Krabber ikke. Reiser seg ikke

karamell

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Skuddårsspirene 2024
Er dere bare oss?

Født 1. juli. Ungen her åler seg fremover. Har et godt tempo, men vil ikke/ klarer ikke krabbe. Har så vidt begynt å sette seg litt opp, må da ha noe å holde seg i, og vil helst holde en hånd på låret mitt eller i veggen for å føle seg stødig.

Erfaringer?
 
Hva sier helsestasjon?
Mi lille er født 5.juni, hun har grunner som gjør at hun er til fysio. Der får vi masse tips og triks som gjør det lettere å lære henne å feks krabbe. Ho har åla seg masse, men siste mnd har ho krabba. Ho har ikke sittet selv før siste mnd heller. Nå er ho plutselig oppe å står mot stoler og bord!!
 
Helsestasjonen sier at alt ser fint ut. Fysioterapeuten mente at utviklingen er normal, bare (normalt) sent ute. Men det er vanskelig å ikke høre på alle dumme kommentarer, omsorgsfulle (og ikke omsorgsfulle) spørsmål fra besteforeldre som aldri har sett på maken "En snart ettåring som ikke kan krabbe!"

Uff.

Fint å høre at det gikk seg til for deres lille. Det gir litt mer ro i sjelen.
 
Min lille blir 1 nå om ei uke og først forrige helg begynte hun å krabbe. Hun bare ålte seg leeenge og så plutselig reiste hun seg etter møbler og krabbet. Alt gikk plutselig veldig fort
 
Mi åler seg hun også. Hun er snart 13 mnd. Fysioterapeut skal komme å ta en titt på henne. Men poenget er at barn utvikler seg i forskjellig tempo, og ja, det "normale" for et barn å krabbe er rundt 6-12 mnd om jeg husker rett. Men alle er ikke lik, så blir feil å si hva som er normalt for en, for det trenger ikke være like normalt for en annen.

Ikke bry deg om hva andre sier. Du gjør ikke noe galt. Dette må babyen finne ut selv. Og det er ikke alle som krabber, og de har utviklet seg til fine normale mennesker.
 
Last edited:
Så fælt at det har blitt en usynlig "konkurranse".. Min sønn er snart 11 mnd og har 8 tenner. Fikk de to første tennene nede da han var 4 mnd. Jeg har ei venninne som har en baby som er 7 mnd og har ikke fått en eneste tann. Hun er bekymret siden min har 8 og hennes ingen. Hennes jente ålet seg fremover da hun var 5 mnd, min ålet seg aldri men gikk rett på krabbing når han var nesten 10 mnd. Alle er forskjellig og det synes jeg er veldig fint, enn om vi alle var like? Hadde vært en kjedelig verden :happy:
Er dere bare oss?

Født 1. juli. Ungen her åler seg fremover. Har et godt tempo, men vil ikke/ klarer ikke krabbe. Har så vidt begynt å sette seg litt opp, må da ha noe å holde seg i, og vil helst holde en hånd på låret mitt eller i veggen for å føle seg stødig.

Erfaringer?
 
Back
Topp