Kosttilskudd

Sille92

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Junibollene 2023
Julilykke 2023
Hvilke kosttilskudd bruker dere? Selv tar jeg Folat og Multi, men lurer på om det er flere ting som er viktig. :) Spiser variert og sunt.

Hvilke kosttilskudd bruker dere? Selv tar jeg Folat og Multi, men lurer på om det er flere ting som er viktig. :) Spiser variert og sunt.
Er vel ofte folat i multivitaminer? :) 200% av det man trenger daglig tror jeg, iallefall i den jeg har. Men det er uansett vannløselig, så det som ikke tas opp skilles ut i urinen :) Har lest at man gjerne bør ta omega 3-tilskudd, det bør jeg begynne med... Også drikker jeg litt biola nesten daglig, det er bra for bakteriekulturen i magen, man får jod og kalsium og skal visstnok ha god effekt mot eksem hos babyen (https://forskning.no/ntnu-allergi-bakterier/biola-forebygger-barneeksem/835652)! :)

Er vel ofte folat i multivitaminer? :) 200% av det man trenger daglig tror jeg, iallefall i den jeg har. Men det er uansett vannløselig, så det som ikke tas opp skilles ut i urinen :) Har lest at man gjerne bør ta omega 3-tilskudd, det bør jeg begynne med... Også drikker jeg litt biola nesten daglig, det er bra for bakteriekulturen i magen, man får jod og kalsium og skal visstnok ha god effekt mot eksem hos babyen (https://forskning.no/ntnu-allergi-bakterier/biola-forebygger-barneeksem/835652)! :)
Ja,det er det kanskje! Ops. Jaja,men så lenge det blir skilt ut så går det vel fint :) Takk for tips sånn ellers!

Jeg har tran, folat, D og B12 vitamin, Jod og kalsium. Men det kommer jo an på kostholdet ditt hva du bør ta. Jeg tar f.eks. tran, jod og kalsium fordi jeg ikke spiser nok fisk og melk.

Jeg tar tran og multivitamin, men spiser sundt og variert så er ikke så bekymret. Tok bare tran og folat tidligere men har kuttet ut kaffen som inneholdt masse melk, så da begynnte jeg med multi isteden slik at jeg fikk mer jod

Jeg bruker folat og multi (vet at multi har folat, men kjøpte folaten før multien. Så skal bare bruke den opp). Dyr urin xD også drikker jeg melk med d-vit. Satser på at det holder :) spise kanskje ikke det mest varierte og sunneste, men bra nok tror jeg.

Foreløpig bare folat(begynte litt sent, i uke 5, da eg glemte hele greien, haha). Regner med å måtte begynne på jern etterhvert:)

Tar multivitamin og skal begynne med omega3 da jeg ikke får i meg så mye fisk. Begynner på sistnevnte når jeg ikke lenger er kvalm!

Tar omega 3, folat, sink/C-vitamin, jod og lav dose jerntilskudd siden jeg fikk sånn jernmangel sist, orker ikke det denne gangen!

Tar en multi som har anbefalt mengde folat her. Spiser nok fisk så trenger ikke omega 3 ved siden av, men blir lite meieriprodukter så da er det kjekt med multivitamin :)

Kun folat så langt. Skal til lege neste uke. Tenkte da å få tatt blodprøver for å se om det er andre ting en bør fylle på med.

Jeg manglet folat og jern under forje svangerskap, så tar det nå :) Men kommer til å be om en blodprøve for å sjekke for mangler ved beste legekontroll

Tar kun enten folat med jod, eller mulitivitamin med folsyre, varierer litt fra dag til dag.
Jordmor anbefalte selvsagt omega-3/tran, men det takler jeg ikke. Går å gulper smaken hele dagen og jeg er uggen nok fra før :P
Virket ikke som hun tok det så tungt når jeg sa jeg ikke kom til å ta det, så lenge jeg spiser fet fisk minst 1 dag i uka.

Tar kun enten folat med jod, eller mulitivitamin med folsyre, varierer litt fra dag til dag.
Jordmor anbefalte selvsagt omega-3/tran, men det takler jeg ikke. Går å gulper smaken hele dagen og jeg er uggen nok fra før :p
Virket ikke som hun tok det så tungt når jeg sa jeg ikke kom til å ta det, så lenge jeg spiser fet fisk minst 1 dag i uka.
Samme her! Jeg har aldri tålt tran eller fet fisk selv jeg. Så blir nok ikke det dette svangerskapet heller! Spiser fisk minst en gang i uka her også.

Jeg tar nicoplus gravid, men dropper fiskeoljetabletter (er ikke så glad i å svelge tabletter, så det er nok med de 2 andre) og tar en skje tran istedet. Jeg syns tran smaker helt ok... :bag:

Tar bare folsyre enn så lenge. Vil tro jeg må i gang med jerntabletter snart, har hatt problem med jernverdier også når jeg ikke er gravid, og måtte ta tabletter sist. Hjalp ikke på at jeg mistet i underkant av 2 liter blod ved fødselen akkurat :confused: Men blir så fryktelig treg i magen av de tablettene :arghh: Bruker å ta omega til vanlig, men så leste jeg at gravide bør være forsiktig med å få i seg for mye vitamin i gjennom tabletter, og det er en del vit A i de tablettene jeg har. Spørs om jeg ikke bare skal kjøpe en sånn kosttilskudd for gravide pakke :)

Jordmor anbefalte selvsagt omega-3/tran, men det takler jeg ikke. Går å gulper smaken hele dagen og jeg er uggen nok fra før :p
Jeg kan anbefale Møllers omega-3 kapsler med anti-oppstøt og ta de før man legger seg på kvelden. Merker ingenting til det når jeg våkner på morgenen da :)

Back
Topp