Kosthold tips.

Frøken Kanin

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Augustbarna2024
Jeg, jeg synes det er utrolig vanskelig å spise sunt, har vært utrolig trøtt og sliten i det siste, og jobber i barnehage hver dag og blir litt sliten etter jobb. Er det noen dom har noen tips til enkle sunne middager, eller mellommåltider. Eller ei kokebok som dere anbefaler for gravide, alt mottas med stor takk! :shy:
 
Jeg spiser vanligvis veldig sunt, men etter at jeg ble gravid er det utrolig mye mat jeg ikke takler tanken på. Men som lunsj/mellommåltid synes jeg det fungerer godt med knekkebrød med avokado på kombinert med frukt og/eller gulrøtter. Gresk yoghurt med nøtter og frukt er også en vinner om dagen. På middagsfronten sliter jeg skikkelig selv, takler ikke kjøttkonsistens med mindre det er i pølseform eller liknende. Så der prøver jeg i grunnen bare å få ned noe som smaker greit og ikke er helt krise på sunnhetsskalaen. Håper matlysten kommer seg i 2. trimester :hilarious:
 
Jeg spiser vanligvis veldig sunt, men etter at jeg ble gravid er det utrolig mye mat jeg ikke takler tanken på. Men som lunsj/mellommåltid synes jeg det fungerer godt med knekkebrød med avokado på kombinert med frukt og/eller gulrøtter. Gresk yoghurt med nøtter og frukt er også en vinner om dagen. På middagsfronten sliter jeg skikkelig selv, takler ikke kjøttkonsistens med mindre det er i pølseform eller liknende. Så der prøver jeg i grunnen bare å få ned noe som smaker greit og ikke er helt krise på sunnhetsskalaen. Håper matlysten kommer seg i 2. trimester :hilarious:

Samme her!
Til vanlig er jeg glad i grønnsaker, men til middag nå klarer jeg ikke f.eks. rotgrønnsaker og brokkoli. Det blir mye taco :p Spiser mye karbohydrater (brød, pasta, ris osv), og kjøtt har jeg ikke lyst på, unntatt farse eller kylling i små biter.

Jeg tenker at det er helt ok å ha et passe OK kosthold når man ikke har appetitt på noe særlig sunn mat. Babyen får i seg det den trenger, og passer man på å spise litt variert er man langt på vei.

Spis mat som er lystbetont å spise, tenker jeg. :) For meg funker rå gulrøtter som mellommåltid, selv om jeg ikke fikser dem varmebehandlet, så man må prøve seg litt frem på hva man har lyst på. Det blir mye meieriprodukter på meg for tiden, og jeg drikker veldig mye melk :p Har helt kuttet ut brus og drikker mye vann.
 
Jeg spiser det jeg orker å spise. Var vanvittig kvalm i nesten 2 uker og fikk i meg minimalt med mat. Så lenge man spiser variert så går det bra. Dette er mitt 3 svangerskap og barn så jeg tar det helt med ro ang kosthold.
 
Jeg, jeg synes det er utrolig vanskelig å spise sunt, har vært utrolig trøtt og sliten i det siste, og jobber i barnehage hver dag og blir litt sliten etter jobb. Er det noen dom har noen tips til enkle sunne middager, eller mellommåltider. Eller ei kokebok som dere anbefaler for gravide, alt mottas med stor takk! :shy:

Jeg har droppet alle «unødvendige» kalorier:
Potet, pasta, ris som tilbehør til middag er erstattet med grønnsaker (blomkål, brokkoli og gulrot) og en frisk salat, jeg spiser sjeldent saus men har heller Drømmelett rømme eller litt olje fra fetaostglasset på salaten.
Spiser havregrøt kokt på ekstra lett melk, med litt sukker (1 Ts kanskje) og kanel.
Spiser knekkebrød til og lunsj i stede for vanlig brødmat - stæsjer det opp med agurk, tomat og paprika ved behov pålegg som egg, go og mager produkter, kalkun/kylling pålegg i stede for kokt skinke/ salami.
Mellommåltider går det i frukt, gulrot/ sukkererter og yoplait 0% yoghurt.
Kveldsmat spiser jeg hver kveld:
1/2 boks cottage cheese, 1 ss appelsinmarmelade, litt rosiner, ekstra lett melk, og havregryn.
 
Jeg er egentlig veldig sunn, men har siden jeg testet positivt spist usunt hver eneste kveld :( Jeg må skikkelig ta meg sammen nå! Kombinasjon av trøtthet, kvalme og dårlig disiplin er ikke bra :angelic:

Men å spise jevnt over hele dagen er viktig for å holde blodsukker stabilt, og drikke vann og tørstedrikk.
Matprat.no har jo oversikt over raske, sunne middager, og eks mellombar, skyr , appelsin ++ er veldig godt :)

Lapskaus er jo sunt og raskt, wok med enten kylling el fisk, kylling i ovn med grønnsaker, ++ :)
 
Jeg har droppet alle «unødvendige» kalorier:
Potet, pasta, ris som tilbehør til middag er erstattet med grønnsaker (blomkål, brokkoli og gulrot) og en frisk salat, jeg spiser sjeldent saus men har heller Drømmelett rømme eller litt olje fra fetaostglasset på salaten.
Spiser havregrøt kokt på ekstra lett melk, med litt sukker (1 Ts kanskje) og kanel.
Spiser knekkebrød til og lunsj i stede for vanlig brødmat - stæsjer det opp med agurk, tomat og paprika ved behov pålegg som egg, go og mager produkter, kalkun/kylling pålegg i stede for kokt skinke/ salami.
Mellommåltider går det i frukt, gulrot/ sukkererter og yoplait 0% yoghurt.
Kveldsmat spiser jeg hver kveld:
1/2 boks cottage cheese, 1 ss appelsinmarmelade, litt rosiner, ekstra lett melk, og havregryn.

Hvorfor så strengt kosthold?:)
 
Hvorfor så strengt kosthold?:)
Prøver å holde vekta under kontroll, har en revmatisk sykdom som gjør at føttene mine ikke klarer at jeg legger på meg mye (er allerede overvektig med BMI på 30).
Så synes jeg det er enkle grep jeg har tatt som ikke går utover gleden jeg har av mat. Det eneste jeg ikke «setter pris» på i kostholdet mitt er knekkebrødene - da jeg synes det er litt tørt og kjedelig.
Men havregrøt til frokost synes jeg er godt, det samme med cottage cheese til kvelds. Potet/pasta/ris er ikke noe savn og saus har jeg aldri spis nå mye av.
Den viktigste endringen er mellommåltidene, spise sunne mellommåltider fremfor sjokolade eller kakestykker og jeg synes d er helt greit å ta ett eple i stede for en sjokolade.
 
Prøver å holde vekta under kontroll, har en revmatisk sykdom som gjør at føttene mine ikke klarer at jeg legger på meg mye (er allerede overvektig med BMI på 30).
Så synes jeg det er enkle grep jeg har tatt som ikke går utover gleden jeg har av mat. Det eneste jeg ikke «setter pris» på i kostholdet mitt er knekkebrødene - da jeg synes det er litt tørt og kjedelig.
Men havregrøt til frokost synes jeg er godt, det samme med cottage cheese til kvelds. Potet/pasta/ris er ikke noe savn og saus har jeg aldri spis nå mye av.
Den viktigste endringen er mellommåltidene, spise sunne mellommåltider fremfor sjokolade eller kakestykker og jeg synes d er helt greit å ta ett eple i stede for en sjokolade.
Da er du veldig flink.
Jeg blir også veldig lei av knekkebrød. Hjelper å variere type knekkebrød, men noen ganger må jeg bare ha noe annet. Da blir det kanskje en omelett eller speltlomper med salat og skinke/egg inni.
Spiser også müsli og cultura til frokost av og til. Hvis man veier opp müslien, blir regnestykket greit:D.
Et pink lady eple med et par spiseskjeer mager vaniljekesam og litt kanel er en veldig god dessert eller mellommåltid:joyful:.

Vekten din går nok fint nedover med det kostholdet du har, etter graviditeten;).
 
Back
Topp