Kremer osv. til baby

Silkebær

Andre møte med forumet
Jeg er gravid med min første og er midt i tredje trimesters «nesting». Ser masse videoer på tiktok av britiske/amerikanske folk som fyller stellekurver med titalls ulike kremer, og jeg har ingen peiling hva disse brukes til og om de faktisk er nødvendig eller bare ekstra dilldall. Så hva trenger man egentlig for babyen av kremer, såper og slikt? Har skjønt at bepanthen er greit hvis man får sår fra bleiene, men har ellers ingen peiling.

Jeg er gravid med min første og er midt i tredje trimesters «nesting». Ser masse videoer på tiktok av britiske/amerikanske folk som fyller stellekurver med titalls ulike kremer, og jeg har ingen peiling hva disse brukes til og om de faktisk er nødvendig eller bare ekstra dilldall. Så hva trenger man egentlig for babyen av kremer, såper og slikt? Har skjønt at bepanthen er greit hvis man får sår fra bleiene, men har ellers ingen peiling.
Sniker i forumet.. Bepanthen er ikke så bra syntes ikke vi, Inotyol derimot er en mirakelsalve!! :love7

I min erfaring er Bepanthen best før det er sårt, sinksalve hvis det er litt rødt, og Inotyol når det er blitt ordentlig rødt - men trenger ikke alle :p
Sannsynligvis trenger ikke baby lotion / krem. Litt tørr hud er normalt hos nyfødte, men du kan godt bare ha et par dråper babyolje i badevannet. Du trenger heller ikke såpe, shampoo osv. heller. Babyolje kan også brukes på tørrservietter ved bleieskift.
Det som du får i disse gratis babypakkene holder kanskje, så kan du heller vente og se om du trenger / vil ha noe mer.

Kommer veldig an på hver baby, etter min erfaring! Såpe og hudkrem trenger du trolig ikke i begynnelsen. Noen dråper matolje i badevannet holder hvis du vil bruke noe i det hele tatt.

Angående bleieområdet: Bæsjer babyen sjeldent eller har "fast" avføring, holder det med å bruke litt matolje når du skifter bleie. Men de som bæsjer hver gang de spiser, og gjerne flytende, har en tendens til å bli såre. Da kan du forebygge med å lufte godt ved bleieskift og bruke vanlig sinksalve. Dersom det har blitt veldig rødt/sårt kan du spørre på apoteket og få veiledning. Her har vitaminsalve fra Medela reddet oss et par ganger.

Vi bruker ingenting.

Tett boks med tørrservietter + vann = våtservietter.

Ikke smurt noen av de tre babyene med salve og ikke vært behov for det. Testet vel Zinksalve på første, men det røde ble verre av det. Når tredjemann er litt rød nå, bare vasker jeg som vanlig med vann, skifter bleie og så er det borte ved neste bleieskifte.

Vi bader heller ikke tredjemann. Hatt han én gang i badekaret på over fem mnd fordi han da var full i gulp overalt. Ellers vaska rumpa to ganger i vasken pga mye bæsj.

Bruker ikke babyolje, såpe, våtservietter fra butikk, kremer, salver, talkum eller noe. Når vi ikke tukler med bakteriefloraen på huden vår, trenger vi heller ikke tilføre noe for å «rette opp i» ubalansen vi skaper. Og en baby har jo virkelig alt den trenger naturlig fra fødsel uten noen ytre påvirkning - ennå.

Hvis jeg virkelig hadde sett behovet for å vaske med såpe hadde jeg brukt geitemelksåpa fra Grims Have. Datteren vår ville prøve å lage salve av ringblomst - lest i ei bok. Så vi har lagd ringblomstsalve som vi ev. kunne brukt på sår rumpe. Består av ringblomst, øko virgin olivenolje, e-vitamin og bivoks. Men igjen - vi har ikke hatt behovet for verken såpe eller krem. Lukter og ser så god og rein ut <3

I min erfaring er Bepanthen best før det er sårt, sinksalve hvis det er litt rødt, og Inotyol når det er blitt ordentlig rødt - men trenger ikke alle :p
Sannsynligvis trenger ikke baby lotion / krem. Litt tørr hud er normalt hos nyfødte, men du kan godt bare ha et par dråper babyolje i badevannet. Du trenger heller ikke såpe, shampoo osv. heller. Babyolje kan også brukes på tørrservietter ved bleieskift.
Det som du får i disse gratis babypakkene holder kanskje, så kan du heller vente og se om du trenger / vil ha noe mer.
Tar du da bepanthen på stumpen ved hvert bleieskift, uansett om det er sårt?

Har kun brukt babyolje I badevannet det første året på mine to, weleda sin nappy change cream Har vore den absolutt beste rumpekremen Eg har hatt, anbefalast på det sterkaste! Har pleid å ha kokosolje på kompress til bleieskift om det er litt vanskeleg å få vekk bæsj osv med kun vatn. Det fungerer forøvrig utmerket til tørr hud på nase ved forkjølelse og evt om det sitter fast tørt snørr. Utanom det, så har eg I periodar tatt potetmjøl I fuktige valkar som f. Eks under haka eller armhuler.
Det er det einaste eg har trengt å bruke :) Utanom ved små eksem utbrudd som eine mi fekk/får.

Så slik jeg forstår det skal man altså ikke bruke våtservietter ved bleieskift, bare tørrservietter med evt noe vann eller olje?

Så slik jeg forstår det skal man altså ikke bruke våtservietter ved bleieskift, bare tørrservietter med evt noe vann eller olje?
Våtservietter kan være ganske hard for huden på sikt. Går fint å bruke det på reise, men hjemme i det daglige er det bedre å bruke vann. Vi brukte kluter dyppet i vann.

Vi har pleid å bruke bepanthen når baby er litt rød, og inotyol når det er mer rødt og sårt. Har også pleid å bruke tørre kluter med vann. Denne gangen tenkte jeg også å lage til boks med tørre kluter, med kokosolje og varmt vann. Og ha det i en boks.

Back
Topp