Krisehjelp - permisjon/penger osv..

Cassandra smartrompe

Elsker forumet
Det viser seg altså at verken NAV eller jobben min har fått permisjonspapirene mine, og her har jeg gått i god tro på at alt har vært OK siden jeg har fått penger hver mnd siden jeg fødte. Hva i allemannsdager skal jeg gjøre??? Har husleie som må betales, og får ikke mer penger! Fikk beskjed av jobben at jeg måtte sende inn permisjonspapirene, men NAV har aldri behandlet søknaden min visstnok! HJELP!

Hvilke penger er det du har fått da? [8|]

Jeg skjønte ikke helt innlegget ditt, jeg.. [:-]

ORIGINAL: rodstilk

Hvilke penger er det du har fått da? [8|]

Jeg skjønte ikke helt innlegget ditt, jeg.. [:-]

ORIGINAL: Cassandra og Tristan

Det viser seg altså at verken NAV eller jobben min har fått permisjonspapirene mine, og her har jeg gått i god tro på at alt har vært OK siden jeg har fått penger hver mnd siden jeg fødte. Hva i allemannsdager skal jeg gjøre??? Har husleie som må betales, og får ikke mer penger! Fikk beskjed av jobben at jeg måtte sende inn permisjonspapirene, men NAV har aldri behandlet søknaden min visstnok! HJELP!

En ting er at jobben har rotet bort permisjonspapirene, men du må jo selv ha reagert på at du ikke fikk papierer fra nav ang vedtak på foreldrepengene? Det du må gjøre er jo å snarest få sendt papierer til nav og du vil da kunne få tilbakebetalt for 3mnd, men har du fått penger i flere mnd enn det fra jobben vil du nok måtte betale tilbake penger til jobben.. Sånn er det dessverre, du har et ansvar selv for å sjekke at alt er i orden og det minste du burde gjort hadde vært å følge med på vedtak fra nav.. (som du ville fått i posten)

Arbeidsgivers krav om refusjon av foreldrepenger
[Endret 10/07]
Arbeids- og velferdsdirektoratet har lagt til grunn for sin praksis at arbeidsgivers refusjonskrav etter folketrygdloven § 22?3 jf. 22?13 gjelder for samme periode som medlemmet har krav på foreldrepenger. Dette medfører at hvis medlemmet setter fram krav om foreldrepenger senere enn tre måneder etter at stønadsperioden skulle startet, kan foreldrepenger maksimalt gis tre måneder tilbake fra kravet ble satt fram. Selv om arbeidsgiver i et slikt tilfelle har satt fram krav om refusjon innenfor tre måneders fristen, vil hans krav reduseres tilsvarende retten til medlemmet.
Trygderetten har imidlertid i enkelte saker lagt til grunn at arbeidsgiver har et selvstendig krav om refusjon, uavhengig av når arbeidstakeren har satt fram sitt krav om foreldrepenger.
I Ot. prp. nr. 44 (2006-2007) ble det foreslått en endring i folketrygdloven § 22-3 første ledd , som stadfester Arbeids- og velferdsdirektoratets praksis. Bestemmelsen trådte i kraft 15. juni 2007 og tydeliggjør at arbeidsgiver ikke har noen selvstendig rett utover det medlemmet selv vil ha. Dersom arbeidstakeren får redusert sine foreldrepenger fordi kravet er for sent fremsatt, vil dette således også medføre tilsvarende reduksjon i arbeidsgivers refusjon av foreldrepenger.

Ja, har fått penger hele tiden, visstnok fra jobben.. Visste ikke hvordan dette fungerte jeg, absolutt teit av meg å ikke sjekke, men sånn er det nå..

Ja, har fått penger hele tiden, visstnok fra jobben.. Visste ikke hvordan dette fungerte jeg, absolutt teit av meg å ikke sjekke, men sånn er det nå..

Visstnok? Du må jo vite hvem som har utbetalt deg penger?

Vel, ser at babyen din er 6 mnd så da vil du nok bli skyldig jobben en del tusen ettersom de kun vil få etterbetalt for 3 mnd fra søknadsdato.. Du bør få inn en søknad I MORGEN til nav og så bør du gå på jobben og be pent om en nedbetalingsavtale for å få betalt det du skylder... I etterpåkloskapens lys ser du sikkert at dette burde du ha satt deg inn i når du søkte...

ORIGINAL: Pearl

Vel, ser at babyen din er 6 mnd så da vil du nok bli skyldig jobben en del tusen ettersom de kun vil få etterbetalt for 3 mnd fra søknadsdato.. Du bør få inn en søknad I MORGEN til nav og så bør du gå på jobben og be pent om en nedbetalingsavtale for å få betalt det du skylder... I etterpåkloskapens lys ser du sikkert at dette burde du ha satt deg inn i når du søkte...

Selvsagt ser jeg jo det! Selv om jeg har gjort en stor feil vil det ikke si jeg er helt tett i pappen heller :)

Skal få inn en søknad til NAV i morgen ja.

Og takk for hjelpen alle sammen, jeg skjønner jo selvsagt at det var dumt av meg å ikke sjekke dette, så det trengs ikke påpekes mer. Alle kan gjøre feil, og nå har jeg gjort en, og det innfinner jeg meg i :)

Huff, stakkar deg da... [&o] syns nå folk her har svart deg litt krast ærlig talt... Jeg har også fått lønn fra arbeidsgiver hele tida fra jeg gikk ut i permisjon. Da jeg prøvde å finne ut hvilken dato jeg faktisk skal begynne å jobbe igjen, ble det mye surr gitt, telefoner hit og dit. Jeg har fylt ut perm.søknad, men den har arb.giver glemt å sende til NAV. [8|] Det som skjer, er at arb.giver har tapt masse penger på dette, da NAV bare fatter vedtak 3 mnd bakover i tid. Jeg får min lønn uansett. Når man står oppi fødsel, barseltid, ammetåke osv, er det ikke så lett å holde styr på alt, jeg har fått lønn som normalt, og ikke tenkt mer over det...

Back
Topp