Kriblende bein?

Førstegangsgravid42❤️

Glad i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Februarbarna 2023
Hei! Noen spm har erfaring med hva som hjelper på kriblende bein pga gravid? Tar 350 magnesium, man man ta mer? Annet som hjelper?

Rastløse bein når man prøver å sove rammer ca 20% av alle gravide. Jeg har også begynt å slite med dette (er forresten også 42 år og gravid for første gang, uten at jeg tror at dette har noe med kriblende ben å gjøre ;) ).

Jeg har lest at i tillegg til magnesium så kan det hjelpe med tilskudd av jern. Ellers synes jeg at beina kribler mindre på dager jeg har vært endel aktiv, gått turer og trent litt styrketrening på bein.

Et annet tips er å prøve legge seg senere opptil når man forhåpentligvis sovner. Dvs. å ikke legge seg for tidlig slik at man vet at man blir liggende og vri seg med rastløse bein i lengre tid. Jo lengre tid man er inaktiv og bare ligger, jo verre kan det ofte bli. :)

Rastløse bein når man prøver å sove rammer ca 20% av alle gravide. Jeg har også begynt å slite med dette (er forresten også 42 år og gravid for første gang, uten at jeg tror at dette har noe med kriblende ben å gjøre ;) ).

Jeg har lest at i tillegg til magnesium så kan det hjelpe med tilskudd av jern. Ellers synes jeg at beina kribler mindre på dager jeg har vært endel aktiv, gått turer og trent litt styrketrening på bein.

Et annet tips er å prøve legge seg senere opptil når man forhåpentligvis sovner. Dvs. å ikke legge seg for tidlig slik at man vet at man blir liggende og vri seg med rastløse bein i lengre tid. Jo lengre tid man er inaktiv og bare ligger, jo verre kan det ofte bli. :)
Takk! Så spennende, begge på 42 og førstegangsgravid! Jeg kjenner det når jeg sitter i sofaen på kvelden og ser på tv… men ja i går var jeg veeeldig inaktiv, for har ikke kjent det sååå mye i det siste, før i går…

Jeg er veldig plaget med rastløse ben og armer til vanlig. Jeg er motsatt enn hva FrøkenBlå skriver, da jeg opplever å ha det som verst de dagene jeg har stått og gått mye. Begge deler merkes om kvelden, og jeg må for guds skyld ikke sovne på sofaen. Når jeg våkner da er det kjempe ille, det er direkte vondt. Jeg er nummen i armer og hender, og strever veldig med å sovne igjen pga. det. Jeg kan også få det hvis jeg har sittet mye stille i samme posisjon og ikke ha mulighet til å strekke på beina og røre meg slik jeg ønsker. Da særlig under møter/konferanser på jobb eller lengre bilturer.

Skal sies at jeg faktisk synes det har blitt bedre etter jeg ble gravid (foreløpig) :bag: Men mine tips er å sjekke folsyre- og jernlagre. Unngå mye belastende aktivitet rett før leggetid/kveldstid. Prøv å øke blodgjennomstrømning med massasje eller eventuelt støttestrømper om det blir for ille.

Back
Topp