Kreditt eller spare?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Når du vil kjøpe noe, skjer det ofte at du kjøper det på kreditt i form av MasterCard, betalingsutsettelse eller avbetaling? Eller sparer du alltid først?

Her er vi altfor dårlige på å spare. Så vi har endel ting vi betaler ned på. Heldigvis ikke i store summer, men plager meg allikevel.

Jeg tar fra sparekontoen. Om jeg bruker MasterCard så er det noe jeg kan betale ned med en gang. Jeg liker ikke tanken på å skylde penger på den måten.

Som regel fra spsrekonto eller rett fra konto. Har en ting på avbetaling,en varmepumpe til 30K,men uten renter og gebyrer. Er ferdig nedbetalt nå i desember :)

Tar fra sparekonto

Noe tar vi fra sparekonto, noe bruker vi kredittkort på - men kun om vi vet at vi kan betale kredittkortet måneden etter. Har også et flexilån i banken til nødstilfeller, med god rente.

Jeg sparer.

Kredittkort bruker vi kun til å betale reiser med, betaler det da ned måneden etterpå. Ellers har det hendt vi har beukt kredittkortet ellers, hvis mannen feks har glemt å legge kortet mitt tilbake osv. Men betaler det alltid når regninga kommer. Orker ikke ha mye på avbetaling.

Sparer, alltid.

Eneste gangene jeg bruker kredittkorte er når jeg vet at jeg kan betale det på første regning.
Var dårlig på det en periode for noen år siden å var så sykt kjedelig å bruke opp lønna på kredittkortet regninger som egentlig var litt for høye. Så betalte de ned å skjerpet meg

Prøver å spare, men er det noe som haster tar vi det på Mastercard :) Trengte f.eks. nye dekk og hadde ikke tid til å spare opp først :/

Aldri hatt kredittkort og kommer aldri til og få det! Her betaler jeg det som jeg skal ha for PE ger som er spart opp ;)

Både og, har hatt redusert inntekt en tid nå, dvs at vi i utgangspunktet har hatt råd til det vi vil, men at i stedet for å spare og fordele over to mnd har vi noen ganger betalt med Visa. Har Bank Norwegians visakort som gir noe tilbake når vi bruker det, uten at det gjør vi bruker det unødig mye.
Et eksempel var å bestille flybilletter for oss fire, ved å ta det på visa istedet for å sette av penger i to mnd sparte vi nesten 3000,- på selve prisen, samt at fikk rewardpoeng til senere flyturer. Tenker man smart og har mulighet til å betale ned raskt er ikke kredittkort så farlig som man skal ha det til. Problemet kommer når man bruker over evne.

Har ikke kredittkort, så sparer

Reiser tar jeg alltid på mastercard, men betaler med en gang regningen kommer i sin helhet. Andre ting tar jeg penger fra sparekontoen for å kjøpe. Har jeg ikke de pengene, sparer jeg.

Spare.. Kjøper ikke noe jeg ikke har råd til. Har aldri hatt ett kredittkort, og vil heller ikke ha :) er det krise, låner jeg heller av foreldrene mine :)

Back
Topp