Kosttilskudd i svangerskap

LilleTeeniesMor

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Hei!

Jeg er gravid med litt første barn og er litt ny på det aller meste.
Jeg har fått informert om å ta diverse kosttilskudd som jod, folat og diverse vitaminer.
Clearblue viste 3+, og det er 5 uker siden min jeg hadde min første blødningsdag.

Jeg starter med tilskudd idag.
Er sannsynligheten stor for at barnet kan pådra seg skade siden jeg ikke startet tidligere? Har ikke hatt et variert kosthold så derfor skal jeg ta tilskudd...
 
Hei!

Jeg er gravid med litt første barn og er litt ny på det aller meste.
Jeg har fått informert om å ta diverse kosttilskudd som jod, folat og diverse vitaminer.
Clearblue viste 3+, og det er 5 uker siden min jeg hadde min første blødningsdag.

Jeg starter med tilskudd idag.
Er sannsynligheten stor for at barnet kan pådra seg skade siden jeg ikke startet tidligere? Har ikke hatt et variert kosthold så derfor skal jeg ta tilskudd...

Hei Bkno6750592,

Gratulerer med graviditeten! :happy: Det er veldig fint å ta tilskudd når man blir gravid, dersom man ikke har et variert kosthold fra før. Husk at det ikke er for sent å prøve å endre litt på kostholdsvanene sine. Husk å spise nok, velg grovere kornprodukter fremfor fine, varier inntaket av rikelig med frukt og grønnsaker, velg magre meieriprodukter og magert kjøtt og fisk. Begrens inntaket av salt og sukker i hverdagen. Små endringer kan gjøre kostholdet langt sunnere.

Les mer om kosthold i graviditeten her.

Ved å sørge for at du får i deg nok næringsstoffer tidlig i graviditeten vil du redusere risikoen for negativ påvirkning hos fosteret, samt sørge for at du selv også får i deg det kroppen din trenger :happy: Det er også viktig at du får i deg nok av de viktige vitaminene og mineralene når du ammer. Man har sett at mange norske kvinner ikke får i seg det viktige mineralet jod, blant annet. Dette finner man mye av i meieriprodukter, slik som melk, syrnet melk, yoghurt og brunost.

Les mer om jod her.

Lykke til videre i graviditeten!
 
Back
Topp