Kosthold og vekt i svangerskapet

Ballettien

Glad i forumet
Mailykke 2018
Jeg har tenkt litt på dette i det siste, i forhold til vektoppgang og hva man burde spise i løpet av en dag i svangerskapet. De siste par årene har jeg gått opp 13kg mer enn hva jeg har hatt som komfortvekt som voksen. Jeg er i dag 76kg og er 160cm høy. Normalvekt for meg har vært 63-64kg. Nå er jeg litt redd for at det skal bli for mye og har lyst til å prøve å begrense vektoppgangen på en sunn måte ved å spise sunt, og bevege meg mer, både for min helse og babyens. Så da lurer jeg på hva dere spiser i løpet av en dag, og om dere trener? Er det noen som vil dele noen erfaringer rundt dette? :)

Hei :) Jeg har det litt som deg. Har komfortvekt på ca 60kg, har siden sist graviditet ligget på 65+. Det er kanskje ikke så MYE ekstra, men nok til at jeg føler meg uvel, synes det er vanskelig å finne klær som passer, ikke kan bruke favoritt jeansene lengre.

Jeg har laget en plan for å være aktiv som jeg vet er overkommelig, selv om jeg etterhvert kan bli temmelig sliten. I tillegg har jeg bestemt meg for å ha et bevisst forhold til størrelse på porsjoner (jeg spiser gjerne MYE når jeg spiser), og på å kutte ut snop i ukedagene. Ellers har vi et temmelig greit kosthold hjemme. Jeg skal også være bevisst på å velge varianter med lavt fettinnhold der jeg kan.

Håper dette vil hjelpe meg å ikke gå alt for mye opp i vekt. Forrige svangerskap la jeg på meg over 20kg [emoji85] Det vil jeg ikke nå [emoji6]

Hei!
Sett litt på innlegget ditt og lurt på om jeg skulle svare. Er selv ganske opptatt av hva jeg spiser pga tidligere overvekt. Er nå på ca 63 kg og trives greit der. I forrige svangerskap gikk jeg opp 15 kg.

Jeg har ikke lyst å skrive hva jeg spiser fordi jeg tror det er usunt å sammenligne sitt eget kosthold med andres. Om du skal ha et kosthold tilpasset meg,13kg lettere, vil du gå ned i vekt - og det er jo ikke meningen i et svangerskap. Det kan også skape utrygghet/irritasjon/tristhet om du ser du spiser veldig annerledes mengde enn andre. I stedet for å si hvor mye jeg spiser vil jeg da heller si HVA jeg spiser. Jeg tror det er bedre å tenke over at det man spiser er sunt, men tilpasset egen forbrenning, vekt og helse.

Jeg spiser bare grovt (minst 80%) brød og pasta (også hamburgerbrød o.l.). Stort sett knekkebrød i stedet for brød. Grønnsaker eller frukt til alle måltider. Drikker ikke brus. Juice i helger. Godteri kun i helger (med noen unntak, ca en is/liten sjokolade annenhver uke).

Jeg løper ca 10-12 km i uken og går/sykler til jobb hver dag (1,5km hver vei).

Ikke akkurat det du spurte om, men håper det var nyttig likevel :-)

Jeg er også 160 cm. Veier 70 kg, vil helst ligge på 60 kg, men det siste året har vekta gradvis gått opp til 70 av div grunner.

Er veldig redd for å gå mye opp i vekt nå, forrige svangerskap gikk jeg fra 60 til 76 kg.

Jeg går powerwalk fire ganger i uka og begrenser maten. Prøver så godt jeg kan å spise sunt og holde meg mest mulig borte fra godteri

Jeg har tidligere vært overvektig men er nå slank. Jeg er likevel obs på hvor mye jeg spiser slik at jeg ikke skal bli veldig stor igjen.
Vanligvis har jeg det jeg vil kalle et sunt, normalt og variert kosthold med grove kornprodukter, kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt. Godteri i begrenset mengde.
Det som er vanskelig nå, er at kvalmen gjør at jeg plutselig blir veldig sulten og spiser mye, kaster opp innimellom og av og til ikke orker mat. Jeg mister altså regelmessigheten i måltidene. Totalt sett får jeg nok i meg mer enn jeg forbrenner nå, og jeg tror jeg må ha gått opp et par kg. Jeg håper det blir litt lettere når kvalmen gir seg.
Det er en utfordring å tilpasse matinntak både til mindre aktivitet og til endret fysiologi ved svangerskap. Jeg håper jeg klarer å finne en balanse og unngå å legge på meg så altfor mye i svangerskapet, men heller ikke for lite.
Og så håper jeg at jeg kan orke å være i fysisk aktivitet hele graviditeten, selv om det blir mindre intensivt enn normalt.

Jeg har tenkt litt på dette i det siste, i forhold til vektoppgang og hva man burde spise i løpet av en dag i svangerskapet. De siste par årene har jeg gått opp 13kg mer enn hva jeg har hatt som komfortvekt som voksen. Jeg er i dag 76kg og er 160cm høy. Normalvekt for meg har vært 63-64kg. Nå er jeg litt redd for at det skal bli for mye og har lyst til å prøve å begrense vektoppgangen på en sunn måte ved å spise sunt, og bevege meg mer, både for min helse og babyens. Så da lurer jeg på hva dere spiser i løpet av en dag, og om dere trener? Er det noen som vil dele noen erfaringer rundt dette? :)

Typisk spiser jeg to knekkebrød om morgenen, eller én brødskive med så mye grønnsaker og frukt jeg vil til frokost.

Ett egg og en halv avokado med en skive eller knekkebrød til lunsj, og masse grønnsaker.
Eller en yogurt med havregryn, frø og frukt.

Èn laksefilét, torskefilét, kyllingfilét eller lignende til middag med masse grønnsaker. Noen ganger er middagen kjøttfri, men da spiser jeg tilsvarende med belgfrukter(bønner, linser, kikerter ol) eller andre gode proteinkilder.

Spiser godteri i helgene, men i små porsjoner. Har alltid frukt og grønnsaker i kjøleskapet som jeg kan spise om jeg blir fysen på noe søtt i ukedagene. Til maten og ellers drikker jeg kun vann og evt juice, en liten kopp espresso om morgenen.

Går mellom 8 og 12 kilometer trilletur hver dag(er i permisjon), trener yoga og Tabata. Går alltid tur før eller etter middag.

Sist svangerskap gikk jeg opp 9,5 kilo og fødte en sunn og frisk jente på 3,5 kilo rett over termin. Jeg er ganske lav, 160 og veier ca 56-57 kilo. Var tilbake rett under startvekt 7 uker etter fødsel.

Tenker at du kan spise litt mindre porsjoner enn du pleier og mosjonere litt mer, dersom du er i god form kan du med trygghet trene ganske mye med høy intensitet. Man blir jo mye fortere sliten som gravid og jeg pleier å ta små pauser ofte.

Så mye ekstra trenger du å spise i graviditeten.
Første trimester: En frukt, for eksempel ett eple.
Andre trimester: Ett mellommåltid, for eksempel en brødskive eller en frukt.
Tredje trimester: To mellommåltider, for eksempel havregrøt og en frukt.

Back
Topp