Hei! Noen spm har erfaring med hva som hjelper på kriblende bein pga gravid? Tar 350 magnesium, man man ta mer? Annet som hjelper?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Takk! Så spennende, begge på 42 og førstegangsgravid! Jeg kjenner det når jeg sitter i sofaen på kvelden og ser på tv… men ja i går var jeg veeeldig inaktiv, for har ikke kjent det sååå mye i det siste, før i går…Rastløse bein når man prøver å sove rammer ca 20% av alle gravide. Jeg har også begynt å slite med dette (er forresten også 42 år og gravid for første gang, uten at jeg tror at dette har noe med kriblende ben å gjøre).
Jeg har lest at i tillegg til magnesium så kan det hjelpe med tilskudd av jern. Ellers synes jeg at beina kribler mindre på dager jeg har vært endel aktiv, gått turer og trent litt styrketrening på bein.
Et annet tips er å prøve legge seg senere opptil når man forhåpentligvis sovner. Dvs. å ikke legge seg for tidlig slik at man vet at man blir liggende og vri seg med rastløse bein i lengre tid. Jo lengre tid man er inaktiv og bare ligger, jo verre kan det ofte bli.![]()
Men mine tips er å sjekke folsyre- og jernlagre. Unngå mye belastende aktivitet rett før leggetid/kveldstid. Prøv å øke blodgjennomstrømning med massasje eller eventuelt støttestrømper om det blir for ille.