krampe

**lilla**

Glad i forumet
er det andre som er plaga med legg-kramper??
fikk det i natt.. var kjempevondt!! var så vondt at eg grein[:(]
har gangsperr i leggen enda.. er det noe som hjelper???

du må tøye ut muskelen, uansett hvor vondt det er[:)]

Merker at det kommer stadig oftere her i gården også (og i de aller fleste tilfellene skjer det på natta), hadde det på samme måte sist jeg var gravid.
Sier som Buffeluremamma, du må tøye ut muskelen, selv om det er vanvittig vondt [:'(] Eneste som hjelper for min del er å komme meg opp av senga og hoppe litt rundt og tråkke mest mulig nedpå med foten, da slipper smerten gradvis. Men jeg må også tøye godt etterpå, ellers kjenner jeg "vondtet" i leggen lenge etterpå.

Har forresten merket at dersom jeg våkner om natta og strekker på beina uten å ha rørt på dem først, så er det helt garantert at jeg får krampe! Så prøver å huske og røre litt på beina, bøye dem litt eller noe sånt før jeg strekker på meg, da pleier det å gå bra [;)]

Har merket litt tendenser om natta, men ikke noe voldsomt enda. Det er ikke godt, så jeg håper det ikke har tenkt å bli mye verre!

det hjelper med magnesium og kalsium tabletter. Så det er bare å løpe å kjøpe litt kosttilskudd.
Jeg hørte faktisk noe helt motsatt: man skal ikke tøye/stramme musklene under krampene, men heller slappe av så mye som mulig og gjerne massere leggene eller legge noe varme på får å få musklene til å slappe av raskere. Men selvsagt så skal man jo tøy FØR man legger seg og gjerne med en gang man står opp.

Får en krampe i ett av beina nesten hver natt nå...litt på morrasida..
Det eneste som hjelper er å slenge beinet ut av senga og tråkke mot noe med hæla..også er det over og jeg kan sove videre..
De er ikke så sterke krampene enda så;) Håper det ikke blir verre!

Du kan prøve og strekke ut beina godt før du legger deg for natta. Var veldig plaget med leggkramper sist svangerskap, men etter at jeg begynte og strekke ut beina godt hver kveld så ble det mye bedre![:)]

ligg me beina høyt så ofte det går,ofte ødme i beiena som gjør at det blir kramper på natta..... fysio sa i dag at støtte strømper,bevegelse og svømming hjelper...hadde det masse sist og merker det desverre nå og,men har det aldri natten etter fysio i basseng der er halvparten av timen tøying og strekking av musklene for å myke opp og få musklene til å slappe av...eneste natta i uka jeg sover godt!!!!! ingen leggkramper eller bekkenvondter de nettene og det er så deilig[:D]

Jeg plages også veldig med dette problemet, men har funnet ut at det føles godt å ha en pute under det øverste beinet hele natten, selv om det er litt slitsomt når man skal snu seg for da må man bytte side på puten. Har vertfall virket litt på meg :)

ORIGINAL: Starmom

det hjelper med magnesium og kalsium tabletter. Så det er bare å løpe å kjøpe litt kosttilskudd.
Jeg hørte faktisk noe helt motsatt: man skal ikke tøye/stramme musklene under krampene, men heller slappe av så mye som mulig og gjerne massere leggene eller legge noe varme på får å få musklene til å slappe av raskere. Men selvsagt så skal man jo tøy FØR man legger seg og gjerne med en gang man står opp.

Signerer denne!

har en del kramper jeg også men har sliti med dette også før graviditeten.
når jeg får krampe om natta står jeg opp å tråkker ned på beinet og strekker det ut så slipper det (før den værste strekken kommer).
får også ofte under foten når jeg går, veldig irriterende. spiller heller ingen rolle om jeg går med jogge sko eller vintersko er like ille uansett.
har hørt det samme som Starmon sier at man skal ikke strekke muskelen hvis man har sikklig krampe, bare masere veit det er kjempe vondt men det er det beste :)

magnesium hjelper hvis man er veldig plaga. har ikke prøvd det selv da jeg egentlig har blitt "vant" til plagene [8D]

Back
Topp