Krise! (Sutre sutre)

Bkno1908462

Mammaen til Matheo
Ånei!
Vi har ikke fått barnehageplass til førstemann! Han blir 2 år i august og har gått hjemme med meg til nå. Jeg har vært dagmamma for en jente også siden januar 2015. Nr 2 kommer i begynnelsen av september. Er visst 1600 barn på venteliste i Bærum. Det er jo helt hårreisende. 144 barn bare her her på Høvik. Men det er jo krise. Ikke får jeg mammapenger til høsten heller siden jeg har vært hjemmeværende, så råd til dagmamma har vi ikke. Det lille jeg har tjent som dagmamma gir så lite avkastning der. Tenkte aldri tanken på å ikke få plass engang. Fillern.

Last edited:
Oi, den er kjip! Så utrolig dårlig.. Får dere fortsatt kontatstøtte utover høsten da?

Uff, håpløst at noen kommuner slipper unna med for få plasser. :mad: Det er litt slik her også, men tror det stort sett er snakk om 70-80 uten plass, ikke 1600. Krysser fingrene for at dere får plass i 2.opptaket, eller en restplass etterhvert. Har dere snakket med noen barnehager? Litt etter hvordan opptaket fungerer i din kommune, så kan det være at de private barnehagene får velge barn / foreldre selv til 2.opptak og senere. Vi fikk en gang plass til eldste i en privat barnehage med lang venteliste, bare fordi mannen min hadde en hyggelig samtale med styreren... Plutselig var en 3,5 år gammel gutt akkurat det de manglet på storbarnsgruppen der...

Men du, du skal vel være hjemme med babyen likevel utover høsten? Dette ordner seg helt fint uansett. :) Jeg hadde eldste hjemme da nr 2 var baby, og du må bare tro meg på at mammapermisjon er enda koseligere med to barn enn med ett. :)

Er det sant?!! Jeg trodde man var garantert plass når de hadde fylt 1 år! Sliter med tanken på at vi kanskje må gå hjemme frem til den lille er nesten to år, men at vi kanskje må forberede oss på å være hjemme enda lengere?!! Jizzes!! Åh, håper det ordner seg!!

Uff, håpløst at noen kommuner slipper unna med for få plasser. :mad: Det er litt slik her også, men tror det stort sett er snakk om 70-80 uten plass, ikke 1600. Krysser fingrene for at dere får plass i 2.opptaket, eller en restplass etterhvert. Har dere snakket med noen barnehager? Litt etter hvordan opptaket fungerer i din kommune, så kan det være at de private barnehagene får velge barn / foreldre selv til 2.opptak og senere. Vi fikk en gang plass til eldste i en privat barnehage med lang venteliste, bare fordi mannen min hadde en hyggelig samtale med styreren... Plutselig var en 3,5 år gammel gutt akkurat det de manglet på storbarnsgruppen der...

Men du, du skal vel være hjemme med babyen likevel utover høsten? Dette ordner seg helt fint uansett. :) Jeg hadde eldste hjemme da nr 2 var baby, og du må bare tro meg på at mammapermisjon er enda koseligere med to barn enn med ett. :)
I min bydel har det vært 200 på venteliste hvert år, men likevel skal de nå avvikle et par midlertidige bhg osv. De har nemlig REGNET på at det blir færre fødsler i årene fremover.. Yes da..

Oslo kommune vil at de private skal ta over barnehagedriften...

Jo, i utgangspunktet har vi jo det. Men det er visst så stor manko på plasser at de ikke klarer innfri det. Og her er det visst håpløst.
Huff da!! Er ikke så ille her jeg bor, så jeg trodde det var likt over alt.. Der tok jeg visst feil! Håper det ordner seg for dere :)

Hjelpes! Jeg bor på Fornebu og det er helt krise her også. Orker ikke tenkte på det.. for jeg aner virkelig ikke hva vi gjør uten plass. Satser på bygge-boom det neste året. ;)

Føler med dere alle...
Her på "bygda" kan vi nesten velge i barnehager. Storebror og lillebror går ikke i samme bhg akkurat nå, men satser på at det blir greit å få de samlet fra august. I tillegg begynner de to tantebarna mine også mest sannsynlig i samme barnehagen:)

Joda, er jo hjemme med ham pluss en ettåring nå, går helt fint det, men for hans del håper jeg jo at han eeeendelig skal få begynne i barnehage å leke med andre barn på egen alder. Han higer etter alle barn han møter ute. Tenk om han må vente helt til han er 3 år! Huff. Vi krysser fingrene for 2 opptaket. Nå så jeg derimot en meget urovekkende nyhet i dn, da. Om barnehagen vi har på første... Men- den må vel bli den tryggeste innen kort tid- med såå dårlig mediareklame.. http://m.db.no/2015/03/19/nyheter/innenriks/sikkerhet/barnehage/38237291/

Men din situasjon må jo gå utenfor de reglene vel? Jeg ville sjekket ut. Enten bhg eller kontantstøtte hadde jeg krevd

Kan jo prøve meg. Men reglene står ganske så klart inne på NAV sine sider.... Kontantstøtte gis MAX til mnd før barnet fyller 2 år. Og tidligst fra de er fyllt 1.

Du har krav på barnehageplass, det betyr at kommunen MÅ tilby deg en plass, men den kan være langt unna så lenge det er innenfor samme kommune. Det er jo fordi du har rett til barnehage at kontantstøtta stoppes på det tidspunktet den gjør, det skal være en "ventestønad" for at det ikke skal svi så vanvittig å ikke få plass. Husk at inne i det tallet med totalt på venteliste er det mange som allerede har en barnehageplass men vil bytte, det er barn som er yngre og ikke har rett til plass osv. Plassene tildeles etter alder, så jo eldre barnet er jo høyere på lista vil det komme, sett bort fra de med helt særskilte krav pga sykdom osv. Ville ikke gitt opp ennå, opptaket har jo såvidt begynt.

I min bydel har det vært 200 på venteliste hvert år, men likevel skal de nå avvikle et par midlertidige bhg osv. De har nemlig REGNET på at det blir færre fødsler i årene fremover.. Yes da..

Oslo kommune vil at de private skal ta over barnehagedriften...
Hvorfor telle de reelle barna de har nå, når man kan regne på hypotetiske framtidsbarn i stedet? :sour: Så kan man f.eks. "regne med" at sikkert flere vil være hjemme med kontantstøtte, og dermed gi blaffen i å skaffe nok barnehageplasser. Eller "regne med" at tilbudet fra private skal plutselig dekke etterspørselen, selv om det aldri noen sinne har skjedd før. Det er valg til høsten da...

Joda, er jo hjemme med ham pluss en ettåring nå, går helt fint det, men for hans del håper jeg jo at han eeeendelig skal få begynne i barnehage å leke med andre barn på egen alder. Han higer etter alle barn han møter ute. Tenk om han må vente helt til han er 3 år! Huff. Vi krysser fingrene for 2 opptaket. Nå så jeg derimot en meget urovekkende nyhet i dn, da. Om barnehagen vi har på første... Men- den må vel bli den tryggeste innen kort tid- med såå dårlig mediareklame.. http://m.db.no/2015/03/19/nyheter/innenriks/sikkerhet/barnehage/38237291/
Oi, det var lite hyggelig lesing. Virker som om de har et gedigent holdningsproblem... Med 1600 barn på venteliste i kommunen tviler jeg sterkt på at dårlig mediaomtale vil påvirke noen som helst, da får de vel fylt opp plassene uansett hvor sløve de er.

Kommunene her legger ut alle tilsynsrapportene fra alle barnehagene på internett, veldig praktisk synes jeg. De fleste var bra, men det var en barnehage vi utelukket på grunn av styrerens holdninger til avvikene. Minnet veldig om ansvarsfraskrivelsen i din barnehage egentlig. Er det noe å unnskylde seg med at nye farlige slitasjeskader har oppstått på lekeapparatene etter at de gamle ble fikset? Hvorfor fikser de ikke fortløpende? De som jobber der bør vel selv kunne oppdage problemer, og ikke vente på at det skal komme et tilsyn?

Back
Topp