Kosttilskudd?

makko86

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
♡Junigull 2016♡
Julimammaer 2016
Desemberlykke2017
Jeg går straks inn i 2.trimester, og nå ser jeg at folatanbefalningen kun gjelder for 1.trimester på pakken jeg har.

Er det lurt å fortsette med noe kosttilskudd? Erfaringer? Råd?

Har hørt at det nå anbefales å fortsette hele svangerskapet. Tran/omega-3 anbefales også. Jeg tar folat, multivitamin og omega-3 (16+0). Vi bruker masse av alt nå - og hjernen vokser og utvikles og trenger masse omega-3.

Last edited:
Jeg tar folat til boksen er tom! (to uker til, ut uke 15) I tillegg tar jeg Omega3, magnesium (forebyggende for leggkramper) og d - vitamin 40 mg. (Jeg lå under på dette og legen anbefalte denne dosen)

Kommer nok til å fortsette på folat, omega3 og d-vitamin. Må i tillegg ha jern nå, men veit ikke om det er noe som kan jevne seg ut? Har aldri hatt lavt jernnivå tidligere.

Jeg tar omega 3 multi og ekstra b-vitaminer. Tar også folat til boksen er tom. I omega 3 multi er det 200 mikrogram folat, så kommer til å ta det hele svangerskapet.

Kommer nok til å fortsette på folat, omega3 og d-vitamin. Må i tillegg ha jern nå, men veit ikke om det er noe som kan jevne seg ut? Har aldri hatt lavt jernnivå tidligere.
I følge legen min går jern mer ned etter uke 20, og tar seg opp igjen mot slutten.

I følge legen min går jern mer ned etter uke 20, og tar seg opp igjen mot slutten.

Regner med de gir beskjed om jeg skal ha opphold.. Jeg måtte selv spørre om resultatet fra blodprøvene mine, synes det var litt rart..

Regner med de gir beskjed om jeg skal ha opphold.. Jeg måtte selv spørre om resultatet fra blodprøvene mine, synes det var litt rart..
De kontrollerer sikkert jern igjen senere, siden du er lav. Alle legekontorene jeg har vært borti sier at de gir beskjed ved avvikende prøvesvar, men har oppdaga nå i de senere år at det gjør de jo ikke. Så jeg ringer alltid. Men mange har gode rutiner på å sende svarene ut på sms osv.

Jeg går straks inn i 2.trimester, og nå ser jeg at folatanbefalningen kun gjelder for 1.trimester på pakken jeg har.

Er det lurt å fortsette med noe kosttilskudd? Erfaringer? Råd?

Jeg var hos jordmor i dag og da spurte jeg henne om dette og hun sa at det ikke var nødvendig å ta annet enn folat de første 12 ukene og omega 3 gjennom hele svangerskapet. Så lenge man hadde et normalt, variert kosthold så fikk man i seg det man trengte :) Jeg følger hennes råd og kjøper meg omega 3 kapsler :)

Back
Topp