Krabbe/ reke

diruT

Gift med forumet
Fekk høyre i helga at eg ikkje burde ete krabbe/ reker. Nokon som veit om det er tilfelle..? Er det i tilfelle fordi det er allergiframkallande..? Høyrer liksom sommaren til med krabbe! [;)] Men skal no klare meg uten viss eg må. Noko meir vi eventuelt ikkje burde ete når vi er gravide..?

Jordmora mi sa at det ikke var farlig.Har spist mye reker i år[:D]

Har ikke hørt noe om at det skal være farlig. Har spist reker både i dette svangerskapet og da jeg fikk de to første.

Ok. Godt å høyre! [:)] 

Reker har jeg ikke hørt noe om, men krabbe har jeg hørt at man ikke skal spise. Og det mest merkelige jeg har hørt hittil er vel papaya. Kan det stemme?

Anar ikkje! [8|] Men det et eg aldri så det skal eventuelt gå bra! [;)] Eg har ikkje vore til lege/ jordmor endå sidan fastlegen min har ferie. Tenkte å spørre når eg kjem meg dit. Men verserar vel ulike teoriar om dette også... [:)]

Man kan spise både reke,krabbe og blåskjell - men kun det hvite i krabbekjøttet. Det er i alle fall det jeg har fått høre og jeg har sjekket mange steder. Bare å kose seg med skalldyr i sommer:) Jeg vet man skal være litt mer forsiktig når man ammer for det kan være sterkt for babyens mage.

Se på www.matportalen.no, der står det at reker er ok, men at man skal være forsiktig med krabber - det helt hvite kjøttet er ok, men ikke det som det er litt farge på.... av den grunn skal vi heller ikke spise svolværpostei, f.eks ( fordi andelen krabbekjøtt er såpass høyt i den posteien...)

krabbens innmat skal en ikke spise fordi den inneholder for stor del miljøgifter som kan være skadelig på fosteret. dette jelder også ulike fisketyper.
MEN en kan spise det hvite kjøttet i klørne på krabben.
reker står det ingenting om derimot......

Då er det egentli greit for min del- er det kvite kjøtet som er godt syns eg! [;)]

ORIGINAL: ~Simmat~

Reker er lov men ikke krabber. Spørr meg ikke om hvorfor.
Men er blåskjell ok tro?

Man bør går inn på mat tilsynet, å sjekke om det kan være noe stråling der hvor blåskjellene er tatt tror jeg

ORIGINAL: Sanasol

Reker har jeg ikke hørt noe om, men krabbe har jeg hørt at man ikke skal spise. Og det mest merkelige jeg har hørt hittil er vel papaya. Kan det stemme?

Papaya ble brukt til enten fremkalle abort, eller unngå graviditet (hukser ikke helt)
ett eller annet fjernt sted i verden for mange år siden.

Back
Topp