Kosttilskudd for gravide.....

Stinemor og nurket

Glad i forumet
Man vil jo gjerne få i seg det man trenger av vitaminer og mineraler, ikke minst folat/folsyre.... Etter at jeg oppdaget at jeg var gravid kjøpte jeg et kosttilskudd på apoteket med alt som man skulle trenge av vitaminer og mineraler, ikke bare folsyre.... Den kostet 350 Kr på tilbud, og varte bare i en måned! 4 svære tabletter som var vanskelige å svelge skulle man ta hver dag....
I går var jeg en tur i Sverige og fant et kosttilskudd for gravide som kostet 105 kr... 1 tablett daglig, 100 tabl i pakken. Dvs for over 3 måneder. Den inneholder betakaroten, vit A, vit D, B1, B2, B6, B12, vit C, vit E, Niacin, Folsyre, kalsium, jod, jern, magnesium, zink, koppar og selen.....

Kan ikke tenke meg at den er noe dårligere enn den som kjøpes i Norge....?

Sikkert helt fin den :) Jeg tar multivitamin, trankapsler, folsyre, tre hemjerntabletter og c-vitamin.... Helt utrolig dyrt alt man skal ha altså! Mot slutten av forrige graviditet tok jeg bringebærbladkapsler de siste månedene. Måtte kjøpe to pakker, for at det skulle være nok. Kostet 200 kr stykk..... Pluss fruktfiber, gaviscon, laktulose, osv osv. For ikke snakke om når barnet er født! Purelan, A-krem, Inotyon, d-vitamindråper, brystskjold, pumpe, canesten +++++ Tror det er det dyreste med hele svangerskapetg og babytida. Alle disse apoteknødvendighetene. Tusenlappene flyr avgårde. :)

Ja det er svindyrt! Man får prøve å luke ut det som faktisk er nødvendig. Alle har sikkert litt forskjellige behov etter hva man klarer å få i seg nok av på andre måter :-). Jeg ser sikkert på de første blodprøvene om det er noe jeg mangler drastisk....

Sikkert helt fin den :) Jeg tar multivitamin, trankapsler, folsyre, tre hemjerntabletter og c-vitamin.... Helt utrolig dyrt alt man skal ha altså! Mot slutten av forrige graviditet tok jeg bringebærbladkapsler de siste månedene. Måtte kjøpe to pakker, for at det skulle være nok. Kostet 200 kr stykk..... Pluss fruktfiber, gaviscon, laktulose, osv osv. For ikke snakke om når barnet er født! Purelan, A-krem, Inotyon, d-vitamindråper, brystskjold, pumpe, canesten +++++ Tror det er det dyreste med hele svangerskapetg og babytida. Alle disse apoteknødvendighetene. Tusenlappene flyr avgårde. :)

Hehe, gaviscon ble en ganske dyr post her! Jeg tar den flytende, og sist brukte jeg 9 flasker, alt i andre halvdel av graviditeren. :o :p

Du tar/tok mye greier da, noe av det har jeg ikke hørt om engang :p jeg nøyer meg med folsyre, trankapsler, og så skal jeg skaffe lecitinkapsler mot slutten for å forebygge brystbetennelse, fikk det sist og ble anbefalt soyalecitin da. Lecitinet fungerer som en emulgator og skal hindre at fettet fra melka skilles ut og tilstopper melkeganger. :)

Bringebærbladkapsler kan godt være humbug altså. Er helsekost og skal motvirke rifter, pluss styrke livmora til å trekke seg sammen fort etter fødsel;) Sikkert helt unødvendig. Hemjern er bare jern, men mildere for magen. Laktulose og fruktfiber var mot forstoppelse, siden jeg måtte ta sterke jerntabletter sist gang.. Så ja. Inotyol er sinksalve, blandet med oljer sånt som er bra for bleierumper. Men tar mye ja. Men er frisk og rask. Bare orker ikke bli lav på jern, som sist gang. Da blir man forferdelig sliten og kraftløs :/ Er allerede litt lav, selv om jeg har tatt jerntilskudd siden jeg planla å bli gravid. Er 11 uker på vei nå, så har doblet dosen med jern, og håper det holder...

Bringebærbladkapsler kan godt være humbug altså. Er helsekost og skal motvirke rifter, pluss styrke livmora til å trekke seg sammen fort etter fødsel;) Sikkert helt unødvendig. Hemjern er bare jern, men mildere for magen. Laktulose og fruktfiber var mot forstoppelse, siden jeg måtte ta sterke jerntabletter sist gang.. Så ja. Inotyol er sinksalve, blandet med oljer sånt som er bra for bleierumper. Men tar mye ja. Men er frisk og rask. Bare orker ikke bli lav på jern, som sist gang. Da blir man forferdelig sliten og kraftløs :/ Er allerede litt lav, selv om jeg har tatt jerntilskudd siden jeg planla å bli gravid. Er 11 uker på vei nå, så har doblet dosen med jern, og håper det holder...

Jeg hadde også lite jern sist, ble ofte svimmel og slikt. Etter jerntilskuddet tok jeg floradix, har tenkt på å skaffe det også nå ja. Inotyol bruker vi enda til seksåringen av og til, hender hun blir sår fordi hun ikke har tørket godt nok.

Husker jeg leste om bringebærkapsler sist, men var kanskje mest te mange av de i den forrige termingruppen drakk? Er jo interessant da, så lenge det ikke er skadelig så er det jo spennende å prøve :)

Jeg fikk mer kynnere etter jeg begynte å ta dem, men det var jo også mot slutten av svangerskapet, så sikkert også normalt.. De klipte meg under fødselen, men det var fordi ungen måtte ut med en gang, ikke for å forhindre at jeg skulle revne. Fikk ingen rifter utenom klippet da. Og magen var flat et par dager etter fødsel, så blir nok å ta dem denne gangen også, bare i tilfelle. :)

Jeg har tabletter fra danmark. Kjøpte der når vi var på ferie for et par år siden. 200 tabletter for 59 kr. Større mengde av alt enn i norge. Inneholder også jern noe jeg er usikker på om de norske gjør?
373987545ef7c90cd2a46d1f918e079b

Jeg fikk beskjed av jordmor om å bytte folsyre mot omega-3 med d-vitamin etter uke 12, spise sunt og eventuelt ta jerntilskudd etterhvert.

Var 50% på omega-3 på Boots, så passet på å kjøpe der i går. Har kjøpt vanlig multivitamin i Sverige, tar den og i blant bare Sana-sol hvis jeg er uvel på morgenen.

Bringebærbladkapsler har jeg tatt i hvert svangerskap, har ikke revnet i det hele tatt. Fikk mye kynnere av dem, tok dem fra uke 30 mener jeg å huske. Nå skal jo ikke jeg påstå at det var kapslene som gjorde at jeg ikke revnet da.

Jeg smurte meg også nedentil med jordnøttolje (tror jeg det het?) fra litt over midt i svangerskapet. Kanskje det også hjelper.

Du tar/tok mye greier da, noe av det har jeg ikke hørt om engang :p jeg nøyer meg med folsyre, trankapsler, og så skal jeg skaffe lecitinkapsler mot slutten for å forebygge brystbetennelse, fikk det sist og ble anbefalt soyalecitin da. Lecitinet fungerer som en emulgator og skal hindre at fettet fra melka skilles ut og tilstopper melkeganger. :)

Sånn lecitin, det har jeg ikke hørt om før. Er det fra helsekost? Jeg har hatt lett for å få tilstoppede melkeganger.

Sånn lecitin, det har jeg ikke hørt om før. Er det fra helsekost? Jeg har hatt lett for å få tilstoppede melkeganger.

Jeg kjøpte på life ja. Kan være lurt for deg å prøve det da, kanskje :)

Jeg har spist folsyre siste 4 mnd men tar også multivitaminer nå i tillegg :-) vi spiser veldig mye fisk så kanskje etter uke 12 at jeg også begynner med omega :-)

Jeg fikk mer kynnere etter jeg begynte å ta dem, men det var jo også mot slutten av svangerskapet, så sikkert også normalt.. De klipte meg under fødselen, men det var fordi ungen måtte ut med en gang, ikke for å forhindre at jeg skulle revne. Fikk ingen rifter utenom klippet da. Og magen var flat et par dager etter fødsel, så blir nok å ta dem denne gangen også, bare i tilfelle. :)
Når begynte du å ta bringebærkapsler? Er vel kanskje ikke nødvendig å ta det så lenge før fødsel hvis det skal hindre regning og at livmora skal trekke seg raskere sammen?

image.jpg
Jeg har tabletter fra danmark. Kjøpte der når vi var på ferie for et par år siden. 200 tabletter for 59 kr. Større mengde av alt enn i norge. Inneholder også jern noe jeg er usikker på om de norske gjør?
373987545ef7c90cd2a46d1f918e079b
Det er sikkert noe ala det jeg kjøpte i Sverige. 100 tabl, men kun en om dagen og 105 kr....
207776s.jpg.

Når begynte du å ta bringebærkapsler? Er vel kanskje ikke nødvendig å ta det så lenge før fødsel hvis det skal hindre regning og at livmora skal trekke seg raskere sammen?
Skal vel tidligst taes i uke 34 tror jeg det var. eventuelt tre måneder før termin. Du må nesten spørre på helsekost :) Kan gi kynnere, og det kan jo være litt skummelt hvis man får sterke kynnere lenge før termin muligens?

Ja det er svindyrt! Man får prøve å luke ut det som faktisk er nødvendig. Alle har sikkert litt forskjellige behov etter hva man klarer å få i seg nok av på andre måter :). Jeg ser sikkert på de første blodprøvene om det er noe jeg mangler drastisk....
Gammel??

Jeg har kun tatt folat siden jeg har vært så kvalm. Men i dag tok jeg siste tablett i fra boksen!! Hurraaa!!!☺️

Men må vel kanskje begynne med noe omega3 nå da, blir aldri ferdig med dette tablettstyret :P

Back
Topp