Kosthold og næring i morsmelk

Akimdai

Elsker forumet
Himmelbarn
Skuddårsspirene 2024
Næringsinnholdet i melka påvirkes jo av mors kosthold, men hvor dårlig kosthold skal til for å påvirke næringen til babyen?

Til vanlig har jeg et variert og sunt kosthold.
Men nå etter baby kom (2 mnd siden) har jeg hverken tid, overskudd eller matlyst nok til å legge mye innsats i kostholdet.
Har en skikkelig klistremerkebaby som gjør at jeg har lite muligheter til matlaging.
Mannen jobber borte 2-3 døgn i uka, så de dagene jeg er alene blir det mye lettvintløsninger hvis jeg ikke har rester.

En vanlig dag kan se slik ut:
- frokost blir grovbrød (hjemmelaget) med noe kjapt pålegg (smøreost feks), kanskje kokt egg når mannen er hjemme.

- lunsj er oftest sukkerfri yoghurt, müsli og oppskjært frukt om jeg får mulighet (oftest ikke). Kanskje en brødskive til. Noen ganger blir lunsjen spist med en hånd på trilletur, kanskje en baguett eller noe raskt jeg kjøper med meg mens vi går

- middag (de fleste dager hjemmelaget, når jeg er alene blir det ofte Grandiosa hvis jeg ikke har rester (prøver alltid å planlegge med det). Prøver å ha fisk én gang i uka, spiser ellers endel kylling og svin. Kjøttdeigbasert middag en gang i uka.

- kvelds spiser jeg ikke hver dag, men blir en yoghurt eller frukt da.

Dette er MYE mindre enn jeg er vant til. Og mindre frukt og grønt spesielt. Og mindre variert. Har alltid vært glad i gode frokoster som eggerøre, grøt, salater til lunsj osv. Nå skal det sies at jeg jo har et lavere aktivitetsnivå nå enn før (trente 3-5 ganger i uka, som nå er lange trilleturer i rolig tempo).

Men er redd det som føles som et litt ensidig kosthold skal påvirke melka.
Baby legger godt på seg og er fornøyd :)

Regner jo med at det med tiden vil bli mer som før, når jeg får mer tid til det igjen.
Håper også matlysten tar seg opp. Nå spiser jeg kun fordi jeg er nødt, ikke for at jeg føler spesielt mye matlyst eller sult.

Flere som har det sånn?
 
Ut i fra det jeg har lest er næringsinnholdet i melken ganske konstant, det tærer heller på reservene i kroppen din. Hvis man har vitaminmangel tror jeg melken også vil mangle det, men det kan vel enkelt forhindres ved å ta et kosttilskudd. Men fett, proteiner osv er uansett i melken. Den største faren ved å få i seg for lite mat er vel at melkeproduksjonen kan gå ned, men så lenge babyen vokser og er fornøyd er nok alt i orden :)

Edit: jeg sliter også med å få i meg nok mat, og i det siste har vekten rast nedover. Babyen har heldigvis vokst normalt, så er mest meg det går utover. Prøver å fylle på med nøtter og annet som gir mye kalorier :)
 
Ut i fra det jeg har lest er næringsinnholdet i melken ganske konstant, det tærer heller på reservene i kroppen din. Hvis man har vitaminmangel tror jeg melken også vil mangle det, men det kan vel enkelt forhindres ved å ta et kosttilskudd. Men fett, proteiner osv er uansett i melken. Den største faren ved å få i seg for lite mat er vel at melkeproduksjonen kan gå ned, men så lenge babyen vokser og er fornøyd er nok alt i orden :)

Edit: jeg sliter også med å få i meg nok mat, og i det siste har vekten rast nedover. Babyen har heldigvis vokst normalt, så er mest meg det går utover. Prøver å fylle på med nøtter og annet som gir mye kalorier :)
Tar multivitamin og omega3 hver dag (nesten, noen ganger glemmer jeg det :angelic:)

Lurt med nøtter! Er ikke så veldig glad i det, men sammen med tørket frukt kan jeg spise det. Grei snacks når man ammer kanskje :)

Er redd for produksjonen, og helt ærlig er det ofte eneste årsaken til at jeg spiser flere av måltidene. Men veide baby senest idag og hun har veldig bra vektoppgang. Så ingenting tyder å på for liten produksjon så langt ihverfall.
 
Næringsinnholdet i melka påvirkes jo av mors kosthold, men hvor dårlig kosthold skal til for å påvirke næringen til babyen?

Til vanlig har jeg et variert og sunt kosthold.
Men nå etter baby kom (2 mnd siden) har jeg hverken tid, overskudd eller matlyst nok til å legge mye innsats i kostholdet.
Har en skikkelig klistremerkebaby som gjør at jeg har lite muligheter til matlaging.
Mannen jobber borte 2-3 døgn i uka, så de dagene jeg er alene blir det mye lettvintløsninger hvis jeg ikke har rester.

En vanlig dag kan se slik ut:
- frokost blir grovbrød (hjemmelaget) med noe kjapt pålegg (smøreost feks), kanskje kokt egg når mannen er hjemme.

- lunsj er oftest sukkerfri yoghurt, müsli og oppskjært frukt om jeg får mulighet (oftest ikke). Kanskje en brødskive til. Noen ganger blir lunsjen spist med en hånd på trilletur, kanskje en baguett eller noe raskt jeg kjøper med meg mens vi går

- middag (de fleste dager hjemmelaget, når jeg er alene blir det ofte Grandiosa hvis jeg ikke har rester (prøver alltid å planlegge med det). Prøver å ha fisk én gang i uka, spiser ellers endel kylling og svin. Kjøttdeigbasert middag en gang i uka.

- kvelds spiser jeg ikke hver dag, men blir en yoghurt eller frukt da.

Dette er MYE mindre enn jeg er vant til. Og mindre frukt og grønt spesielt. Og mindre variert. Har alltid vært glad i gode frokoster som eggerøre, grøt, salater til lunsj osv. Nå skal det sies at jeg jo har et lavere aktivitetsnivå nå enn før (trente 3-5 ganger i uka, som nå er lange trilleturer i rolig tempo).

Men er redd det som føles som et litt ensidig kosthold skal påvirke melka.
Baby legger godt på seg og er fornøyd :)

Regner jo med at det med tiden vil bli mer som før, når jeg får mer tid til det igjen.
Håper også matlysten tar seg opp. Nå spiser jeg kun fordi jeg er nødt, ikke for at jeg føler spesielt mye matlyst eller sult.

Flere som har det sånn?
Jeg har også slitt med å få i meg nok og variert mat siden minsten kom (er 5,5mnd nå). Kjenner sååå igjen det du skriver med at mat har gått fra sult/lyst til noe man bare må få i seg. Og som det skrives i innlegget over skal det nok en del til før det går ut over hva babyen får i melken av næringsstoffer.. Jeg har vært hos legen 2 ganger etter fødsel pga. høy vektnedgang. Må ta Jern i tillegg, ellers var alt ok. Minsten får nok mat og næring, og du er faktisk mye flinkere enn meg til å spise «ordentlig mat» :laughing002 jeg klarte stort sett bare å dytte i meg kjeks og sjokolade de første månedene:hilarious: Melkeproduksjonen har også vært stabil hos meg hele veien.
 
Jeg følte mye på det samme de første månedene. Ble ikke mye "fornuftig" mat her. Likevel har jeg hatt en kjemepfrisk baby som har lagt på seg mye. Han fikk kun pupp frem til 6 mnd når vi introduserte fast føde. Ammer fortsatt etter 10 mnd. Jeg har gått ned mye i vekt, hatt lite matlyst og er på grensen til undervektig, men har likevel aldri slitt med å ikke ha nok melk til baby.
Jeg har tatt multivitaminer helt siden svangerskapet og tar det fortsatt. Tok blodprøver for ikke så lenge siden og da var alt bra.

Jeg tenker at du ikke trenger å bekymre deg så mye for kvaliteten på melken. Dersom baby legger godt på seg er nok melken din av topp kvalitet!
 
Litt godt å lese flere har det likt, uten at det har påvirket amming og vektoppgang hos baby :)
Kanskje jeg kan prøve å senke skulderene litt med tanke på melkeproduksjonen.
Håper matlysten tar seg opp etterhvert da!
 
Tror man skal ha en svært dårlig og ensidig kosthold for at melka faktisk skal være "dårlig". Ser ut som at du spiser helt ok. :)
 
Last edited:
Næringsinnholdet i melka påvirkes jo av mors kosthold, men hvor dårlig kosthold skal til for å påvirke næringen til babyen?

Til vanlig har jeg et variert og sunt kosthold.
Men nå etter baby kom (2 mnd siden) har jeg hverken tid, overskudd eller matlyst nok til å legge mye innsats i kostholdet.
Har en skikkelig klistremerkebaby som gjør at jeg har lite muligheter til matlaging.
Mannen jobber borte 2-3 døgn i uka, så de dagene jeg er alene blir det mye lettvintløsninger hvis jeg ikke har rester.

En vanlig dag kan se slik ut:
- frokost blir grovbrød (hjemmelaget) med noe kjapt pålegg (smøreost feks), kanskje kokt egg når mannen er hjemme.

- lunsj er oftest sukkerfri yoghurt, müsli og oppskjært frukt om jeg får mulighet (oftest ikke). Kanskje en brødskive til. Noen ganger blir lunsjen spist med en hånd på trilletur, kanskje en baguett eller noe raskt jeg kjøper med meg mens vi går

- middag (de fleste dager hjemmelaget, når jeg er alene blir det ofte Grandiosa hvis jeg ikke har rester (prøver alltid å planlegge med det). Prøver å ha fisk én gang i uka, spiser ellers endel kylling og svin. Kjøttdeigbasert middag en gang i uka.

- kvelds spiser jeg ikke hver dag, men blir en yoghurt eller frukt da.

Dette er MYE mindre enn jeg er vant til. Og mindre frukt og grønt spesielt. Og mindre variert. Har alltid vært glad i gode frokoster som eggerøre, grøt, salater til lunsj osv. Nå skal det sies at jeg jo har et lavere aktivitetsnivå nå enn før (trente 3-5 ganger i uka, som nå er lange trilleturer i rolig tempo).

Men er redd det som føles som et litt ensidig kosthold skal påvirke melka.
Baby legger godt på seg og er fornøyd :)

Regner jo med at det med tiden vil bli mer som før, når jeg får mer tid til det igjen.
Håper også matlysten tar seg opp. Nå spiser jeg kun fordi jeg er nødt, ikke for at jeg føler spesielt mye matlyst eller sult.

Flere som har det sånn?
Kosthaldet påvirker faktisk ganske mykje. Litt for komplisert å skrive akkurat kva her inne. Men det er viktig med eit kosthold med mest mulig heile råvarer, mykje fett og proteiner. Helst ein sikkelig torskelever olje for å få dei viktige fettløselige vitaminene og omegaene for barnets hjerne og utvikling. Syntes sjølv det var vanskeleg å lage mat I starten så eg bare fant sunn mat som eg enkelt kunne få I meg uten å måtte lage mykje mat.
 
Back
Topp