Kostnad ett forsøk

Siljean

Gift med forumet
Augustlykke 2015
❤️Mailykke 2022❤️
Hvor mye koster ett IVF forsøk ca. ? Altså av det du må betale selv.

Vi har prøvd i over ett år, ble gravid i janur i år, men i eggleder. Så fjernet en eggleder. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig er arrvev etter en infeksjon. Og stor sannsynlighet for at det kan skje igjen. Men vi får ivf i januar, om vi ikke er blitt gravide til da. Så tenker jeg bare på hva kostnadene er ca, greit å ha penger klart til det om det blit slik.
 
Det kommer nok litt an på hvor mange innsett/avbrutte forsøk man må gjennom. Ett forsøk regnes jo ofte som ett uttak, og alle innsett som følger av det uttaket. Vi har til nå sikkert brukt rundt de 18 000 man selv må dekke på medisiner, i tillegg til rundt 8 000 for ultralyder ettersom vi ikke bor i nærheten av sykehuset vi får behandling hos. Og så har det kanskje gått rundt 10 000 i reisekostnader så langt. Men jeg har hatt mye utfordringer med slimhinnen og har da altså 1 uttak med totalfrys, 4 avbrutte sykluser, 1 hysteroskopi og 2 innsett bak meg så langt. Har fremdeles 1 blasto på frys tilhørende dette første forsøket, men håper det siste innsettet klorer seg fast så jeg slipper.

Dersom alt derimot går på skinner og man får ut egg og blir gravid på første innsett, og kan ta UL på sykehuset, tipper jeg man kommer på under 15 000 totalt.
 
Det kommer nok litt an på hvor mange innsett/avbrutte forsøk man må gjennom. Ett forsøk regnes jo ofte som ett uttak, og alle innsett som følger av det uttaket. Vi har til nå sikkert brukt rundt de 18 000 man selv må dekke på medisiner, i tillegg til rundt 8 000 for ultralyder ettersom vi ikke bor i nærheten av sykehuset vi får behandling hos. Og så har det kanskje gått rundt 10 000 i reisekostnader så langt. Men jeg har hatt mye utfordringer med slimhinnen og har da altså 1 uttak med totalfrys, 4 avbrutte sykluser, 1 hysteroskopi og 2 innsett bak meg så langt. Har fremdeles 1 blasto på frys tilhørende dette første forsøket, men håper det siste innsettet klorer seg fast så jeg slipper.

Dersom alt derimot går på skinner og man får ut egg og blir gravid på første innsett, og kan ta UL på sykehuset, tipper jeg man kommer på under 15 000 totalt.

Det kommer også litt an på hvilke medisiner man står på og hvor store doser man må ha. Jeg brukte nok rundt 18.000 på medisiner på ett forsøk. Men ellers var det ikke så mange kostnader. 1500 i egenandel pluss litt for ultralydene. Alt dette er offentlig, om man har IVF ved privat klinikk er det naturlig nok mye dyrere.
 
Det kommer nok litt an på hvor mange innsett/avbrutte forsøk man må gjennom. Ett forsøk regnes jo ofte som ett uttak, og alle innsett som følger av det uttaket. Vi har til nå sikkert brukt rundt de 18 000 man selv må dekke på medisiner, i tillegg til rundt 8 000 for ultralyder ettersom vi ikke bor i nærheten av sykehuset vi får behandling hos. Og så har det kanskje gått rundt 10 000 i reisekostnader så langt. Men jeg har hatt mye utfordringer med slimhinnen og har da altså 1 uttak med totalfrys, 4 avbrutte sykluser, 1 hysteroskopi og 2 innsett bak meg så langt. Har fremdeles 1 blasto på frys tilhørende dette første forsøket, men håper det siste innsettet klorer seg fast så jeg slipper.

Dersom alt derimot går på skinner og man får ut egg og blir gravid på første innsett, og kan ta UL på sykehuset, tipper jeg man kommer på under 15 000 totalt.
Jeg har eggløsning, og begge eggstokker er inntakt. Så vil tro at egguttak vil gå greit. Heller ingen problemer med slimhinnene, så gyn tror at det vil gå ganske kjapt med ivf. jeg har tte barn fra tidligere, med en annen enn nåværende partner. Samboer har ingen barn fra tidligere, derfor er jo ønsket om barn ennå høyere for hans del.

men hadde en infeksjon på venstre eggleder i 2016, altså etter at jeg har fått de barna jeg har. Så de tror dette er grunnen til at jeg nå ble gravid i eggstokken, og de mener det er stor risk for at det skjer igjen. Om jeg i det hele tatt klarer å bli gravid på egenhånd. Har tidligere blitt uplanlagt gravid og gravid ganske kjapt. Så håper og tror at ivf vil fungere kjapt for vår del.
 
Det kommer også litt an på hvilke medisiner man står på og hvor store doser man må ha. Jeg brukte nok rundt 18.000 på medisiner på ett forsøk. Men ellers var det ikke så mange kostnader. 1500 i egenandel pluss litt for ultralydene. Alt dette er offentlig, om man har IVF ved privat klinikk er det naturlig nok mye dyrere.
Takk for gode svar fra dere:) da vet jeg ca hvor mye iallefall. Jeg får det via sykehus, men bor 6timer unna sykehuset med bil. Men venninna mi som fikk ivf i fjord, sa at de ordner med reise så reisekostnader trenger jeg ikke tenke på.

tenker jeg prøver å spare / sette av 15 000 til januar neste år. Så har vi pengene klare iallefall, om vi ikke blir gravide selv / på riktig plass.
 
Takk for gode svar fra dere:) da vet jeg ca hvor mye iallefall. Jeg får det via sykehus, men bor 6timer unna sykehuset med bil. Men venninna mi som fikk ivf i fjord, sa at de ordner med reise så reisekostnader trenger jeg ikke tenke på.

tenker jeg prøver å spare / sette av 15 000 til januar neste år. Så har vi pengene klare iallefall, om vi ikke blir gravide selv / på riktig plass.
Vi benyttet oss av fritt sykehusvalg og måtte derfor ha alle ultralyder privat i Bergen, og fly opp for behandling i Trondheim. Da må man betale en ganske høy egenandel på reise, så derfor det ble så dyrt for oss.
 
For tre forsøk betalte vi rundt 48.000 kr i alle medisiner. Også fikk vi tilbakebetalt det over 18.XXX som var engangssummen.
 
Privat består ett forsøk av ett uttak og ett innsett. Det vi fikk på frys må betales som ett fryseforsøk senere.
For 3pk ferskforsøk betalte vi 70-80 tusen. Brukte alle tre forsøkene. Kunne byttet ett fersk mot to frys hvis vi hadde hatt nok egg til det.
Brukte rundt 26 tusen (?) på medisiner totalt, og fikk refundert alt over 17 tusen fra helfo.

Medicus har prisliste på nettsiden sin hvis privat blir aktuelt for dere.
 
Takk for gode svar fra dere:) da vet jeg ca hvor mye iallefall. Jeg får det via sykehus, men bor 6timer unna sykehuset med bil. Men venninna mi som fikk ivf i fjord, sa at de ordner med reise så reisekostnader trenger jeg ikke tenke på.

tenker jeg prøver å spare / sette av 15 000 til januar neste år. Så har vi pengene klare iallefall, om vi ikke blir gravide selv / på riktig plass.
Det høres ut som en god plan. Sparepenger får man jo alltids bruk for til noe annet om dere ikke trenger de til ivf. Det kan ta litt tid fra man søker helfo om refusjon av medisiner til man får de utbetalt. Så om det skulle bli aktuelt med flere forsøk så kan det trengs enda litt mer penger tilgjengelig for medisiner i en liten periode.
 
Det høres ut som en god plan. Sparepenger får man jo alltids bruk for til noe annet om dere ikke trenger de til ivf. Det kan ta litt tid fra man søker helfo om refusjon av medisiner til man får de utbetalt. Så om det skulle bli aktuelt med flere forsøk så kan det trengs enda litt mer penger tilgjengelig for medisiner i en liten periode.
Sant! :) Har en annen konto jeg kan låne av, til man får refundert. Men tenker iallefall å spare opp til det man trenger til ett forsøk.
 
Privat består ett forsøk av ett uttak og ett innsett. Det vi fikk på frys må betales som ett fryseforsøk senere.
For 3pk ferskforsøk betalte vi 70-80 tusen. Brukte alle tre forsøkene. Kunne byttet ett fersk mot to frys hvis vi hadde hatt nok egg til det.
Brukte rundt 26 tusen (?) på medisiner totalt, og fikk refundert alt over 17 tusen fra helfo.

Medicus har prisliste på nettsiden sin hvis privat blir aktuelt for dere.
Takk for info, tror nok det blir offentlig her. Privat er langt unna, og ventetiden var tidligere ikke sp lang her oppe:)
 
Vi benyttet oss av fritt sykehusvalg og måtte derfor ha alle ultralyder privat i Bergen, og fly opp for behandling i Trondheim. Da må man betale en ganske høy egenandel på reise, så derfor det ble så dyrt for oss.
Aha! Skjønner! Så mange regler å forholde seg, men fint å ha det i bakhode også da :)
 
Tusen takk:)
Håper ennå at det skjer av seg selv, for å slippe medikamenter. Akkurat den delen syntes jeg er ekkel, for de fleste jeg kjenner har fått veldig bivirkninger av de. Men er forberedt på at det blir ivf. Især nå etter exu, og at jeg ikke har blitt gravid utenom exu’en på halvannet år.
 
Tusen takk:)
Håper ennå at det skjer av seg selv, for å slippe medikamenter. Akkurat den delen syntes jeg er ekkel, for de fleste jeg kjenner har fått veldig bivirkninger av de. Men er forberedt på at det blir ivf. Især nå etter exu, og at jeg ikke har blitt gravid utenom exu’en på halvannet år.
Håper dere klarer det på egen hånd. Jeg hadde ikke noe særlig med bivirkninger så man trenger ikke å ha det.
 
Tusen takk:)
Håper ennå at det skjer av seg selv, for å slippe medikamenter. Akkurat den delen syntes jeg er ekkel, for de fleste jeg kjenner har fått veldig bivirkninger av de. Men er forberedt på at det blir ivf. Især nå etter exu, og at jeg ikke har blitt gravid utenom exu’en på halvannet år.
Jeg har også sluppet unna alt av bivirkninger med unntak av migrene av østrogentablettene. Men det får jeg av hormonene i p-piller også, så ingen forskjell sånn sett!
 
Vi hadde bare et forsøk. Til vanlig hadde jeg eggløsning på dag 18ish, og fikk mens ca 14-15 dager etter.
Tror medisinene kom på ca 12k her..? (Rundt der - men jeg trengte ikke "så" mye stimulering, og ble likevel overstimulert). 5-6 timer til sykehuset, men fikk dekt både hotell og transport av pasientreiser (kjørte bil.).
Satt på første innsett også, så det ene forsøket hyrer visst til søsken også.. :)
Kan nok uansett være greit å sette av 15-20k i tilfelle. Du får tilbakebetalt alt over 18k, om du sender det inn til Helfo, men det blir etter fullført forsøk - så du må jo i så fall legge ut uansett. Samme med reisen. Du får tilbakebetalt (- egenandel), men må jo legge ut.

Masse lykke til!
 
Tusen takk:)
Håper ennå at det skjer av seg selv, for å slippe medikamenter. Akkurat den delen syntes jeg er ekkel, for de fleste jeg kjenner har fått veldig bivirkninger av de. Men er forberedt på at det blir ivf. Især nå etter exu, og at jeg ikke har blitt gravid utenom exu’en på halvannet år.

Håper med dere :)
Minimalt med bivirkninger på meg. Hovedsakelig oppblåst mage jeg hadde og ble lett overstimulert på siste forsøk. Skal ikke klage, for det var på det forsøket spiren satt.
 
På mitt første forsøk brukte jeg ca 15 000 i medisiner.
Fikk henvisning til gynekolog for kontroller, da det er for langt å reise til sykehuset bare for det.
Gikk til offentlig gynekolog, og betaler da bare egenandel inntil du har fått frikort.
Samme egenandelen betaler du ved uttak, også er det 1500 om du får innsett som ikke er en del av egenandelstaket og frikortet.

For min del ble det ikke noe innsett, men har oppnådd frikort, så fremover unngår jeg en del lege-/gynekologutgifter :)
 
Back
Topp