Kosthold: grunn til bekymring?

Babi

Elsker forumet
Januarskatter 2015
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Før svangerskapet var min bmi 21,8 som betyr normalvekt. Hittil har jeg gått opp ca 1,5 kg. Men har nå begynt å gå ned i vekt. Jeg spiser så å si ingenting... Idag f.eks spiste jeg eple til frokost, og senere har jeg spist et par kjeks og drukket mye vann. Ofte dropper jeg middag, spesielt når min mann kommer hjem sent så lager jeg ofte mat til han da jeg ofte ikke er sulten lenger etter at klokken er passert 20. Det hender jeg småspiser frukt, kjeks osv hele dagen. Jeg kaster ikke opp enda men opplever å bli uggen om morgenen. Dette er mitt tredje svangerskap. Første gang la jeg på meg 14 kg. Andre gang 8, og gikk ned 12 kg de første to ukene etter fødselen. Holdt vekta siden. Har ikke vært hos legen enda, er i uke 7+2. Har jeg grunn til bekymring?

Hvis du kan hadde det jo hvert bra om du fikk spist mer, men er jo de med alvorlig svangerskaps kvalme som går mange kg ned de første ukene så farlig er det nok ikke så sant du ikke bevisst prøver å gå ned i vekt, men aller helst skal du jo gå opp nå

Jeg har gått ned 4 kg til nå, sliter med kvalme og oppkast. Er 8+1 nå og var hos jordmor forrige uke, hu sa bare at babyen tar det den skal ha uansett om du går opp eller ned. Men det er jo selfølgelig best for deg at du får i deg mat hvis du klarer:)

Så lenge du drikker vann og klarer å få i deg litt mat er det nok ikke så mye å bekymre seg for enda. Om du slutter å få i deg drikke så må du ta kontakt med legen, evt sykehuset. Men som hun her over sier, babyen får det den trenger uansett :D

Takk for svar. Prøver å drikke mye vann. Jeg har bare ikke matlyst for tiden... Blir jeg sulten så holder det ofte med ett lite eple f.eks. Sist måtte jeg ha næringsdrikker fra apoteket husker jeg men de er jo ganske dyre så prøver å klare meg uten.

Søstera mi plages veldig med manglende matlyst når hun er gravid. Hun kaster ikke opp og får nok væske så fikk beskjed om at det var ikke noe direkte fare. Men når hun hadde gått ned 5 kg ved 12 uker og fremdeles ikke spiste fikk hun delvis sykemelding for å få litt mer overskudd til å spise litt mere. Hun er helt normalvektig i utgangspunktet. Tror ikke du trenger bekymre deg enda :) men hvis du går ned mer enn 4-5 kg er det sikkert lurt å høre med lege eller jordmor.

Da ville jeg nok tvunget i meg litt mat. Jeg er så kvalm at jeg ikke klarer å tvinge ned noe. Gikk ned masse i begynnelsen i forrige svangerskap og håper jeg slipper det denne gangen. Man blir så slapp når man ikke får i seg nok næring når man er gravid.

Back
Topp