Kostholdstips

Hei. Trenger litt tips til et sunt kosthold. Vi er i uke 8+2 nå.

Hilsen håpefull far.
Dette får dere veiledning om på første jordmortime :) Hvis man sliter med overvekt fra før, så blir gravide ofte anbefalt å spise lavkarbo kost.

Appen helseoverdikt har en del tips. Eller du kan gå inn på nettsiden helsedirektoratet

Hei. Trenger litt tips til et sunt kosthold. Vi er i uke 8+2 nå.

Hilsen håpefull far.
Er ikke like lett det med kosthold. Skulle selv bestille time hos jordmor da dette er veldig sentralt hos meg også. Er nå 7+4 og kjenner at både sult og metthet har kjempet en sinnsykt kamp om hverandre samt at ingenting frister, men vil ha alt og blir kvalm av mye.
På svangerskapskontroll hos lege snakket jeg veldig mye om at jeg er engstelig for en stor vektopppgang pgrunn av overspising. Her fikk jeg dessverre ikke mye hjelp/nyttig info, bare at man var noe usikker på oppfølging rundt dette.

Men et par tips kan jo være som nevnt over her: lavkarbo,
Fokuser på næringstett mat fordi kropp sørger for embryo/foster/baby først. Man vil jo gjerne ha overskudd til mor også. Så alltid proteiner (magert kjøtt, og mager /fet fisk) og vitaminer (grønnsaker og salater) fremfor karbohydrater. Ost er også innafor. Og melk.
Lavkarbo kan du spise alt som er under 8gr karbohydrater pr 100gr noen går også for under 5gr. Fast rule: ikke pasta,potet eller ris (her kan du raspe blomkål og få en kjempegod blomkålris istede)

Kanskje når både energi og matlyst er litt labert: hjemmelaget blomkålsuppe med sprøstekt bacon:
1 blomkålhode kokes til mørt i 6-7dl vann med 1 grønnsaksbuljongterning:bruk stavmikser, ikke teflonkjele.
ha i 1-2dl helmelk eller matfløte for litt fylde.
Tørk av overflødig fett fra bacon.

Ostechips når cravings melder seg:
Doble skiver norvegia på et stekebrett med bakepapir, toppes med valgfritt krydder, stekes midt i ovnen på 200° i ca 15-20min. De skal gjerne være boblete og gyldne, for da er de sprø og er, vil jeg si enda bedre enn potetgull. :happy:

Bruk chili/hvitløk/urter for smakstilsetning. Da trenger du ikke nødvendigvis å salte i hjel maten;)

Krysser fingrene for dere og lykke til med svangerskap ❤

Back
Topp