Kosthold og trening

Jeg hadde tenkt å bli med i VG vektklubb etter ferien, og gjøre en skikkelig innsats for å komme i bedre form og gå ned i vekt. Men så kom jo lille spiren, og da skal man jo ikke slanke seg. Sunt kosthold og trening er jo likevel viktig, så jeg grubler litt på hvordan jeg skal gjøre dette nå. Noen som vet om et bra opplegg for gravide? Leser på VG vektklubb at gravide ikke får være med, men at de ikke nekter en, og at en kan bruke det som inspo osv. Er det noen som vet om man får noe ut av det som gravid? Jeg vil gjerne følge med litt på matiinntak, og ha en viss plan, selv om jeg ikke slanker meg. Jeg vil ikke gå opp mer enn nødvendig.

Trening må jeg også komme i gang med. Har av ulike grunner ikke trent på lenge, men skal i gang nå. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men powerwalk og zumba har jeg tenkt til. Hadde også tenkt på pilates, for det likte jeg så godt før, men leste at det skal man ikke trene som gravid med mindre man har trent det mye før man ble gravid. Jeg har ikke helt avsluttet feriemodus enda, men har så smått begynt å tenke litt.

Noen som har tanker og tips å dele??
Jeg har vært medlem av VK en stund, og nå som jeg har blitt gravid bruker jeg programmet for å holde vekten istedet for vektnedgang ;) Jeg har stor nytte av å registere maten selvom jeg ikke skal ned i vekt. Jeg trenger den bevisstheten for å ikke skeie helt ut :p
Man kan og bør absolutt trene når man er gravid, selvom man ikke har trent så mye før. Det er bare intensiteten som varierer. Gå turer og lett styrke er å anbefale tror jeg. Fokus på mage, rygg og kjenemuskulatur ;)

❤ alle gode ting er tre ❤

Det er akkurat det du skriver ang bevisstheten jeg tenker på, at jeg trenger noe sånt til å holde meg litt i ørene. Takk for tips, trylletrollet!! :)

Har foreløpig googlet meg til ca 2200 kcal per dag som gravid, men må lese litt mer. Ser Grete Roede også har kurs for gravide, men det er så dyrt. Føler ikke jeg trenger kurs heller, tror det holder med nett-opplegg av noe slag. Kikket litt på gull-medlemskap der, for å få tilgang på kcal-kalkulatoren. Noen som har erfaringer med dette som gravid??

Husk at kalori behovet øker mot slutten til rundt +500kcal tror jeg det var

<3 Gutt 04.02.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Grete roede kan du bruke gratis også, bare sånn for å holde oversikt over hvor stort inntak du har. Jeg kommer nok til å jogge og gå turer så lenge jeg klarer det. Akkurat nå har lillemann ferie så får ikke gjort så mye sånt, men når jeg får litt alenetid igjen skal jeg ut på joggetur!
Når det gjelder mat så skal jeg bare å spise som normalt, så lenge det ikke er de tinga som er anbefalt å holde seg borte fra da, og kutte litt på sukker og cola zero (jeg er så avhengig!) Og pøse på med grønnsaker. namnam grønne bønner! haha

Hvis du er veldig overvektig er det vel sunt om du går turer, (lett trening) og ligger i lavt kalloriunderskudd :) da tenker jeg tett opp mot behovet for å holde vekta, men litt under for å ikke gå opp for mye. Men jeg må virkelig gi en klapp til de som klarer det! Jeg spiste masse snop i forrige svangerskap :o denne gangen er jeg mye mer bevisst! Slanket meg etter sønnen min kom ut pga var veldig langt nede etter at jeg så ut som jeg gjorde. De sier det ikke er optimalt i forhold til amming, men sønnen min led ingen nød. Han la godt på seg og jeg fullammet til han var 9 mnd, da ville han ikke ha pupp lengre..

Back
Topp