Kosttilskudd

Lattecaffela

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Hei,
Er førstegangsgravid og vil jo gjerne gjøre alt «riktig». Tatt folat siden vi prøvde å få barn, men dro på apoteket noen uker senere for påfyll av tran og ble snakkende med hun ene som jobber der som anbefalte «Lifline care gravid» kjøpte jo selvfølgelig disse for de innholdet både det ene og det andre man «trenger». Har noen erfaring med disse? Holder det egentlig å bare ta folat m/jod for eksempel så lenge man får i seg nok via mat?

Hei,
Er førstegangsgravid og vil jo gjerne gjøre alt «riktig». Tatt folat siden vi prøvde å få barn, men dro på apoteket noen uker senere for påfyll av tran og ble snakkende med hun ene som jobber der som anbefalte «Lifline care gravid» kjøpte jo selvfølgelig disse for de innholdet både det ene og det andre man «trenger». Har noen erfaring med disse? Holder det egentlig å bare ta folat m/jod for eksempel så lenge man får i seg nok via mat?
Jeg tar kun folat og omega-3. Husker legen min anbefalte multivitaminer da jeg gikk gravid med førstemann, men ble kvalm av å ta de :playful: så droppet de, og tok kun folat og omega-3, samme som nå. Gikk fint det. Er jo ofte derfor man tar alle blodprøvene i starten for å se om man har noen mangler, eksempelvis jern osv. Hør heller med legen din om hva som er lurt for deg :happy:

Sniker, syns de var grusomme å ta :p Men ja, det er egentlig folat, jod, D-vitamin og jern som er viktigst tror jeg, kommer an på behovene dine. Noen klarer jo å få alt inn gjennom maten. Jeg var bekymret for at jeg ikke fikk nok, spesielt siden jeg begynte å spy av kosttilskuddene, så jeg sluttet på dem, men tok blodprøver i uke 8 og 12, og jeg hadde mer enn nok av alt!
Nå tok jeg tilskudd siden nyttår og ble gravid i juli, så jeg hadde nok et godt lager med folat, og det er jo bare helt i begynnelsen det er viktigst, før nevralrøret lukker seg.

Jeg tar kun folat og omega-3. Husker legen min anbefalte multivitaminer da jeg gikk gravid med førstemann, men ble kvalm av å ta de :playful: så droppet de, og tok kun folat og omega-3, samme som nå. Gikk fint det. Er jo ofte derfor man tar alle blodprøvene i starten for å se om man har noen mangler, eksempelvis jern osv. Hør heller med legen din om hva som er lurt for deg :happy:
Skulle jo tro det holdt, ja! Har ikke fått time før 17.okt ettersom jeg da er uke 12 til blodprøver osv.. så får fortsette på de frem til da hvert fall - men føler også jeg blir ganske kvalm av de faktisk, men har jo bare tenkt at dt er «vanlig» :rolleyes:

Jeg tar kosttilskudd for gravide! Er også gravid med nr 1, og som deg vil jeg gjøre alt «riktig» :) er kvalm noen dager, men det hjelper ofte når jeg tar kosttilskudd sammen med mat.

Jeg tar kun folat med jod og drikker sanasol og tran ettersom jeg ellers har et sunt og variert kosthold. Målte mine egne verdier hos legen før jeg ble gravid som viste at alt var tipp topp :D

Sier som flere andre her at om du er i tvil på om du mangler noen næringsstoffer ville jeg heller tatt en tur til legen for å sjekke at du har alt du trenger :happy:

Tar multivitaminer og trankapsler :) gjorde det før jeg ble gravid også og i mitt forrige svangerskap. Tar de som inneholder nok folat, men de fleste multivitaminer gjør det :)

De «gravid»-tablettene, er ikke de omtrent dobbelt så dyre som alt annet? Jeg synes iallefall å huske det fra første svangerskap. Jeg tror du fint kan ta en helt vanlig multivitamin + tran og få akkurat det samme. Evt, kommer man langt med et sunt og variert kosthold, uten noe tilskudd! :) Husk at babyen tar det den trenger av næring fra deg :)

De «gravid»-tablettene, er ikke de omtrent dobbelt så dyre som alt annet? Jeg synes iallefall å huske det fra første svangerskap. Jeg tror du fint kan ta en helt vanlig multivitamin + tran og få akkurat det samme. Evt, kommer man langt med et sunt og variert kosthold, uten noe tilskudd! :) Husk at babyen tar det den trenger av næring fra deg :)
I fysiske apotek er de ofte det, jeg har kjøpt dem på nettapotek til ca. halve prisen. Mener Nycoplus multi f.eks. inneholder omtrent det samme

Regnet kjapt på det - Lifeline gravid koster ca 184kr (på tilbud), ordinær pris 249, og er til 4 ukers forbruk, altså 28 dager.

Hvis man i stedet kjøper Nycoplus multi + Nycoplus høykonsentrert omega 3, så koster det nå 167 kr til sammen på Apotek 1 (tilbud), ordinær pris 333kr, da har du Omega 3 til til 120 dager og multivitamin til 200 dager.

Gravid Lifeline koster 6,60 kr dagen på tilbud, mens vanlig multi + tran koster 2,80 kr dagen til full pris. På tilbud bare 1,40kr dagen. Til og med til full pris er det over dobbelt så dyrt. Så jeg føler at her har de priset seg skikkelig høyt for å utnytte usikre gravide som vil «gjøre alt rett», og det synes jeg er skikkelig kjipt. Pluss at de gravid-greiene er 4 digre tabletter/kapsler hver dag som er skikkelig ekle å svelge.

Nå har ikke jeg sett veldig nøye på innholdet av vitaminer og mineraler, men ved første øyekast ser det relativt likt ut. Litt mindre vitamin A i gravid-greiene, og ser ikke at vanlig multi inneholder kalsium.

Bottom line: Spør på apoteket! Og husk: Hvis man skal kombinere kosttilskudd selv bør man sørge for at man ikke får i seg for mye vitamin A og D til sammen. De to Nycoplus-produktene jeg har nevnt står det på nett at trygt kan kombineres.

Tar nyco plus gravid også nåkkå greier for jernmangel and thats it, va dt i fikk anbefalt av lege. E 1. gangs

Tar kosttilskudd for gravide Kjøper i Sverige, da de er billigere og flere i pakka. Har brukt med de to første, langt ut i amminga. Tidligere var de tablettene man fikk i Norge så store, så ble ikke aktuelt for meg. Vært veldig fornøyd med disse

Jeg bruker også disse og er veldig fornøyd. Kommer til å bruke de etter uke 12 også, da vet jeg med sikkerhet at jeg får i meg nok vitaminer. :-) Matlysten er veldig opp og ned, så da slipper jeg å stresse med at jeg ikke får i meg nok næring.

Back
Topp