Kosttilskudd

Sheannet

Blir kjent med forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Spiser dere noe kosttilskudd/multivitamin evt hva? :smiley-angelic003

Jeg har spist folsyre de dagene jeg har husket det, og hadde første legetime idag, hun satt meg på multivitamin, omega3 og jern itillegg. Før vi fikk svar på blodprøvene ang verdiene mine :)

Jeg bruker multivitamin og omega hele tiden:) tar det nå og, den har anbefalt dose av folat også. Tar den hver kveld når jeg har pussa tennene:p sånn husker jeg på det

Jeg tar folsyre- og jerntabletter, også har jeg kjøpt meg tran i dag for å få omega3.

Jeg tar gravitamin multivitamin med folsyre og div andre vitaminer. Sist hadde jeg grenseverdi/lave verdier på litt av hvert så passer på å ta det hver dag nå, sist slet jeg med å holde på tablettene da, de gjorde meg så kvalme at jeg kastet opp, har heldigvis ikke blitt et problem denne gangen, men spent på hvordan blodprøvene ser ut (skal ta prøver denne uka). Har ikke prøvd omega :( bør jo ta det, men det var en av tingene som trigget kvalmen og brekninger skikkelig sist så er litt redd det starter igjen, men får se om jeg finner noen mindre kapsler.

Tar nycoplus omega 3 vitamin nå, har kjøpt inn folsyre med jod til de dagene jeg er for kvalm til å svelge store kapsler;)

Tar Triobe (B6 + B9 (Folat) + B12) og omega 3

Oppdaget at det er folat i omega 3-kapslene jeg tar, så ble plutselig bekymret over at jeg rett og slett får i meg alt for mye (tilsammen blir det 1200 mikrogram)

Har heldigvis legetime tidlig neste uke, og blodprøveresultatene mine kommer nok ila uka, tenker jeg, så da kan jeg jo se det selv også.

Spiser dere noe kosttilskudd/multivitamin evt hva? :smiley-angelic003

Jeg har spist folsyre de dagene jeg har husket det, og hadde første legetime idag, hun satt meg på multivitamin, omega3 og jern itillegg. Før vi fikk svar på blodprøvene ang verdiene mine :)

Vil virkelig oppfordre deg til å sette på f eks varsel på mobilen for å huske folsyre. Folsyremangel kan virkelig gi alvorlig sykdom hos fosteret. Har selv sett foster abortert uten hjerne. Finnes selvsagt også andre grunner til det, men er jo sånne typer nevralrørsdefekter som det og f eks ryggmargsbrokk som er årsaken til at vi bør ta det :) går nok fint, da de fleste får i seg via kost osv, men greit å være på den sikre siden!:Heartred

Vil virkelig oppfordre deg til å sette på f eks varsel på mobilen for å huske folsyre. Folsyremangel kan virkelig gi alvorlig sykdom hos fosteret. Har selv sett foster abortert uten hjerne. Finnes selvsagt også andre grunner til det, men er jo sånne typer nevralrørsdefekter som det og f eks ryggmargsbrokk som er årsaken til at vi bør ta det :) går nok fint, da de fleste får i seg via kost osv, men greit å være på den sikre siden!:Heartred

Takk for litt «skremsel», nu blir den hvertfall ikke glemt :smiley-ashamed004

Har glemt den litt av i ny å ned, men prøvd å tatt den fast etter man fant ut av graviditeten, for vårs del så va den ikke planlagt, men hjertelig velkommen:Heartred

Legen sa forsåvidt ikke noe om det før jeg var på kontroll i uke 8 ang den, så flaks jeg leste om den noen uker før, men det går sikkert fint :love7

Har glemt den litt av i ny å ned, men prøvd å tatt den fast etter man fant ut av graviditeten, for vårs del så va den ikke planlagt, men hjertelig velkommen:Heartred

Legen sa forsåvidt ikke noe om det før jeg var på kontroll i uke 8 ang den, så flaks jeg leste om den noen uker før, men det går sikkert fint :love7

jeg har pilleeske med dager (sånn som eldre har :knegg:) for å huske å ta tablettene. Har missa 1 dag!! Ganske stolt!!

Min eldste er resultat av at jeg ikke klarer å ta tabletter hver dag :smiley-ashamed005 Skulle hatt pilleeske med dager til p-piller også..

Går nok heeelt fint:Heartred er ofte i multivitaminer også, så tipper du er godt dekt!

Hvor lenge er det anbefalt å ta folat? Ser det står litt forskjellig her og der. Men hvis man tar den boksen med gravid vitaminer og der er den jo med. Hadde tenkt å ta den helt ut.❤️

Kan det bli for mye folat?
Høye doser av folsyre (over 1 milligram daglig) kan gjøre at man ikke oppdager mangel på vitamin B12. Ett av symptomene på vitamin B12-mangel er anemi (for lite røde blodlegemer, blodmangel). Folsyre vil hjelpe på anemien, men ikke på selve vitamin B12-mangelen som i ytterste konsekvens kan gi skader på nervesystemet.

Høye doser av folsyre (over 1 milligram daglig) kan gjøre at man ikke oppdager mangel på vitamin B12. Ett av symptomene på vitamin B12-mangel er anemi (for lite røde blodlegemer, blodmangel). Folsyre vil hjelpe på anemien, men ikke på selve vitamin B12-mangelen som i ytterste konsekvens kan gi skader på nervesystemet.
Har tatt reseptbelagt B-vitamin-tilskudd ei god stund, så da regner jeg med B12 er dekket også. Legetime til uka, så da får jeg sikkert vite hvordan det ligger av også.

Kan det bli for mye folat?
Utenom dette så kan man ikke det. Folat er vannløselig, og det du får i overskudd tisser du ut igjen:) er du dekt mtp b12 et svaret altså nei:)

Utenom dette så kan man ikke det. Folat er vannløselig, og det du får i overskudd tisser du ut igjen:) er du dekt mtp b12 et svaret altså nei:)
Takk, det var kjekt å lese.
Og det er igrunnen slik jeg har forstått det også, men så leser man for mye her og der og så blir man plutselig bekymret for at man påfører fosteret noe man ikke hadde trengt.
Uansett greit å få avklart alt med lege (og blodprøver), så godt å ha time til uka.

Sånn gravid pakke. Skal få b12 sprøyte. Må vurdere ekstra jern, skal ta blodprøver denne uka

Back
Topp