Kosthold under graviditeten

Frøken_

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2023
Okei, jeg er super dårlig på å spise sunt.. :oops:

Her kan vi kanskje komme med tips til frokost/lunsj, middager og sunn snacks? Jeg trenger hvertfall litt tips og inspirasjon:smiley-angelic002

I dag har jeg lagd tomatsuppe fra bunnen. Med kokt egg og makaroni. Skikkelig digg! :Heartred

Følger denne jeg ☺️ Sliter med det selv. Men har blitt en del havregrøt med brunost på til frokost for min del..

Følger.. har blitt kvitt kvalmen nå - og da kommer matlysta tilbake for å si det sånn.. men havregrøt og sånt frister ikke

Jeg er helt sikkert ikke noe bedre, men jeg jobber med saken sjæl… Jeg lager masse grønnsaksjuicer hvor jeg blander spinat, agurk, gulrot, ingefær med sitronsaft og eplejuice f.eks. Eller jordbær og basilikum smaker sjukt godt sammen, med litt agurk, sitron, ingefær (hjelper på kvalmen!!) og eplejuice. Kjempegodt ❤️

• Rista brød med avokado og egg
•Wraps med fiskepinner (ikke drit sunt kanskje), tzatziki, rødløk og ruccola/spinat. Det er kjeeempe enkelt og godt!!
• Omelett med spinat/feta, eller brokkoli/skinke, eller andre grønnsaker. Sopp er digg i omelett!!
Soltørka tomat, oliven og feta :)

Og så er det lurt å ha en pose nøtter, frukt, yoghurt, knekkebrød, havregryn osv tilgjengelig hjemme, så du lett kan få i deg noe sunt når sulten plutselig melder seg.. det redder meg titt og ofte fra å gripe etter godteskåla..

Og til slutt vil jeg legge til at det kan være fryktelig sunt å unne seg sjokolade, chips og is innimellom også. Det er tross alt ikke bare kroppen som er gravid :Heartbigred

Jeg er kjempedårlig til vanlig (prøvde å være sunnere før vi begynte å prøve, men det tok jo 6 PPer), og nå med kvalmen er det kanskje litt verre. Får ikke spist så mye, blir lite variert ogsånn. Kjøpte noen Danonino poser på butikken isted, får se om jeg takler dem :smiley-ashamed004 Tar jo kosttilskuddene jeg skal da, så får i meg det ihvertfall

Jeg spiser mest mulig lavkarbo, så blir lite sukker og karbo :hello2 Begynte i mai 2020. Her går det i rent kjøtt, ost, egg, grønnsaker og knekkebrød :hilarious: Unner meg litt skyr og vaniljekesam uten tilsatt sukker, og litt melk i kaffen. Frukt utgår for meg.

Noe godt dere kan kose dere med:
Sjokolademousse av avokado. Best med natreen flytende søtning og litt kremfløte/usøtet soyadrikk/usøtet mandeldrikk til ønsket konsistens. Toppes gjerne med kokosmasse.

Vaniljekesam uten tilsatt sukker blandet med bakekakao og flytende natreen, toppet med peanøtter. Og/eller bittelitt grønt eple. Burde stå litt sånn at bakekakaoen får satt seg.

Vaniljekesam uten tilsatt sukker toppet med propud chocolate. Eller bær som blåbær og bringebær.

Vaniljekesam uten tilsatt sukker med en knupp hakket 86% sjokolade eller sukkerfri sjokolade, hakkede valnøtter og mandler. Eventuelt bytte ut valnøtter og mandler med peanøtter.

Gelé uten tilsatt sukker. Den kan lages til gelégodteri om man lager den med mindre vann(1,5 dl) og heller det over i isbitformer eller en vanlig form hvor man da heller deler den opp for hånd.

Cottage cheese med flytende natreen, noen dråper mandelessens og jordbærsyltetøy som topping(blått lokk).

Sjokoladekrem laget av cottage cheese(trenger ikke proteinpulveret). God med peanøtter på toppen den også eller bittelitt grønt eple. Burde tynnes ut med fløte, usøtet mandeldrikk eller usøtet soyadrikk. Burde stå litt så bakekakaoen får satt seg.

Last edited:
En veldig god, enkel og mettende lunsj, snacks eller dessert - er mager cottage cheese og klementin/appelsin i biter toppet med kanel :D

Spiste cottage cheese med skogsbær yoghurt til frokost i dag. Det er super digg! :D

Jeg spiser mest mulig lavkarbo, så blir lite sukker og karbo :hello2 Begynte i mai 2020. Her går det i rent kjøtt, ost, egg, grønnsaker og knekkebrød :hilarious: Unner meg litt skyr og vaniljekesam uten tilsatt sukker, og litt melk i kaffen. Frukt utgår for meg.

Noe godt dere kan kose dere med:
Sjokolademousse av avokado. Best med natreen flytende søtning og litt kremfløte/usøtet soyadrikk/usøtet mandeldrikk til ønsket konsistens. Toppes gjerne med kokosmasse.

Vaniljekesam uten tilsatt sukker blandet med bakekakao og flytende natreen, toppet med peanøtter. Og/eller bittelitt grønt eple. Burde stå litt sånn at bakekakaoen får satt seg.

Vaniljekesam uten tilsatt sukker toppet med propud chocolate. Eller bær som blåbær og bringebær.

Vaniljekesam uten tilsatt sukker med en knupp hakket 86% sjokolade eller sukkerfri sjokolade, hakkede valnøtter og mandler. Eventuelt bytte ut valnøtter og mandler med peanøtter.

Gelé uten tilsatt sukker. Den kan lages til gelégodteri om man lager den med mindre vann(1,5 dl) og heller det over i isbitformer eller en vanlig form hvor man da heller deler den opp for hånd.

Cottage cheese med flytende natreen, noen dråper mandelessens og jordbærsyltetøy som topping(blått lokk).

Sjokoladekrem laget av cottage cheese(trenger ikke proteinpulveret). God med peanøtter på toppen den også eller bittelitt grønt eple. Burde tynnes ut med fløte, usøtet mandeldrikk eller usøtet soyadrikk. Burde stå litt så bakekakaoen får satt seg.
Jeg spiser også lavkarbo og det funker supert for meg. I perioder ketogent, men mest lavkarbo.
Folk er så skeptisk til lavkarbo og graviditet, men hva er greia? Det er jo i bunn og grunn det kostholdet de med svangerskapsdiabetes må følge. Så det kan jo ikke være galt eller feil. Erfaringer?

Jeg spiser også lavkarbo og det funker supert for meg. I perioder ketogent, men mest lavkarbo.
Folk er så skeptisk til lavkarbo og graviditet, men hva er greia? Det er jo i bunn og grunn det kostholdet de med svangerskapsdiabetes må følge. Så det kan jo ikke være galt eller feil. Erfaringer?
Ingen rundt meg har vært skeptiske heldigvis, ikke tidligere fastlege, jordmor eller diasykepleier heller, men på nettet derimot, der er det alltids noen :wacky: Jeg tenker de bare er uvitende, eller at de ser på lavkarbo-kosthold som om at man bader i fett :wtf: Jeg har hatt svangerskapsdiabetes tidligere. Det var derfor jeg la om kostholdet i mai 2020. Jeg slapp medisiner, det var effektivt nok å begynne med lavkarbo :smug:

Ingen rundt meg har vært skeptiske heldigvis, ikke tidligere fastlege, jordmor eller diasykepleier heller, men på nettet derimot, der er det alltids noen :wacky: Jeg tenker de bare er uvitende, eller at de ser på lavkarbo-kosthold som om at man bader i fett :wtf: Jeg har hatt svangerskapsdiabetes tidligere. Det var derfor jeg la om kostholdet i mai 2020. Jeg slapp medisiner, det var effektivt nok å begynne med lavkarbo :smug:
Takk!
Jeg har ikke diabetes, men spiser lavkarbo for det trives jeg med. Det er enklest for meg å holde vekten, jeg går ofte litt opp i vekt. Og tenker å holde på lavkarbokostholdet i graviditeten, så lenge det føles riktig og bra.
Takk for svar, alltid kjekt med flere som er enig.
Mye uvitenhet, sikkert ja.
Skal innrømme at jeg fikk en aha-opplevelse selv, da jeg satte meg grundigere inn i lavkarbo for noen år siden.

Takk!
Jeg har ikke diabetes, men spiser lavkarbo for det trives jeg med. Det er enklest for meg å holde vekten, jeg går ofte litt opp i vekt. Og tenker å holde på lavkarbokostholdet i graviditeten, så lenge det føles riktig og bra.
Takk for svar, alltid kjekt med flere som er enig.
Mye uvitenhet, sikkert ja.
Skal innrømme at jeg fikk en aha-opplevelse selv, da jeg satte meg grundigere inn i lavkarbo for noen år siden.
Her blir det lavkarbo livet ut :hilarious: Tør ikke å gå tilbake til vanlig kosthold. Jeg har gått ned over 40kg ved å legge om til lavkarbo :) Jeg trives med kostholdet. Godt å slippe sukkerabstinenser :cheers

Lunsj/frokost:
- Smoothie med havregryn.
- Bananhavrelapper.
- Toast.
- Avokadotoast.
- Salat med granateple og fetaost.
- Yoghurt med havregryn, frukt og nøtter.

Middag:
- Kyllingwok.
- Taco.
- Torsk m/agurksalat, rømme, gulrot og potet
- Spaghetti med spaghetti-saus med bønner, paprika, brokkoli, mais og andre digge grønnsaker.
- Fiskekaker med gulrot og potet med ev. brunsaus.
- Lasagne med salat til.
- Pizza med grov bunn, masse digg grønnsaker på, og salat til.
- Kylling og salat i pitabrød.
- Kyllingsalat.

Snacks:
- Grønnkål i airfryer.
- Grønnsaker med dipp.

Her blir det lavkarbo livet ut :hilarious: Tør ikke å gå tilbake til vanlig kosthold. Jeg har gått ned over 40kg ved å legge om til lavkarbo :) Jeg trives med kostholdet. Godt å slippe sukkerabstinenser :cheers
Samme her! Jeg var så avhengig av sukker! Nå er suget borte og kontroll over kostholdet. Også gått ned noen kg og håper å gå ned litt til. Harigjen 10 kg.

Smoothie med ananas, mango, banan, spinat, havremel, proteinpulver og avokado! Nam:D

Vi er ikke akkurat superflinke på supersunn mat. Men vi er blitt flinkere på:

- ha massevis av grønnsaker i lasagne og spagettisaus
- ha flere typer stekte/kokte grønnsaker til mater
- lage salat ved siden av «kjøtt og potet»-type middag

Og så er jeg bevisst på pålegg og spiser mer variert i graviditeten enn til vanlig. Blir litt mer leverpostei, makrell i tomat og agurk/paprika på toppen enn jeg vanligvis gjør.

Jeg og den litt kresne (snart) 2-åringen driver også å smaker på forskjellige frukter og grønnsaker vi finner på forskjellige butikker, sånn som stjernefrukt, granateple, flaskegresskar, osv. Moro prosjekt for oss begge, selv om det varierer hvor godt det faller i smak :hilarious:

Back
Topp