Krampe!!

bergfrue

Forumet er livet
VIP
Herregud! Jeg har aldri hatt krampe i hele mitt liv, men natt til fredag våknet jeg midt på natta av en helt insane krampe i leggen. DRITvondt! Etter jeg fikk strekt og tøyd og bøyd litt, så gikk det over og jeg fikk gått på do. Men på fredag hadde jeg sykt vondt i leggen hele dagen egentlig, kjempestiv og øm. Det samme er jeg idag. Klarer nesten ikke gå i trapper, og hvis jeg strekker ut leggen og pointer med tåen, så er det nesten så krampen begynner igjen.

Er det noen gode tips for å fjerne den vonde "etterdønningen" av krampa? Eller må det bare gå over av seg selv?

åååhhhh...!!! Det er så VONDT!!!!![:(][:(][:(]
Er gudskjelov ikke like plaget denne gangen[:)]

Og man blir faktisk "støl" av de krampene.
Uff, føler med deg[X(]

Jeg våkner nesten hver natt med krampe i leggen[&o]
Da hjelper det å gå litt rundt på gulvet så gir det seg.
Har aldri opplevd at jeg har "etterdønning" dagen etter.....[&:] Så det kan jeg desverre ikke hjelpe deg med.

min tante fikk unge i okt.. de siste 3 mnd hadde hon krampe så og si hver natt, og måtte gå og gå og gå og gå.. fikk ikkje sove.. prøvde alt mulig av desse rådene hon fikk, men ingenting hjalp hon.. håper virkelig ikkje det samme skjer med deg, for hon sov maks 10-15 timer i uken[&:]

Ååhh, herlig! Bare å regne med at det skjer med andre ord;) Har begynt å strekke veldig ut hver kveld nå da, og håper det hjelper i lengden:)

På juni 2010 hadde de noen tips, se link:
[link=http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=18401087]http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=18401087[/link]

det er sååå vondt! jeg har kramper hver natt nesten, sleit med det før jeg ble gravid også.. det og halsbrann.. så de plagene PLAGER meg noe sinnsykt.. men godt det bare er det da:)
men anywho.. jeg klarer å "stoppe" krampene selv noen ganger, men det er nesten trening.. hehe..
spurte på apoteket om jeg kunne ta magnesium piller og det kunne jeg, bare ikke de med mest mg, så var jeg deg hadde jeg begynt å ta de, det skal hjelpe sier dem.. jeg tar ferdig de pillene GRAVID, nycovit vitaminer eller hva de heter (vært sløv på å ta de de siste mnd, så fant de frem igjen nå), de inneholder også magnesium, hjelper ikke de går jeg til apoteket å kjøper de andre pillene.. for krampe om natta, er IKKE noe jeg orker hver kveld høøygravid oh jævli... :)

Du kan be legen sjekke blodprøvene for magnesium, en skal helst ikke begynne å ta dette uten legens ok. Bananer inneholder en del magnesium og andre mineraler og sporstoffer og kan trygt spises for å prøve om det hjelper.

Stølheten gir seg etter noen dager. Den er værre jo lenger krampen har fått sitte i. Kom deg på beina og få strekket ut muskelen så snart du kjenner noe.
(snakker av erfaring her, for 1,5 år siden hadde jeg en langhelg på sykehus + 5 ukers sykemelding pga kramper fra hoftene og ned. Fikk aldri noe godt svar på hvorfor det skjedde....)

Får faktisk ikke så mye i leggen, men innsiden av låret slår inn av og til, men har lært meg å strekke ut i det jeg kjenner det kommer, trenger faktisk ikke stå opp [:D]

Banan synes jeg hjelper. Jeg spiser en eller to hver dag for å unngå kramper. Har jeg ikke spist det på noen dager får jeg garantert krampe, og det er dritvondt. Blir helt stiv og støl etterpå. [8D]

Jeg leste et kjerringråd om å sove med ullsokker, evt en heklet ulltråd rundt foten... dette skulle visst fungere bra[:D]
Verdt å prøve hvis ingenting annet fungerer syns nå jeg [;)]

jeg fikk kramper for noen uker siden for første gang.. og siden jeg ikke spiser så mye fisk osv så kom mor med en krukke med selolje tabletter (skal visst være mye mer effektive enn omega 3.. ) samme natt stoppet hele krampene og har ikke hatt det siden... deilig :)

ORIGINAL: bambina85

Herregud! Jeg har aldri hatt krampe i hele mitt liv, men natt til fredag våknet jeg midt på natta av en helt insane krampe i leggen. DRITvondt! Etter jeg fikk strekt og tøyd og bøyd litt, så gikk det over og jeg fikk gått på do. Men på fredag hadde jeg sykt vondt i leggen hele dagen egentlig, kjempestiv og øm. Det samme er jeg idag. Klarer nesten ikke gå i trapper, og hvis jeg strekker ut leggen og pointer med tåen, så er det nesten så krampen begynner igjen.

Er det noen gode tips for å fjerne den vonde "etterdønningen" av krampa? Eller må det bare gå over av seg selv?

Akkurat det samme som skjer med meg! Men skjer når jeg ligger på en bestemt side, høyre! Våknet av at jeg skrek! Det var så vondt! Det holdt på i nesten 45 min. Og to-tre dager etterpå er det SYKT vondt!

Jeg har ikke vært så plaget med kramper i leggene, men kan jo være fordi jeg bruker støttestrømper. Aner ikke jeg, men det skal visst hjelpe til å få de unna.

Jeg og spiser 1-2 bananer hver dag. Synes det hjelper[:)]

Skal dra å kjøpe meg noen bananer i morgen :)

Jeg har kramper i begge leggene samtidig mange ganger stort sett hver natt. [&:] Tar magnesium mot det og det hjelper litt tror jeg.

Mine tips er å spise bananer og å gjøre sirkeløvelser med føttene. Eventuelt begynne med støttstrømper. Når du kjenner smerten komme går det lettere over hvis du reiser deg fort opp og legger hele vekten på benet. Da blir det ikke så stølt og vondt dagen etter heller.

Back
Topp