Kosthold

Ikke ennå i hvert fall. Har ikke noe matlyst, så hsr gått ned 1,5 kg hittil. Er 5+4. Gikk opp halve kroppsvekten min med første (24 kg) og det var TUNGT for kroppen min. Skal så absolutt IKKE gå opp så mye igjen for det var rett og slett smertefullt.

Når matlysten eventuelt plukker seg opp igjen kommer jeg til å tenke nøye over hva jeg spiser!

Har tenkt på det, men ikke klart å ta hensyn til det pga. overveldende kvalme. Men nå har formen begynt å bli bedre og jeg tenker mer over det og skal prøve å være flink med kostholdet fremover. La ikke så mye på meg i mitt første svangerskap, men det er 8 år siden. Så regner med det kan være lettere å legge på seg nå når jeg er i 30 årene. Og ikke minst vanskeligere å ta det av seg igjen. Så jeg skal prøve å ta vare på meg selv så godt som jeg klarer :)

Jeg er stabil til nå, og har helt mistet smaken på søtt. Er riktignok avhengig av salt for å holde blodtrykket oppe så jeg kan stå på beina :p

Spiser plantebasert og ganske sundt i utgangspunktet

Har blitt mye flinkere enn før graviditeten fordi jeg har vært så kvalm. Har ikke hatt lyst på godteri og brus på mange uker! Det er fordelen.

Hadde ulvehunger med første mann. Han kom nesten i uke 28. Hadde null livmorhals igjen og sterke kynnere hele svangerskapet og fikk sengeleie siste trimester. Var 48 kg når jeg ble gravid og når vekta bikket 76 gadd jeg ikke se lenger.

Med 2 mann fikk jeg streng beskjed om å holde sengen siden hun nesten kom ut i uke 21. Masse kynnere hele svangerskapet. Var 56 kg når jeg ble gravid med henne og husker ikke akkurat nøyaktig va jeg veide når jeg sluttet å kikke på tallet men omtrent det samme.

Nå var jeg 57kg når jeg ble gravid og håper å ikke gå opp mer en 12 kg. Kvalmen har forhåpentligvis hjulpet meg litt denne gangen men merker sterk trang til kaloririk mat og tendenser til ulvehunger så jeg bør passe meg kjenner jeg! Ikke har jeg verdens beste selvdisiplin heller

Stort sett samme som før jeg ble gravid, men da gjorde jeg er forsøk på å gå ned i vekt så spiste litt mindre. Prøver å ikke gå opp for mye. Gikk opp 18 sist, og første 15 forsvant fort da (var nok endel vann). Syns det var litt mye å gå opp mtp at jeg er overvektig fra før.

Spiser dessverre veldig lite nå for tiden... men i gjengjeld så spiser jeg også veldig lite godis og slikt :P Aldri vært så glad i det heller faktisk. Men blir dessverre en del salte snacks bare for å få i meg noe. Bedre enn at jeg ikke får i meg mat tenker jeg.
Er vegetarianer og spiser vanligvis veldig sunt og variert. Men ingenting frister og jeg blir kvalm av alt

Akkurat nå spiser jeg ikke så veldig sunt, men heller ikke spesielt usunt. Spiser det jeg orker og har lyst på, men prøver samtidig å tenke over at det er litt bra næring i den maten. Når kvalmen forsvinner skal jeg tilbake til ukesplanlegging av middager, slik at det blir lettere å spise balansert :happy: Har hittil bare gått opp 0,4 kg og er 7+2, så syns det er innafor.

Med første gikk jeg opp fra 63 til 84 og med andre fra ca 71 til 84 kg da også...satser på ikke gå opp mer enn jeg gjorde med nr 2,13 kg. Jeg skulle jo ned på 65 igjen nå til sommeren, men det gikk jo ikke;) Er så dårlig form så spiser den maten jeg vil, men er vanlig mat, alt fra fisk til pizza. Null godteri siden påske pga kvalme....det har gjort at vekta nå har gått ned 1,5 kg istedet for opp. Forskjellen nå fra før er at jeg drikker kalorier(juice)mot bare vann og lettbrus før jeg ble dårlig. Så hadde det ikke vært for det hadde jeg nok gått ned endel mer. Alt med måte tenker jeg, både som gravid og ikke:)

Ja, jeg prøver. Er allerede overvektig og skal prøve å holde unødvendig vektoppgang i sjakk. Jeg er nå 2 kg mer enn dagen før nr.1 ble født.

Har hatt dårlig appetitt frem til nå så tror det så langt er innafor. Tror kanskje jeg til og med har gått litt ned for bilringene er mindre. Vektnedgang er ikke ett mål, altså! Det er bare en observasjon.

Jeg spiser kanskje for mye frukt og drikker en del sukkerfri og lettbrus. Blir litt søtsugen til tider, kanskje pga for lite kalorier inn. Jeg synes det er ekstremt vanskelig å finne rett balanse slik at jeg spise nok til å slippe søtsug.

Jeg prøver men er fryktelig ensidig siden jeg er så kvalm... null søtt er jo fordelen da ..

Tenker ikke over hva jeg spiser. Men søtbehovet er mindre nå enn noen gang og jeg nyter det:happy:.
Typisk hverdag er frokost :1 brødskive, lunsj :salat eller suppe, middag :variert og helt vanlig porsjon. Sjeldent kveldsmat, men spiser ofte typ eple eller litt druer på kvelden.
Veier 85 kg og har høy bmi og bør definitivt ikke gå mye opp, enn så lenge har jeg holdt meg uendret:happy:

Tenker ikke over hva jeg spiser. Men søtbehovet er mindre nå enn noen gang og jeg nyter det:happy:.
Typisk hverdag er frokost :1 brødskive, lunsj :salat eller suppe, middag :variert og helt vanlig porsjon. Sjeldent kveldsmat, men spiser ofte typ eple eller litt druer på kvelden.
Veier 85 kg og har høy bmi og bør definitivt ikke gå mye opp, enn så lenge har jeg holdt meg uendret:happy:
Så herlig med vanlig kosthold. Hadde jeg spist så sjelden ville jeg hengt over do resten av tida ..

Før pleide jeg å spise relativt lite før middag, også ble det gjerne litt snacks og slikt på kvelden. Nå merker jeg at jeg er helt avhengig av å spise ofte om morgenen og formiddagen for å holde kvalmen under kontroll. Så prøver å være mer bevisst på at jeg ikke kan spise like mye på kveldene. Er ikke egentlig sulten på kveldene, men det blir fort med gammel vane og en mann som finner frem noe digg og litt sånt. Må være bevisst på det. Hittil har jeg ikke gått opp noe, og kommer fil å følge med på vekta ukentlig for å passe på at jeg ikke går opp mer enn anbefalt.

Startvekt barn 1: 69 kg, opp 13 kg
Startvekt barn 2: 75 kg, opp 15 kg
Startvekt barn 3: 70 kg, håper å holde meg under 13 kg vektoppgang denne gangen.

Er fryktelig sulten da, så det er vanskelig. Men kuttet helt ut synd nummer 1, potetgull, i høst. Så jeg spiser iallefall litt sunnere enn før.

Startvekt barn 1: 48kg, opp 24 kg
Startvekt barn 2: 48kg, håper å holde meg til under 12kg vektoppgang nå.

Sist hadde jeg skikkelig matlyst, og selv om jeg spiste sunn mat og trente hele svangerskapet, gikk jeg opp halve kroppsvekten min. Vil slippe unna denne gangen siden jeg fikk så vondt i kroppen (spesielt føttene og bena) av å veie så mye!
Nå har jeg gått ned 2 kg snart pga dårlig matlyst, og det suger. Så håper det snur og at jeg liker mat igjen, men ikke like mye som forrige gang :yuck:

Startvekt barn 1: 69 kg, opp 13 kg
Startvekt barn 2: 75 kg, opp 15 kg
Startvekt barn 3: 70 kg, håper å holde meg under 13 kg vektoppgang denne gangen.

Er fryktelig sulten da, så det er vanskelig. Men kuttet helt ut synd nummer 1, potetgull, i høst. Så jeg spiser iallefall litt sunnere enn før.
Hvordan klarte du å kutte ut potetgull?

Back
Topp