 
De fleste kristne er fantastiske mennesker som ønsker helhjertet å være gode mot andre. 
Men det finnes råtne epler i kurven. Det gjør det innenfor alle grupper.
Jeg ville aldri våget å si at den og den personen er ikke kristen, men jeg kan lett si at enkelte ikke lever som kristne selv om de kaller seg det.
Og jeg ville ikke kalt meg kristen om jeg forsvarte det jeg vet er galt å gjøre. For jeg vet så godt hva som er rett og galt.

og for ikke å glemme hovedbuskapet gjennom hele bibelen: man skal ikke dømme andre. =)

Inmari skrev:
Jeg er litt enig med John Lennon jeg; verden hadde antagelig vært et litt bedre sted om det ikke fantes religioner. Religioner er dessverre årsak til mye krig og uvennskap, og har vært årsak til mange grusomme handlinger opp igjennom tidene.

Ikke religionene selv, kanskje, men enkelte menneskers tolkning av de. Fanatikere er skumle, uansett hvilken religion de skjuler seg bak. Om de ikke nødvendigvis ugjør noen reell trussel, sprer de holdninger som direkte eller indirekte, bevisst eller ubevisst, bidrar til å skade enkeltmennesker eller grupper av mennesker.

Agreed !!!

Idet en religion krever eller antyder at man skal legge sitt liv i hendene på en høyere makt, eller legitimerer/gir lov til dette, om du vil, så vil den religionen tiltrekke seg individer med mye selvforakt og lite tillit til seg selv og mennesker generelt. Det er klart at dette har effekt på hvordan disse vil etterkomme anmodningen om å elske sin neste som seg selv (et budskap som går igjen i mange trosretninger).

Nå skal en jo ikke ta alle under en kam da.. Tror ikke den vanlige kristne syns det er greit at en gjør som en vil om en kaller seg kristen.

Fanatisme er grusomt uansett om det er kristne, muslimer, høyreekstreme eller hva.

Jeg stusser stadig over alle de som er så nøye på å at ingen må kritisere innvandrere og muslimer for da er man rasist synes det er helt i orden å rakke ned på kristne...

Jeg har tenkt litt på en ting ganske lenge nå, og lurer på om jeg endelig kan få ett svar på akuratt dette snodige jeg har fundert på....

Det er denne sangen da, "Jesus elsker alle barna"....
Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan sitte og synge den, når man også sier at om man synder og ikke ber om tilgivelse og tror det selv, så kommer man til helvete....
Hvis han elsker alle sammen, hvordan kan man da sende de til helvete om de ikke gjør det som er "riktig"...

En tullete ting å tenke på egentlig, men dobbeltmoralen i hele sangen har irritert meg grønn...

Alias skrev:
Jeg stusser stadig over alle de som er så nøye på å at ingen må kritisere innvandrere og muslimer for da er man rasist synes det er helt i orden å rakke ned på kristne...

Poenget er vel at man skal ikke rakke ned på alle muslimer på grunn av noens handlinger, man skal heller ikke dønne alle kristene på grunn av noen fanatister....
Problemet er at mange tror du automatisk er muslim i det du har en annen hudfarge, og dermed får du huden full av drit, men det er ingen som spytter etter deg på gata fordi du er hvit helt ennå, så det kan liksom ikke sammenlignes....

Nå er det vel ingen oppegående mennesker med definisjonene i orden som mener at man er rasist om man kritiserer innvandrere og muslimer. Hvorfor blir de to (enormt variable) gruppene alltid nevnt i samme åndedrag og plassert i samme bås som om det var to entydige sider av samme sak, forresten? Og alltid av dem som forbeholder seg retten til å kritisere på grunnlag av uopplyste fordommer og annet rask og forventer at dette skal gå upåaktet hen.

Alias skrev:

Jeg rakker på ingen måte ned på kristne (eller religiøse for den del)!!!
Jeg liker bare ikke dømmende folk, folk som "synder" og gjør gale ting og tror det er greit fordi de ber om tilgivelse fra Gud!
Folk som trenger noe å gjemme seg bak for å støtte opp under helt horrible meninger (som f.eks det at homofile er utskudd)!!!

Back
Topp