Kosttilskudd

Spurte på apoteket og der sa de man skulle ta folsyre hele svangerskapet. Så tar folsyre, omega 3 og d-vitamin. Men energinivået er labert, så vet ikke om det hjelper på det hvis det hvis det var det du ville:-p Skal være forsiktig med alt av de vanlige energi-økende kosttilskuddene (schisandra, ginseng, spirulina osv) når man er gravid, så er ikke så mye annet å gjøre enn å spise sunt og rydde tid til mer avslapping:)

Last edited:
Folsyre bidrar til normal celledeling. Mangel kan føre til en type anemi, forstyrrelser i røde blodceller. Folsyre finnes i vanlig multivitamin også, med litt lavere innhold enn i gravid-multivitamin. Det er ikke sånn at folat forbindes med økt kreftrisiko, men noen data tyder på positiv effekt mot noen kreftformer.

Når det gjelder energinivået så er det vel også slik at stoffskiftet endres for alle under svangerskapet og kroppen må produsere mere thyroxin. Om dette ikke går så kjapt så vil man merke at man blir trøttere og mer daff. Jeg har i utgangspunktet lavt stoffskifte og må øke dosen min med kunstig thyroxin med ca 25% når jeg er gravid. Satser på at det holder hele veien ut svangerskap. I mellomtiden så tar jeg prøver for å sjekke hver 4 uke.

Back
Topp