Kosthold

Fint å ha en tråd der vi kan dele kunnskap/observasjoner/tanker og råd om mat under svangerskapet :talk030

Noe av julemat man burde unngå?
Noe man kan spise som hjelper mot kvalme?
Eneste jeg har sett er at man bør kjøle ned risgrøten raskt så ikke riskremen blir dårlig. I melk og ris vokser jo bakterier veldig raskt! :)
Ellers er det viktig at kjøtt er gjennomvarmet - stek eller kok medisterkaker og julepølse feks, ikke godt nok at det er røkt.

Erfaring er at romtemperert eplejuice er supergodt når man er kvalm, riktignok erfaring etter omgangssyke tidligere i høst, men verdt et forsøk:laughing002

Syns Nørs hadde en kjempegod artikkel om julemat, anbefaler den appen veldig.
Vet ikke om lenken til artikkelen funker uten appen?
"Julemat for gravide: Dette kan du spise, og dette bør du unngå"

Ellers er denne bokmerka hos meg: Helsenorge: «Mat og drikke som gravide ikke bør spise»

Fikk et godt tips mot (mild) svangerskapskvalme. Knaske et par mandler før man står opp eller idet man står opp. Syns det demper litt kvalmen for min del, men jeg er ikke så veldig kvalm ennå.

Noen av oss skal kanskje gjennom ei jul der graviditeten ikke skal fortelles om ennå. Da kan sånne triks være lure. Vi har ikke helt bestemt oss hva vi gjør. Det er så tidlig!

Stussa litt over at fastlegen sa jeg kunne spise masse rå ingefær eller ta en ingefærshot på morgenen for å ikke bli kvalm. Måtte be ham lese på Helsenorge, og da trakk han tilbake det rådet ganske fort…

Ikke spekemat, rått kjøtt, for mye lakris og spis mat med god holdbarhet :Heartpink
Mot kvalme: små og tettere måltider. Unngå kullsyre,sterk/fet mat

Har skikkelig cravings på chorizo, å prøver å lese meg frem på det. Noen sier nei, mens andre sier ja OM det er varmebehandlet! Hva tenker dere?
Elsker nystekt rundstykke med stekt chorizo m/ost på :happy090

Åh det hørtes godt ut :smug:
Er du kvitt kvalmen du plagdes med for noen uker siden? Jeg er så sjukt kvalm sjøl, lurer på hvor tidlig jeg kan håpe at det gir seg uten at det er et dårlig tegn. Uke 8-9?

Er du kvitt kvalmen du plagdes med for noen uker siden? Jeg er så sjukt kvalm sjøl, lurer på hvor tidlig jeg kan håpe at det gir seg uten at det er et dårlig tegn. Uke 8-9?
Endte opp på nærmeste legevakt for 1 uke siden og ble forskrevet resept på doksylamin/pyridoksin enterotab 10 mg. Tar 4 tabletter til dagen for å fungerer litt i noen timer, så den er der ennå :sorry: Er 8+3 i dag!

Endte opp på nærmeste legevakt for 1 uke siden og ble forskrevet resept på doksylamin/pyridoksin enterotab 10 mg. Tar 4 tabletter til dagen for å fungerer litt i noen timer, så den er der ennå :sorry: Er 8+3 i dag!
Stakkars! Men du har lyst på mat?

Back
Topp