Kosthold når man er gravid

Babyheart

Andre møte med forumet
Hei, trenger noen råd fra dere:)
Jeg har egentlig bestemt meg for å gå opp minst mulig i vekt til fødseln fra nå. Grunnen er rett å slett at jeg er litt overvektig fra før,og jeg vil holde meg friskes mulig til fødsel:)
Har allerede gått opp 4 kg, men har ikke vært flink med kostholde fra starten. Det er blitt brus og godis når jeg har villet ha det..og egentlig litt dritmat nå å da.
Så da lurer jeg hvor mange kalorier bør en gravid person ha? Er 13 uker på vei nå. Har ikke tenkt at dette skal være en diett, men mer bevist på hva jeg putter i munnen. Litt helgekos skal jeg også ha.
Så hva bør jeg spise? :) er så dårlig på finne på middagsforslag:)

De sier jo at i denne perioden av svangerskapet trenger du ikke mer enn 150 kcl ekstra om dagen. Det tilsvarer visstnok en brødskive med ost og et glass melk.

Jeg tenker at jeg skal leve som normalt (jeg var sunn før graviditeten) og ikke overdrive treningen. Babyen tar jo det den trenger først. Resten går til mor. Så det er "heldgivis" vi som blir slappe og slitne hvis vi får i oss for lite.

Spis renest mulig mat. Kylling, fisk (ikke laks over 2 ganger i uka etter de nye kostholdsreglene for gravide), svin, okse. Tilbehør: Kokte grønnsaker som brokkoli. blomkål, gulrot, nypotet, sukkererter. Eller stekte grønnsaker. Eller bakt i ovnen. Saus, kjør på, men ikke hver dag.

Pasta: Bruk fullkornspasta :) Blir man ikke like treg og oppblåst i magen og man holder seg mett lengre. I selve kjøttsausen kutter du opp litt løk/gulrot/selleri (hva du liker) sånn at du får i deg litt mer grønnsaker.

Mellommåltid: Nøtter, gjerne mandler, frukt, skyr yoghurt. :)

Til kos en ukedagskveld (det skjer jo at man blir fysen på no godt :P ): Vaniljekesam og blåbær! Nam!

Sånn mer konkrete middagsforslag:

Taco
Laks i folie med grønnsaker rundt og en dæsj kikkoman oppå. (i ovnen 20 min 190 grader)
Lasagne med grovere pasta
Svinefilet kuttet i biter, stekt i smør/olje, kokte grønnsaker og sjysaus
Kyllingfilet Magic Juicy - kjempesaftig og godt - brokkoli og blomkålmos
Tomatsuppe med ekstra makaroni (fullkorn), kalkunpølse og egg
Surret svinewok (strimlet svinekjøtt) med wok-grønnsaker (frysepose) med en god woksaus.

Jeg fortsetter mitt vanlige kosthold, bare passer på å få i meg litt mer frukt/ grønnsaker enn før.. og styrer unna slikt gravide ikke skal spise..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg skal igjen begynne å leve av regelen - ikke dobbelt med mat, men dobbelt så sunt.. :)

det hjalp meg sist og da gikk jeg opp 1 kg i svangerskapet..

Første 27 kg (levde av å spise dobbelt så mye, FEIL)

Andre 5 kg (dobbelt så sunt)

Tredje 1 kg (dobbelt så sunt)

Denne gang - MINUS 1.5 kg til nå.. Kun ved å spise ofte og lite, men har dessverre unnet meg dritmat ..

Men så fort formen er på topp, er det ingen nåde! :D

Blæh, har ikke turt å veie meg etter at matlysten kom sigende igjen :p
Er nok ikke mye sunt som kommer inn i min munn, er skikkelig fysen på iskrem om dagen:eek: Sist la jeg på meg 17 kg, men alt forsvant etter noen mnd kun ved hjelp av amming:)
Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Jeg må virkelig passe på hva jeg dytter i meg i dette svangerskapet. La på meg alt for mye sist gang og har noen av de kiloene enda. Jeg er ikke stor, men må virkelig ta hensyn til kroppen denne gangen.
Kan komme med noen middagstips som ikke er alt for usunne :)
Laks med salat
Kyllingkjøttdeig med fullkornspasta, hakkede tomater, løk, hvitløk og diverse urter
Taco ( med hjemmelaget krydder, er alt for mye salt i den ferdige)
Wok
Kyllingkebab
Kylling i pita
Karrigryte

Jeg spiser det jeg orker og spise, slitt en del med kvalme. Har gått ned 1 kg og jeg er nå 13+3 :/
Noen dager er jeg heldig og har lyst på frukt og grønt, andre dager sjokolade og andre søtsaker.

Tenker når lysten for mat kommer tilbake skal jeg spise "vanlig" mat. Fiskeboller, poteter, kjøttkaker, grønnsaker og annet godt. Viktigst er vell å spise variert og godt, unngå for mye salt, sukker og unødvendige karbohydrater.

Hehe jeg må si jeg har vært en fadese i matveien sålangt i svangerskapet.
Jeg har vært veldig lite plaget med kvalme, men har fått luktesansen til en blodhund og det meste har luktet vemmelig og jeg har spist etter hva nesen min har sagt var greit. Har klart å gå opp 5 kg på denne suksess dietten :D

Tror de fleste har en heller "ymse" diett de 3 første månedene hehe..

Her er noen oppskrifter\ tips. som jeg liker veldig godt og som er sunne, og pirrer smaksløkene litt.

Bakt brosme med grønn peppersaus - her kan man velge enten salat, eller f eks wok grønnsaker til. De som ikke "liker fisk" elsker dette. Brosme har samme konsistens som en god og mør biff...

Fiskesuppe! Hallo i luken... dette er så godt.. HELE året!
Sleng oppi alle de herlige høstgrønnsakene og fersk torsk, lange og hyse... beste i verden.

jeg har pleid å lage ris delux. Det er egentlig salat med ris, kylling og reker som er en kaldrett. Sunt og lettvint når man blir "fysen".

Fisk i panne - kutt opp poteter og gulerøtter i tynne skiver legg lagvis i en form og dryss over purreløk, fisken kuttes i små biter og legges oppå. En dæsj med sitronpepper og rømme oppå fisken. Folie over. ca 190 grader i 1 time eller til fisken er mør. Folie kan tas av ca 15 min før steketiden er over. Smaker fantastisk!

Ellers blir det vel å spise i moderate mengder.
Noe som kan være vanskelig når man våkner hver natt halv 4 og indremisjonen "skriiiiiker" etter mat og man rett og slett er nødt til å gi etter ;)

Jeg syns du burde få legen til å henvise deg til en ernæringsfysiolog jeg :) Så kan du få tips til hvilken type og hvor mye mat til de forskjellige måltidene i løpet av dagen. Bare sånn at du er sikker på at du og babyen får det dere trenger :)

Jeg vil også henvises til en ernæringsfysiolog :) tror det kan være lurt for min del iallefall. Jeg har mye teori på plass, men den må kanskje justeres litt nå som jeg er gravid. :p

Jeg skal igjen begynne å leve av regelen - ikke dobbelt med mat, men dobbelt så sunt.. :)

det hjalp meg sist og da gikk jeg opp 1 kg i svangerskapet..

Første 27 kg (levde av å spise dobbelt så mye, FEIL)

Andre 5 kg (dobbelt så sunt)

Tredje 1 kg (dobbelt så sunt)

Denne gang - MINUS 1.5 kg til nå.. Kun ved å spise ofte og lite, men har dessverre unnet meg dritmat ..

Men så fort formen er på topp, er det ingen nåde! :D
Har du et eksempel på en dagsmeny ? Jeg gikk opp 35 (!!!!!!) med første, det skjer IKKE IGJEN !!!!

Har du et eksempel på en dagsmeny ? Jeg gikk opp 35 (!!!!!!) med første, det skjer IKKE IGJEN !!!!
I mine gode perioder: (Der det står forskjellige ting, er det ikke alt, men en av de! :))

frokost; 2-3 rugsprø med magert pålegg (kalkun) Litt majones (istedet for smør) og masse grønt..

Lunsj; Som regel rester fra middagen dagen før, eller; Kylling i sweet and sour, wok, karbonadedeig med salat og hjemmelaget hvitløksdressing.. Rugsprø, en porsjon havregrøt med blåbærsyltetøy(uten sukker) og kanel ..

Mellom; En yoghurt (yoplait 0%) og en banan/eple/appelsin osv.. Er du glad i cottage cheese og vaniljekesam, kan du blande disse, ha i litt kanel og eplebiter.. (Utrolig godt knask om man er LITT sulten)
En skyr hvis du er på farten..

Middag; (EN porsjon og litt mindre enn vanlig).. Rent kjøtt/fisk/fugl, masse grønnsaker, litt ris eller to smååå poteter(1 stor) og litt saus/dressing

Kvelds; f.eks; en smoothie, yoghurt med litt bær og eple, noe ekstra frukt..

Her er det egentlig fantasien som stopper =)

Jeg lever av filosofi, litt av alt.. Lørdag kan du kose deg.. Du bestemmer deg f.eks på forhånd at du skal spise kun 80 gram smågodt og 100 gram chips.. Du veier det opp og spiser BARE det..

Hvis du vil være veldig nazi, kan du bruke Shapeup-appen.. Da kan du scanne koden på produkter, skrive inn hvor mye du spiser og finne antall kcal du bør ligge på :) Tenker meg at en normal gravid, kan klare seg på 18-1900 kcal..

Jeg har vanligvis levd på 13-1400 i slankeperioder..

Jeg har hatt samme vekt siden videregående (ca 7 år) uten noe spesielt kosthold. Blir jo livredd for å gå opp tusen kilo nå når jeg leser dette :P Men det er jo viktig å spise sunt og bra for babyen sin del da! :)

I mine gode perioder: (Der det står forskjellige ting, er det ikke alt, men en av de! :))

frokost; 2-3 rugsprø med magert pålegg (kalkun) Litt majones (istedet for smør) og masse grønt..

Lunsj; Som regel rester fra middagen dagen før, eller; Kylling i sweet and sour, wok, karbonadedeig med salat og hjemmelaget hvitløksdressing.. Rugsprø, en porsjon havregrøt med blåbærsyltetøy(uten sukker) og kanel ..

Mellom; En yoghurt (yoplait 0%) og en banan/eple/appelsin osv.. Er du glad i cottage cheese og vaniljekesam, kan du blande disse, ha i litt kanel og eplebiter.. (Utrolig godt knask om man er LITT sulten)
En skyr hvis du er på farten..

Middag; (EN porsjon og litt mindre enn vanlig).. Rent kjøtt/fisk/fugl, masse grønnsaker, litt ris eller to smååå poteter(1 stor) og litt saus/dressing

Kvelds; f.eks; en smoothie, yoghurt med litt bær og eple, noe ekstra frukt..

Her er det egentlig fantasien som stopper =)

Jeg lever av filosofi, litt av alt.. Lørdag kan du kose deg.. Du bestemmer deg f.eks på forhånd at du skal spise kun 80 gram smågodt og 100 gram chips.. Du veier det opp og spiser BARE det..

Hvis du vil være veldig nazi, kan du bruke Shapeup-appen.. Da kan du scanne koden på produkter, skrive inn hvor mye du spiser og finne antall kcal du bør ligge på :) Tenker meg at en normal gravid, kan klare seg på 18-1900 kcal..

Jeg har vanligvis levd på 13-1400 i slankeperioder..

Takk :-) veldig likt som jeg kjører i utg pkt i "flinke" perioder, ligger også mellom 13-1400 kcal på shapeup appen i slankeperioder!

Takk :) veldig likt som jeg kjører i utg pkt i "flinke" perioder, ligger også mellom 13-1400 kcal på shapeup appen i slankeperioder!
i mine flinke og :P haha..

Idag; 2 skiver.. 4 mandariner , 3 hotdog og en eventyr sjokolade..! heheehhehe.. HUFF!

Idag har jeg spist 1 lyst rundstykke med nugatti crisp og 1gl pepsi max.

1 eple og en kvart pose nachochips. Og 0, 5 glass pepsi max.

1, 5 kyllinglår, masse dressing og masse salat. Og 1 glass cola

1 glass solbærsaft (med sukker)

Ikke det sunneste, men er dette jwg klarer å holde ned... jeg må drikke noe med kullsyre samtidig som jeg spiser, eller kommer det opp. Og farris er ikke nesen min kompised.. så da blir det som det blir frem til denne hersens kvalmen forsvinner

Gikk opp 6-7 kg med førstemann ift til startvekt, men gikk ned mye før jwg begynte å gå opp så i teorien er det mye mer enn bare 6-7kg..

Denne gang er startvekta 6 kg lavere enn før jeg ble gravid første gang, og til nå ligger jeg på -6kg..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp