Krav til 7 åringer

Cesk88

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
Hva mener dere er greie krav å stille til 7 åringer med tanke på husarbeid og det å klare seg selv?
Mine har nok fått sydd litt puter under armene og på tide å ta opp kampen da jeg ikke er i stand til å gjøre alt i dette svangerskapet. Redusert hva jeg kan hjelpe de med og jeg trenger hjelp i huset.
Er det OK å stille krav til 7 åringer om å hjelpe til med husarbeid??
 
Absolutt!
Nå skal det sant siest at barn er jo sinnsykt forskjellige.

Her har vi vært aaaalt for slepphendte.
Har nettopp strammet inn, og satt opp skikkelige regler her...

Her står det 13 forskjellige oppgaver på en liste. For hver oppgave skriver de nr på oppgaven i familiekalenderen. Når uka er omme teller vi opp. Har de klart minimum 7 oppgaver på en uke får de 50kr (kan tjene noen kroner ekstra på flere oppgaver). Men har de unna 7, får de ingenting.
Oppgavene er bl.a. Bære ner skittentøy, dekke bordet, gå ut med søpla, rydde etter måltid, lufte hunden, rydde utav oppvaskmaskinen, +++.
I tilegg til dette rydder de og støvsuger rommet sitt en gang i uka. Forventer at de skal sette kopp/tallerken på kjøkken etter måltid.

Vårs er 5 og 8. Forventer det ikke av 5 åringen. Men hun elsker det. Det er 8 åringen som må jobbes med...
Det som og er greit i forhold til å tjene sine egne penger, er at det blir mindre mas, for de vet de må bruke sine egne... Vi var f.eks nettopp på turnering=kiosk. Da måtte de bruke sine penger om de skulle ha noe. Maset stopper ganske kjapt da;)


Dette ble vist litt langt:p
Aldri sikkert vi gjør det "riktig", men det funker hvertfal hos oss.

Finn en måte det funker på for dere, og en måte du kan oppmuntre barnet til å gjøre det du forventer.
 
Tenker det er ok ja. Innså her en dag når mini hadde i lekse å skrive ned 3 ting hun hjelper til med hjemme at her må det skjerpes :p hun ante ikke og måtte tenke meg godt om......

Så følger denne!
Her tar hun inn posten fast..

Ellers får hun gjerne i oppgave å rydde i sko/gangen.
Legge i eller ta ut av oppvaskmaskin.
Tørke litt støv i bokhylla feks.
Kaste søppel ut.
Legge klær i tørketrommel etter vaskemaskin..
Og der stopper det opp :p så har tenkt litt på å sette opp fast liste som kan være hennes oppgaver rundtomkring i leiligheten..
 
Vet du jeg har også sydd puter under armene, jeg har også litt dårlig tålmodighet så jeg gjør det liksom selv. Mye enklere, men de får jo ikke lære noe av det bortsett fra at de blir noen udugelige mannfolk som skrives om på bv :p hihi
Så jeg har nå begynt med å stille noen krav, ut med søpla, rydde gangen, rommene , ta ut oppvasken, sette inn. Og ellers rydde etter seg etter lek, på badet osv.
Tror barn har godt av litt krav jeg og jeg burde nok ha enda fler en det jeg har ;)
 
Ganske store puter under armene her også ;-)

Men jeg syns ikke at min 7 åring skal behøve å hjelpe meg med husarbeidet om hun ikke vil. Hun har ansvar for sine ting. Jeg vasker og støvsuger rommet hennes, men hun har ansvar for å rydde og holde orden i sakene sine. Hun må også rydde opp etter seg når hun har besøk og de tar med seg leker ut av rommet. Men trenger jeg hjelp noe trør hun jo til.

Men her er jo vi som foreldre så ulike. Er vel stort sett bare sunt at de er flinke å hjelpe til og tar i et tak :)
 
Så absolutt. I seneste laget og spør du meg ;)

Her har 8 åringen hatt faste oppgaver siden hu var 5 :) startet med søppelturer, hjelpe med å rudde inn etter handletur og å homde rommet rent, så har vi lagt til vask av bad, støvsuging og ta ut av opp vaskmaskin... De 2 første gjør hu en gang i uka og får ukelønn på kr 50 for "jobben"
 
Vet du jeg har også sydd puter under armene, jeg har også litt dårlig tålmodighet så jeg gjør det liksom selv. Mye enklere, men de får jo ikke lære noe av det bortsett fra at de blir noen udugelige mannfolk som skrives om på bv :p hihi
Så jeg har nå begynt med å stille noen krav, ut med søpla, rydde gangen, rommene , ta ut oppvasken, sette inn. Og ellers rydde etter seg etter lek, på badet osv.
Tror barn har godt av litt krav jeg og jeg burde nok ha enda fler en det jeg har ;)
Hehe, høres ut som meg :p har ikke tålmodighet til å vente :p men nå har jeg ikke noe valg lengre så tenker dette blir bra :)
 
Ganske store puter under armene her også ;-)

Men jeg syns ikke at min 7 åring skal behøve å hjelpe meg med husarbeidet om hun ikke vil. Hun har ansvar for sine ting. Jeg vasker og støvsuger rommet hennes, men hun har ansvar for å rydde og holde orden i sakene sine. Hun må også rydde opp etter seg når hun har besøk og de tar med seg leker ut av rommet. Men trenger jeg hjelp noe trør hun jo til.

Men her er jo vi som foreldre så ulike. Er vel stort sett bare sunt at de er flinke å hjelpe til og tar i et tak :)
Er sant det at vi er ulike som foreldre, og godt er det!!! ;) :)
 
En 7åring kan gå med bosset, sette inn i oppvaskmaskinen, støvsuge, tørke støv, rydde på plass varer fra butikken, rydde kommet sitt :)
Vaske gulv er nok litt tungt og vanskelig å ha teknikk på, og samme med å vaske kjøkken og bad.
 
7 åringer kan absolutt hjelpe til hjemme ja :)
Vår eldste er 5 år og han rydder, støvsuger og tørker støv på sitt eget rom. Han kan også støvsuge gangen + stua, han legger ofte på plass sine egne klær etter at jeg har brettet de da. Han setter inn i oppvaskmaskinen etter måltid og han legger skittentøyet sitt i kurven hver dag.
Har ikke satt noen krav til han, men syns det er veldig greit at han liker å hjelpe til :)
Mellomste på 3 år er selvfølgelig ikke like ivrig, men håper det kommer seg om noen år ;)

Tenkte at eldste skulle få ukelønn til høsten når han begynner på skolen :)
 
Mine er altså ganske flinke til og glade i å hjelpe, men trenger langt mer hjelp nå med bekkenløsning som hindrer meg i MYE.

Tok en del av de tipsene jeg fikk her på tråden med tanke på oppgaver. Så i dag har jeg faktisk lagt på sofaen mens gutta med stor entusiasme og glede over å hjelpe mammaen sin la sammen klær, støvsugde stua, tømte oppvaskmaskinen, satt inni oppvaskmaskinen, ryddet stua og gikk ut med bosset :D og de var så stolte etterpå også :D så hjalp de meg med å lage middag selvom jeg sa de kunne få se film siden de hadde vært så flinke ❤️❤️❤️❤️❤️
 
Er nokk litt puter under armene her og.. Men ein 7 åring klarer og utføre ein del oppgaver. Har ei på 7,5år. Ho liker og rydde å styre. Ho har ingen faste oppgaver men ho holder orden på rommet sitt selv. Og hjelper meg og rydde spesielt sko i gangen ved behov. Ho kan og støvsuge litt men det blir ikkje alltid like bra :p men burde absolutt ha faste oppgaver. Men det er oftes lettere og ta det selv :p
 
Mine på 6 og 8 må:

setter bort på disken etter måltid, kan legge alle klær på rett plass i skittentøyskurver på vaskerommet, henge opp klær og sette sko på plass når har vært ute, rydde rommet hver kveld, leker på rett sted i stua før barnetv (eller virker den ikke)

Ikke får de noe for det heller, jobber med en løsning på det.
 
Mine på 6 og 8 må:

setter bort på disken etter måltid, kan legge alle klær på rett plass i skittentøyskurver på vaskerommet, henge opp klær og sette sko på plass når har vært ute, rydde rommet hver kveld, leker på rett sted i stua før barnetv (eller virker den ikke)

Ikke får de noe for det heller, jobber med en løsning på det.
Slikt er forventet her hjemme også uten at de får noe for det ;) men når de "tar over" litt av husarbeidet som støvsuging, tømming av oppvaskmaskin, legge sammen klær osv så kom vi fram til 50kr uken :)
 
Har ikke helt faste oppgaver men 5,5 åringen forventer vi at bærer sine ting av bordet, legger skitne klær i riktig kurv til vask.
Han hjelper gjerne til, så har begynt å få han til å sette på og ta utav klesvask ( da slipper jeg bøye meg) og støvsuge, gjerne litt støvtørk, samt å hjelpe til med middag. Får noen kroner for disse tingene, kommer til å innføre mer faste oppgaver etterhvert.
Må vente til han blir litt større før han kan lufte hunden og gå ut med boss ( svære kontainere med lite hull på siden, så han er ikke høy nok til å klare det uten hjelp).
 
Min får ingen ukelønn, han må pent hjelpe til med husarbeid uten å få kr.

Men ingen faste oppgaver , han gjør litt av det i løpet av uka

Vaske gulv
Vaske vask og do på badet
Lage middag men det startet han ikke med før han var 8.5
Rydde rom
Tørke støv
Hente post
 
Tenker at man fint kan forvente at de klarer å holde rommet ryddig, orden i skolesekk og penal, legge sine egne klær på plass (både yttertøy i gangen, legge skittetøy på skittentøyskurven, brette klær på en plass som skal brukes dagen etter), finne klær etter været selv og kle seg, rydde ut matboks fra sekken hver dag, jobbe selvstendig med lekser så lenge de ikke står fast, rydde av bordet etter seg.

Av husarbeid så har min hjulpet til med støvtørking (ikke alltid topp resultat), støvsuge (flink til det), ta inn posten, gå ut med søpla, legge på plass rent tøy i skapet sitt, dekke bordet, gå erender på butikken og pante flasker (i nærheten), hjelpe til med å finne varer på butikken og legge i kurven. Han har også hjulpet til med matlaging, vask av bilen, snømåking, gressklipping, men gjør ikke dette alene eller bra nok, så er bare øving enn så lenge.
 
Min på 6 år gjør enkelte husarbeid. Setter inn i oppvaskmaskin, tømmer vaskemaskin og eventuelt legger inn i tørketrommelen og starter den.
Støvsuger, bretter håndduker o.l.
Sender han ikke alene ut med søpla da vi har store containere til søppel, så det er så vidt jeg selv når opp ;)
Men han hjelper til med å bære ut søppel.
Han henter posten, men vært en periode der han ikke har turt å hente alene. Han er redd brannalarmen skal ringe når han er nede. (har sånn store røde ringeklokker inne i leilighetene og i gangen, så de bråker noe vanvittig. Hatt 1 brannalarm på 6 år, så det er en sjelden ting her i blokka.
 
Jeg har ingen 7åring, men da jeg var sju hentet jeg posten, gikk ut med søpla, ryddet ut av oppvaskmaskinen, tørket støv i stua, holdt orden på mitt eget rom, ryddet bort klærne mine, gikk enkle ærend på butikken og var med på hagearbeid. Altså raking :p jeg var også veldig ivrig med matlaging :)

Jeg synd ikke man trenger å få betalt for slike ting egentlig, det er jo en selvfølge at det må gjøres.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp