Kosthold

Tredjemann123

Blir kjent med forumet
Etter snart 4 mnd med kvalme, mye usunn mat og litt for mange kilo er formen bedre. Klarer dere andre å spise sunt? Trenger litt inspirasjon! :angel8
 
Frister lite å spise sunt for tiden dessverre :hilarious: men jeg prøver da! Prøver å lage salat til middag med ting som frister som feks mango, spiser mye jordbær og vaniljekesam til kveldsmat og prøver å spise grønnsaker ved å kutte gulrot, agurk etc og spise sammen med dip :happy:
 
Spiser masse frukt og har fått dilla på smoothies, det er jo en heldig craving :D Har et ganske sunt kosthold fra før av, men ble definitivt litt mer utskeielser da jeg var dårlig i første trimester. Trikset for min del er å ha masse frukt og grønnsaker tilgjengelig, aller helst oppskåret. Og masse god drikke, fra brus til iste til farris med smak. Prøver å holde meg til godteri i helgene, men er ingen krise hvis det blir en bolle på en torsdag, liksom.
Og hvis jeg blir litt fysen sjekker jeg først om jeg er tørst, det er jo veldig ofte det som er tilfelle.
 
Har dilla på brødskive med brunost og appelsinjuice, har hatt det siden starten egentlig... Har også ekstrem matlyst, så prøver å spise sundt og fornuftig. Til middag så spiser jeg en vanlig porsjon og så spiser jeg salat eller grønnsaker til jeg er mett... Sist gikk jeg opp ca 40kg og ble helt hekta på brødskiver etterhvert, så denne gangen forsøker jeg å holde igjen.
 
Synes det er vanskelig, har lagt til meg så dårlige matvaner etter første trimester med kvalme :oops: Prøver å bli flinkere til å spise knekkebrød (bytte ut loffen) og masse frukt/bær når jeg har lyst på noe søtt. Tror jeg også må prøve å få meg en smoothie-craving :D Drikke nok er også noe jeg jobber med, farris med smak er mer fristende enn springvann. Prøver å snu tankegangen fra "jeg skal uansett bli en valross de kommende månedene og kan spise denne sjokoladen på en tirsdag" til at det beste for både meg og babyen er sunn mat! OG at det blir mindre jobb å gå ned etter fødselens. Er ikke lett da!
 
Frister lite å spise sunt for tiden dessverre :hilarious: men jeg prøver da! Prøver å lage salat til middag med ting som frister som feks mango, spiser mye jordbær og vaniljekesam til kveldsmat og prøver å spise grønnsaker ved å kutte gulrot, agurk etc og spise sammen med dip :happy:

Lurt! Lettere å bytte usunne ting med noe fristende frukt/grønt enn gå og være småsulten.
 
Synes det er vanskelig, har lagt til meg så dårlige matvaner etter første trimester med kvalme :oops: Prøver å bli flinkere til å spise knekkebrød (bytte ut loffen) og masse frukt/bær når jeg har lyst på noe søtt. Tror jeg også må prøve å få meg en smoothie-craving :D Drikke nok er også noe jeg jobber med, farris med smak er mer fristende enn springvann. Prøver å snu tankegangen fra "jeg skal uansett bli en valross de kommende månedene og kan spise denne sjokoladen på en tirsdag" til at det beste for både meg og babyen er sunn mat! OG at det blir mindre jobb å gå ned etter fødselens. Er ikke lett da!
Gode tips! Takk!
 
Haha, akkurat som å høre meg. Fra å ha et ok kosthold og trene 4-5 ganger i uka, til null trening og bare masse drittmat.. Huff. Men i bedre form nå jeg og, så tenker jeg står på døra til SATS så fort de åpner til uken :D

Hvis du kjedespiser mye (sånn som meg), så skrell en pakke gulrøtter og legg de i en bolle med vann i kjøleskapet. Det hjelper veldig!
 
Haha, akkurat som å høre meg. Fra å ha et ok kosthold og trene 4-5 ganger i uka, til null trening og bare masse drittmat.. Huff. Men i bedre form nå jeg og, så tenker jeg står på døra til SATS så fort de åpner til uken :D

Hvis du kjedespiser mye (sånn som meg), så skrell en pakke gulrøtter og legg de i en bolle med vann i kjøleskapet. Det hjelper veldig!

Hvor lenge kan gulrøttene holde seg sånn..?
 
Jeg har så sykt lyst på lakris. Aldri vært noe glad i lakris før, men nå hadde jeg gitt mye for en IFA-pastill eller sånne svarte drops i blå pose med flammer på, vet ikke hva det heter engang, eller hockeypulver, herregud så lyst jeg har på hockeypulver. Man skal jo helst ikke spise lakris, og jeg bruker mye selvbeherskelse på å ikke bare unne meg en eneste liten bit, for jeg tror ikke det vil være mulig å stoppe. Har aldri vært noen godtemums egentlig, har vært mest glad i popcorn, potetgull eller annen salt snacks (i normale mengder), men nå klarer jeg ikke gå forbi godterihyllen. Står der som en unge og klarer ikke velge, samboer går noen skritt unna og later som han ikke kjenner det kvinnemennesket som ikke klarer å bestemme seg for om hun skal ha PEZ eller drumstick-klubbe :smiley-angelic002
Hadde egentlig forventet å ha lagt på meg 20 kilo allerede, jeg har aldri vært en av de som kan spise det de vil, og jeg har ikke klart å være like streng nå i svangerskapet. Har merkelig nok ikke lagt på meg enda (uke 16), men det kommer nok! Det får være greit akkurat nå, men alt med måte. :happy:
 
Frokost, brunsj lunsj og kvelds så spiser jeg vanligvis havreknekkebrød eller grove polarbrød. Noen dager spiser jeg honningkorn eller sukker kavring i melk. Frukt innimella måltidene. Pålegg så går det mest i ost og kokt skinke. Meste av pålegge jeg er mest glad i kan jeg ikke spise :hilarious: middag blir det litt mere usunt da, går mye i storfekjøtt. Hamburger og kjøttdeig middager. Kylling frister lite. Prøver å ha fisk ett parr ganger i uka. Også Taco salat i stede for Taco i lefse. Tror ikke jeg har så fryktelig usunt kosthold, men spiser mye mere kjøtt enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Loff klarer jeg ikke å brødskiver spiser jeg bare hvis jeg må. Unner meg litt godterier innimella. Men spiser ikke mye av det. ;)
 
Frokost, brunsj lunsj og kvelds så spiser jeg vanligvis havreknekkebrød eller grove polarbrød. Noen dager spiser jeg honningkorn eller sukker kavring i melk. Frukt innimella måltidene. Pålegg så går det mest i ost og kokt skinke. Meste av pålegge jeg er mest glad i kan jeg ikke spise :hilarious: middag blir det litt mere usunt da, går mye i storfekjøtt. Hamburger og kjøttdeig middager. Kylling frister lite. Prøver å ha fisk ett parr ganger i uka. Også Taco salat i stede for Taco i lefse. Tror ikke jeg har så fryktelig usunt kosthold, men spiser mye mere kjøtt enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Loff klarer jeg ikke å brødskiver spiser jeg bare hvis jeg må. Unner meg litt godterier innimella. Men spiser ikke mye av det. ;)
Jeg spiser også mye mer kjøtt nå enn til vanlig ! Kan gå flere uker uten å spise storfe eller svin eller lignende, noen dager helt vegetar. Men nå må jeg ha kjøtt hele tida :rolleyes: er det bare en craving tro eller er det fordi man mangler jern eller protein kanskje? :confused005
 
Spiser så mye frukt, bær og grønnsaker som mulig for å fylle opp :p alltid noe grønt ved siden av brødskiva og middagen osv. Også det lureste jeg starta med var nok å alltid ha med vannflaske! Ofte er jeg skikkelig tørst men merker det ikke :wacky:
Prøver å spise en del salater og reint kjøtt.
 
Jeg har så sykt lyst på lakris. Aldri vært noe glad i lakris før, men nå hadde jeg gitt mye for en IFA-pastill eller sånne svarte drops i blå pose med flammer på, vet ikke hva det heter engang, eller hockeypulver, herregud så lyst jeg har på hockeypulver. Man skal jo helst ikke spise lakris, og jeg bruker mye selvbeherskelse på å ikke bare unne meg en eneste liten bit, for jeg tror ikke det vil være mulig å stoppe. Har aldri vært noen godtemums egentlig, har vært mest glad i popcorn, potetgull eller annen salt snacks (i normale mengder), men nå klarer jeg ikke gå forbi godterihyllen. Står der som en unge og klarer ikke velge, samboer går noen skritt unna og later som han ikke kjenner det kvinnemennesket som ikke klarer å bestemme seg for om hun skal ha PEZ eller drumstick-klubbe :smiley-angelic002
Hadde egentlig forventet å ha lagt på meg 20 kilo allerede, jeg har aldri vært en av de som kan spise det de vil, og jeg har ikke klart å være like streng nå i svangerskapet. Har merkelig nok ikke lagt på meg enda (uke 16), men det kommer nok! Det får være greit akkurat nå, men alt med måte. :happy:
Ifølge legen min er det ganske store mengder lakris som må til for at det skulle være skadelig. Mener hun sa at man kunne spise tilsvarende en liten pose saltsild hver dag uten at noe ville skje...
 
Ifølge legen min er det ganske store mengder lakris som må til for at det skulle være skadelig. Mener hun sa at man kunne spise tilsvarende en liten pose saltsild hver dag uten at noe ville skje...
Nå fikk jeg lyst på saltsild:'D
 
Vel.. Jeg spiste burger til lunsj idag.. Prøver å spise sunt, men blir mye av mat jeg ikke normalt ville spist. Før spiste jeg knekkebrød eller havregryn til frokost, nå blir det ofte toast fordi det er det som frister. Spiser mye mer brød enn tidligere og det tåler jeg ikke så godt, så ja.. Føler alt bare sklir litt ut. Her om dagen hadde vi grandiosa til kvelds - det kan jeg ikke huske sist vi hadde, før jeg ble gravid altså. Men prøver å ha frukt og grønt lett tilgjengelig, og drikker heldigvis mye vann. Men blir fort noen is "for mye" i denne varmen:angelic:

Når man ikke har energi og overskudd til trening er det mye enklere at kostholdet sklir ut og, ihvertfall for min del!
 
Ifølge legen min er det ganske store mengder lakris som må til for at det skulle være skadelig. Mener hun sa at man kunne spise tilsvarende en liten pose saltsild hver dag uten at noe ville skje...
Sniker
Det er vel 250gr i uka jeg har fått med meg :)
 
Jeg spiser ikke så veldig sunt sånn egentlig men jeg craver frukt og grønt og foretrekker vann og kullsyrevann med sitron foran Pepsi Max så en endring er det jo. Orker mye mindre til måltidene og blir kvalm før godteposen er tom. Har enten lagt på meg 2 kg eller ingenting. Huska ikke hva jeg veide før jeg ble gravid så jeg bare gjetta :D Har stått stille siden uke 10 iallfall.
 
Da bærer det rett på butikken for en pakke IFA, ingen grunn til å nekte seg det man har lyst på :nicethread

Har også snakket med legen min om det samme. Hun sa det samme som de ovenfor skriver, og at så lenge jeg ikke hadde høyt blodtrykk så kunne jeg spise lakris med måte:happy:
 
Back
Topp