Kosthold

M_N86

Flørter med forumet
Ser blant annet at det har dukket opp tråder om folat og biola her nå.
Folat har vel de fleste fått med seg at er viktig for gravide å få ekstra av, men dette med biola hadde ikke jeg hørt om før.

Leste litt på nettet og fant at det er gjort undersøkelser som viser at dette har positiv effekt i forhold til å forebygge eksem, muligens allergi, tidlig fødsel og svangerskapsforgiftning (skal ikke påstå at noe av dette er sikkert, men det går igjen flere steder). 

Nå tenker jeg at det helt sikkert er andre slike "tips" som ikke alle har fått med seg, og vil oppfordre de som vet/har hørt om denslags til å dele det med resten! :)

Det finnes også en del matvarer vi skal holde oss unna, men det florerer ulike meninger over alt. Kan vi for eksempel spise sushi hvis vi vet at råvarene er ferske og behandlet på rett måte?

Har du kunnskaper om kosthold for gravide? Del i vei! :D

Der  var det mange fine råd å få ja, takk :)

De sier man kan spise fersk sushi, men jeg tok ikke sjangsen sist :P Klarte å holde meg unna alt de 9 mnd det gjaldt! 

Det er mange som påstår at man kan fryse ned feks fårepølse før man spiser den, men da dreper man bare en av bakteriene som er farlig mens den andre florerer når produktet tines igjen! (HUsker ikke hva som var hva av listeria og toksoplasmose, vet ikke heller hordan det skrives :P) 

Så mitt råd til deg (og alle andre) er å holde seg unna alt av mat som ikke er varmebehandlet! Fårepølse, salami, røkt ørret/laks, spekemat osv. Det er snakk om 9 mnd i vårt liv det vi ofrer noen få matvarer for å ungå at babyen i magen blir syk! 

Jeg høres kanskje sprø ut men en ting er at noen spiser det, det har jeg ingenting med, men at de går ut og sier til andre at det går heeeelt fint, jeg har gjort det, DET irriterer meg grenseløst!!!

Og jeg sier ikke at dere gjør det altså :P hehe :) Jeg bare brenner litt for dette! :) hehe :)

De sier jo i Mattilsynet at stort sett går det fin å spise alt det som er på listen over ting vi ikke skal spise, at sannsynligheten for at de bakteriene er i maten er liten, men dersom det faktisk er det så er konsekvensen så stor at det man ikke skal ta sjansen. Så selv om det er mange som har spist noe som står på listen og det har gått bra, så kan det hende at ikke alle et like heldige. Derfor vil jeg også definitivt droppe det som står på listen. Det er jo bare 9 mnd :) Litt som å kjøre uten bilbelte, liksom, stort sett går det jo greit, men dersom det faktisk ikke går bra, så er kan det utgjøre en kjempestor forskjell.. Kanskje dårlig sammenligning, men.. :/

Gravide kan spise sushi og jeg gjorde det sist.. MEN min svigermor fortalte meg i helgen at vi ikke måtte spise sushi ute verken i utlandet eller Norge mere, da flere har blitt syke av parasitter.. Sushi skal visstnok alltid fryses før servering... den skal ikke serveres "fersk"..

Hvis fisken har blitt fryst er det nok helt trygt men hun mente da at den ikke alltid ble fryst.. 
Jeg kommer til å spise det vi lager selv, og tempura maki :D Nam

Biola skal jeg starte med :) ! 

Forøvrig spiser jeg mye hvit fisk, som skal hjelpe mot lav fødselsvekt.

nr2imars2013 skrev:

De sier man kan spise fersk sushi, men jeg tok ikke sjangsen sist :P Klarte å holde meg unna alt de 9 mnd det gjaldt! 

Det er mange som påstår at man kan fryse ned feks fårepølse før man spiser den, men da dreper man bare en av bakteriene som er farlig mens den andre florerer når produktet tines igjen! (HUsker ikke hva som var hva av listeria og toksoplasmose, vet ikke heller hordan det skrives :P) 

Så mitt råd til deg (og alle andre) er å holde seg unna alt av mat som ikke er varmebehandlet! Fårepølse, salami, røkt ørret/laks, spekemat osv. Det er snakk om 9 mnd i vårt liv det vi ofrer noen få matvarer for å ungå at babyen i magen blir syk! 

Jeg høres kanskje sprø ut men en ting er at noen spiser det, det har jeg ingenting med, men at de går ut og sier til andre at det går heeeelt fint, jeg har gjort det, DET irriterer meg grenseløst!!!

Og jeg sier ikke at dere gjør det altså :P hehe :) Jeg bare brenner litt for dette! :) hehe :)

der er vi to :) kall meg gjerne hysterisk, men jeg putter null sånnt i kroppen min i de 9 mnd! det finnes ikke i nærheten av noen følelse at jeg ofrer noe som helst.

Man kan spise sushi når man er gravid. Man må bare vite hva som er i sushien. Jeg spiser ikke sushi med rå fisk i svangerskapet, og heller ikke de med tropiske fisker og rogn. Om man gjør som jeg, så går man til en sushi forhandler der man kan bestemme selv hva som skal være i sushien. Der jeg kjøper sushi, har også de ansatte god peiling på hva gravide kan spise og ikke. Spis for eksempel sushi med avocado, stekt torsk, kokt reke, sesamfrø, agurk, kylling osv. Så lenge det ikke er rått kjøtt :-) Min mening...

Hehe, igjen ser jeg at det er ulike meninger når det kommer til dette med sushi ;)
Jeg er ei matglad jente..her i hjemmet koser vi oss med å lage spesielle middager på best mulig måte med flotte ingredienser, og jeg synes nok det blir litt vanskelig å skulle kutte ned på en del av det. Spesielt om jeg skal kutte ut rå fisk som jeg elsker og gjennomsteke kjøttet til et grått viskelær (noe jeg HAR gjort siden jeg oppdaget at jeg var gravid). 

Jeg er enig i det flere av dere skriver, at det er snakk om kun 9 mnd, og såppas kan vi "ofre". Men jeg unngår det gjerne om det viser seg å ikke være nødvendig ;)

Back
Topp