Kosthold

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Vi har en treåring som ikke har det beste kostholdet. Han liker ingenting og er heller ikke interessert i å smake på noe. Middag har alltid vært et problem. Han liker bare pølser og det kan vi ikke ha hver dag. Ellers spiser han brødskiver/polarbrød. Flere med kresne unger? Noen tips til hva vi kan gjøre? Jeg har begynt å bli litt bekymra da det blir minimalt med gode næringsstoffer. I tillegg har han aldri fast avføring. Den er helt løs.
 
Mine er litt kresne, eldste er mest ekstrem, men han har alltid spist noen grønnsaker, så han får masse av de få han liker. Oppfordrer til å smake på alt, men trenger ikke spise opp, har alltid noe han liker til middag (for eks. Har vi hvitløksbaguett til suppe og masse paprika til taco). Det er litt bedre nå, han er fem år, og vanskeligste periode var ved 1-2 år.
 
Her går fiskekaker og generelt fiskepinner/fish'n chips ned på høykant. Grønnsaker er uaktuelt. Så det sunne hun får i seg er litt fisk, og frukt :dead:jeg spesiallaget ikke mat, å hun får alt på tallerken, så av og til sniker det seg en grønnsak inn i munnen uten at hun merker det:angelic:
Genialt kan være å ta blomkål i potetstappe, lage stekt ris med grønnsaker som er så raspet at du ikke ser hva det er eller lage gryteretter der man ikke kan plukke ut eller se hva som er i :woot: man må bli god på å skjule de sunne tingene :angelic: ellers kan jeg nevne at jeg selv var sykt kresen som barn, å jeg ble voksen og frisk uansett. Fortsatt ganske kresen, men spiser det jeg blir servert :happy:
Liker barnet leverpostei? Makrell i tomat?
 
Her går fiskekaker og generelt fiskepinner/fish'n chips ned på høykant. Grønnsaker er uaktuelt. Så det sunne hun får i seg er litt fisk, og frukt :dead:jeg spesiallaget ikke mat, å hun får alt på tallerken, så av og til sniker det seg en grønnsak inn i munnen uten at hun merker det:angelic:
Genialt kan være å ta blomkål i potetstappe, lage stekt ris med grønnsaker som er så raspet at du ikke ser hva det er eller lage gryteretter der man ikke kan plukke ut eller se hva som er i :woot: man må bli god på å skjule de sunne tingene :angelic: ellers kan jeg nevne at jeg selv var sykt kresen som barn, å jeg ble voksen og frisk uansett. Fortsatt ganske kresen, men spiser det jeg blir servert :happy:
Liker barnet leverpostei? Makrell i tomat?
Han spiser ingenting som blir servert på tallerkenen. Bortsett fra pølser da. Og pommes frites, men det har vi sjelden. Han spiste fiskekaker før, men ikke nå lenger. Han har ikke spist leverpostei på lenge. Makrell i tomat har han aldri spist. Skal lage smoothie i dag så han får i seg noe sunt. Har ikke vært så interessert i det før, men kan ha endret seg nå. Får kalle det is:wacky: Det elsker han.
 
Han spiser ingenting som blir servert på tallerkenen. Bortsett fra pølser da. Og pommes frites, men det har vi sjelden. Han spiste fiskekaker før, men ikke nå lenger. Han har ikke spist leverpostei på lenge. Makrell i tomat har han aldri spist. Skal lage smoothie i dag så han får i seg noe sunt. Har ikke vært så interessert i det før, men kan ha endret seg nå. Får kalle det is:wacky: Det elsker han.
Men gir du han andre ting i stede for da? Som han spiser? For da vil han så klart ikke spise de tingene som han har godt av :woot:
 
Han spiser ingenting som blir servert på tallerkenen. Bortsett fra pølser da. Og pommes frites, men det har vi sjelden. Han spiste fiskekaker før, men ikke nå lenger. Han har ikke spist leverpostei på lenge. Makrell i tomat har han aldri spist. Skal lage smoothie i dag så han får i seg noe sunt. Har ikke vært så interessert i det før, men kan ha endret seg nå. Får kalle det is:wacky: Det elsker han.

Har du forsøkt å kutte opp pølser å ha i enten en grateng eller i tomatsaus? Det kan jo brukes som en motivasjon til å spise andre ting om det blandes sammen med grønnsaker eller saus. Pølser er jo ikke det verste man kan få i seg, sånn sett i sammenheng med mye annet der ute.
 
Har du forsøkt å kutte opp pølser å ha i enten en grateng eller i tomatsaus? Det kan jo brukes som en motivasjon til å spise andre ting om det blandes sammen med grønnsaker eller saus. Pølser er jo ikke det verste man kan få i seg, sånn sett i sammenheng med mye annet der ute.
Han plukker ut pølsebitene:p Og den andre ungen min liker ikke blandet mat:p Så lettvint her skjønner du.
 
Han plukker ut pølsebitene:p Og den andre ungen min liker ikke blandet mat:p Så lettvint her skjønner du.

Jesus, du har det greit ja :hilarious: Jeg priser meg lykkelig over søppelkverna mi :hilarious:
 
Det som funker best her når jeg lager noe han ikke er så fan av, er at han er med og lager hele middagen. Det har man ikke mulighet til hver dag da..
I pannekaker kan man fint putte oppi litt grønnsaker uten at smaken påvirkes. Feks Spinat eller søtpotet. Vi kaller grønne ting for Didalos-pannekaker. Vet ikke om jeg skrev det rett, men den der slim-barnetven på NRK :p
Nå som min nærmer seg 3 og er ekstremt bestemt på hva han vil, funker det dårligere enn før å be han smake noe. Da skal han hvertfall ikke gjøre det :hilarious: så jeg legger på tallerken og spiser min egen mat. Merker at han er litt mer selektiv enn tidligere, selv om han spiser ganske variert.

Og jeg serverer ting han ikke er så glad i iblant. Han vil feks helst ha mat som ikke blandes sammen, men jeg er så glad i diverse gryter så vi har det en gang i uka eller to likevel. Tenker at om jeg aldri lager det, så blir han aldri vant til det heller. Han spiser, men mindre enn om vi har type Fiskekaker, potet og gulrot.

Også må han være skikkelig sulten for å spise godt, ellers blir det bare småspising til alle måltider.
 
Back
Topp