Kosthold

~lilleL~

Flørter med forumet
Er det noen her som er gode på hva et sunt kosthold er? Jeg prøver å vri om kostholdet mitt for å ha best mulig morsmelk til lillegutt og samtidig prøve å få et godt overskudd.
Om noen har en dagsmeny eller ukesmeny de vil dele med meg? :-)

Det er mange syn på hva som er sunt. Lavkalori, lavkarbo, økologisk, steinalderkost.

Redusere hvitt mel, sukker og raske karbohydrater er vel alle enige om. Og sunt fett(avocado, fisk, nøtter, olje).

I moderate mengder. :) variert kosthold.

Her spiser jeg d meste, men forsøker å dele opp tallerken i 3. Grønnsaker på en tredel, en tredel karbohydrater og en tredel protein.

D er den greieste løsningen.

Ja trenger ikke være no hokuspokus, sunn fornuft :)

Ikke at jeg er noe stjerneeksempel *sjokoladepose i stelleveska*

Her går det en del i skikkelige knekkebrød med leverpostei og makrell i tomat. I tillegg spiser vi mye kyllingfileet.

Finnes mange gode krydder man kan krydre opp ulike salater med :)

Den enkle huskeregelen er grovere, grønnere og renere :) fisk 3 ganger i uka og grønnsaker til samtlige måltider og du har alt fått ein sunn ukesmeny :)

Jeg synes mye er gjort ved å øke fiberinnholdet, altså mer frukt og grønt. Kutt opp frukt så er det mye raskere å snackse litt på det. Legg til litt grønt til alle måltider. F.eks kutt opp litt ekstra paprika, agurk, tomat etc å ha i kjøleskapet så er det raskt gjort å legge til på brødskiva.

Tenker også at det ikke er så vanskelig å oppfylle kravet om fisk 2-3 ganger i uka hvis man husker at det ikke MÅ inntas til middag. Lunsj regnes jo også med. f. eks makrell i tomat, røyka laks med sennepssaus eller pesto(nam), tunfisksalat(pleier å lage opp en boks blandet med tomat, rødløk, majones, salt og pepper, så har jeg til brødskiva eller lunsjsalaten)

Frokosttips: 1/2 dl havregryn, melk, og for å unngå det høye sukkerinntaket: bringebær og blåbær(har jo gode i butikken hele året nå), oppkuttet banan og kiwi. Også har jeg i 1 ss usaltet nøttemix. Masse fiber, mett lenge og veldig godt!

Ellers er jo norsk husmannskost stort sett veldig sunt da.

Back
Topp