Jeg har tenkt litt på dette i det siste, i forhold til vektoppgang og hva man burde spise i løpet av en dag i svangerskapet. De siste par årene har jeg gått opp 13kg mer enn hva jeg har hatt som komfortvekt som voksen. Jeg er i dag 76kg og er 160cm høy. Normalvekt for meg har vært 63-64kg. Nå er jeg litt redd for at det skal bli for mye og har lyst til å prøve å begrense vektoppgangen på en sunn måte ved å spise sunt, og bevege meg mer, både for min helse og babyens. Så da lurer jeg på hva dere spiser i løpet av en dag, og om dere trener? Er det noen som vil dele noen erfaringer rundt dette?
Typisk spiser jeg to knekkebrød om morgenen, eller én brødskive med så mye grønnsaker og frukt jeg vil til frokost.
Ett egg og en halv avokado med en skive eller knekkebrød til lunsj, og masse grønnsaker.
Eller en yogurt med havregryn, frø og frukt.
Èn laksefilét, torskefilét, kyllingfilét eller lignende til middag med masse grønnsaker. Noen ganger er middagen kjøttfri, men da spiser jeg tilsvarende med belgfrukter(bønner, linser, kikerter ol) eller andre gode proteinkilder.
Spiser godteri i helgene, men i små porsjoner. Har alltid frukt og grønnsaker i kjøleskapet som jeg kan spise om jeg blir fysen på noe søtt i ukedagene. Til maten og ellers drikker jeg kun vann og evt juice, en liten kopp espresso om morgenen.
Går mellom 8 og 12 kilometer trilletur hver dag(er i permisjon), trener yoga og Tabata. Går alltid tur før eller etter middag.
Sist svangerskap gikk jeg opp 9,5 kilo og fødte en sunn og frisk jente på 3,5 kilo rett over termin. Jeg er ganske lav, 160 og veier ca 56-57 kilo. Var tilbake rett under startvekt 7 uker etter fødsel.
Tenker at du kan spise litt mindre porsjoner enn du pleier og mosjonere litt mer, dersom du er i god form kan du med trygghet trene ganske mye med høy intensitet. Man blir jo mye fortere sliten som gravid og jeg pleier å ta små pauser ofte.
Så mye ekstra trenger du å spise i graviditeten.
Første trimester: En frukt, for eksempel ett eple.
Andre trimester: Ett mellommåltid, for eksempel en brødskive eller en frukt.
Tredje trimester: To mellommåltider, for eksempel havregrøt og en frukt.