Kosthold gjennom svangerskap

Lavendel22

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Er dere ekstra oppmerksom på kosthold og hva dere får i dere nå som dere er gravide? Merker selv at jeg er veldig obs på det, spesielt siden jeg allerede er overvektig. Prøver å spise små måltider, men ganske ofte. Blir kvalm om det går for lenge mellom. Sunt pålegg, og blitt flinkere til å spise grønt. Målet er å være flink gjennom hele svangerskapet, da det er en ekstremt stor motivator.

Er egentlig pepsi max-avhengig. Men har ikke smakt det siden positiv test. Er litt skeptisk mtp både koffein og kunstig søtning. Hva tenker dere i forhold til slikt? Evt sukkerfri saft. Er det innafor med et glass til dagen, bare for å få litt variasjon i forhold til å bare drikke vann?

Noe annet man bør være obs på mtp kosthold? Nå kommer jo julen snart, så det blir nok ekstra vanskelig å opprettholde et sunt kosthold. Men det skal gå bra, så lenge jeg vet det er bra for spiren så er motivasjonen der.

Jeg følger helsedirektoratets retningslinjer når det gjelder et variert og sunt kosthold. Synes desember er vanskelig. Bare nå i ettermiddag da vi pyntet pepperkaker gikk det jo noen ned i denne magen jeg er ikke veldig overvektig, men likevel tung og vil ikke legge på meg mer enn nødvendig. Jeg drikker Pepsi Max i helgene. To glass eller så. Tenker det er totalen over tid som er skadelig. Prøver å unngå småspising mellom måltid og rikelig med vann. Jeg hadde lett tatt et glass funlight for variasjon, men vann er det aller beste!

Jeg sliter ikke med kvalme, men mangel på appetitt generelt. Syns det er fryktelig vanskelig å få i seg nok. Prøver også å følge kostholdsrådene, og holder meg unna de tingene man ikke bør spise. Håper på bedre appetitt snart, jeg sliter vanligvis ikke med det. Kjedelig når ingenting frister.

Jeg tenker det er lurt å spise sunt og variert. Så litt fisk, litt kjøtt, litt grønt, litt frukt, mest grovt brød osv osv. Det er jo i grunnen det man egentlig vet er sunt som er sunt.

Jeg funderer litt på dette med kostholdstilskudd. Jeg har kjøpt en pakke på apoteket, men synes det er litt heftig med 4 store piller som skal svelges. Så da tar jeg det noen dager, og bare helt vanlig folatpille de andre dagene.

Er dere ekstra oppmerksom på kosthold og hva dere får i dere nå som dere er gravide? Merker selv at jeg er veldig obs på det, spesielt siden jeg allerede er overvektig. Prøver å spise små måltider, men ganske ofte. Blir kvalm om det går for lenge mellom. Sunt pålegg, og blitt flinkere til å spise grønt. Målet er å være flink gjennom hele svangerskapet, da det er en ekstremt stor motivator.

Er egentlig pepsi max-avhengig. Men har ikke smakt det siden positiv test. Er litt skeptisk mtp både koffein og kunstig søtning. Hva tenker dere i forhold til slikt? Evt sukkerfri saft. Er det innafor med et glass til dagen, bare for å få litt variasjon i forhold til å bare drikke vann?

Noe annet man bør være obs på mtp kosthold? Nå kommer jo julen snart, så det blir nok ekstra vanskelig å opprettholde et sunt kosthold. Men det skal gå bra, så lenge jeg vet det er bra for spiren så er motivasjonen der.

Jeg var veldig nøye på det, fram til jeg fikk store problemer med kvalme. Nå kan det være en kamp å få i meg det jeg ønsker å spise av sunn mat, så det viktigste for meg er blitt bare det å spise noe.

Ligger akkurat nå og kjemper mot kvalmen etter å ha spist. Prøvde sove, men ligger bare å vrir meg :(

Jeg tenker det er lurt å spise sunt og variert. Så litt fisk, litt kjøtt, litt grønt, litt frukt, mest grovt brød osv osv. Det er jo i grunnen det man egentlig vet er sunt som er sunt.

Jeg funderer litt på dette med kostholdstilskudd. Jeg har kjøpt en pakke på apoteket, men synes det er litt heftig med 4 store piller som skal svelges. Så da tar jeg det noen dager, og bare helt vanlig folatpille de andre dagene.
Jeg har kjøpt de samme og syns det er helt forferdelig å få de i seg. Skjønner ikke hvorfor de ikke har kunnet presse inn det de trenger i to stor piller. Det er jo helt uoverkommelig å skulle svelge alle fire. Jeg brekker meg som en gal :hungover:

Last edited:
Æ lage en del smoothie med yoghurt, spinat, grønnkål, eple og vann. Det e masse folat og jod som e bra for fosterets utvikling! Ellers spis æ helt vanlig som tidligere (utenom salami):)

Jeg har kjøpt de samme og syns det er helt forferdelig å få de i seg. Skjønner ikke hvorfor de ikke har kunnet presse inn det de trenger i to stor piller. Det er jo helt uoverkommelig å skulle svelge alle fire. Jeg brekker meg som en gal :hungover:
Akkurat det samme her, disse tablettene er ikke laget med hensyn til kvalme gravide kvinner, hehehe

Er veldig nøye, for har overvekt fra før, og holder på å trappe opp fra vektnedgang på lavkalori. Er foreløpig mest kvalm om jeg ikke spiser om morgenen. Bare uggen etter mat resten av dagen. Holder meg til de faste fire måltidene, å tyr til grønnsaker om ekstremsulten blir uutholdelig.

Er ikke like glad i Cola uten sukker/Pepsi/FUNsaft nå plutselig, så mengden har roet seg litt av seg selv. Men drikker noen glass på kvelden, å tenker ikke så mye over det. Har faktisk mest lyst på vann og farris, uten at det plager meg:D

Julen blir en utfordring, men skal gjøre mitt ytterste for å holde meg innafor kalorimengde, samt bevege meg minst en time på de mest kaloririke dagene. Sukker i alle former blir veldig begrenset i år, å alltid som en del av en helhetlig dagsplan:) Sånn må det bare være!

Kan vi spise rå pepperkakedeig som man kjøper i butikken? Pleier alltid å småspise litt deig når vi lager pepperkaker :happy:

Jeg spiser som normalt. Ikke gjort noe endringer annet enn å holde meg unna det vi ikke skal spise.
Visste ikke at sukkerfri fun light kunne være et problem. Drikker cola uten sukker hver eneste dag også. Målt mot at folk kan drikke 1-2 kopper koffein, så går det helt fint.

Er helt normalvektig da.

Jeg også spiser ganske som normalt :)
Følger rådene fra FHI, men tar meg gjerne noen kopper te eller et glass pepsi max om jeg plutselig får lyst på det.

Matlysten er litt så som så, så når det er noe jeg får lyst på unner jeg meg gjerne det.
Sliter litt med fet mat da, så julen kan bli ganske vanskelig..

Jeg føler meg nesten litt fyllesyk. Litt uggen, fysen på fet og salt mat, og tørst hele tiden. Klarer å holde meg i skinnet de fleste dager, men går på en smell her og der. Den siste uken har jeg vært sulten HELE tiden. Har ikke nødvendigvis lyst på noe spesielt, men magen rumler og får sånn sulten mageknip. Må spise hver 2 time for å holde det i sjakk.

Tenker jeg skal spise sunnere i Januar. Nå spiser jeg det som får meg igjennom kvalmen og dagene. Litt om gangen. Går det for langt imellom måltidene vrenger magen seg og jeg får skikkelig ubehag når jeg spiser. Helt merkelige tider dette her :yuck:

Men er veldig med på sunnere fokus etterhvert, gjerne med flere :)

Jeg drikker Tran og Sanasol isteden, + har folat Nå har Tran aldri plaget meg da, men vet mange ikke takler det. Sanasol elsker jeg, og det er jo sååå godt rett etter tran :p

Jeg drikker Tran og Sanasol isteden, + har folat Nå har Tran aldri plaget meg da, men vet mange ikke takler det. Sanasol elsker jeg, og det er jo sååå godt rett etter tran :p
Sanasol har jeg ikke drukket siden jeg var barn, men husker det som kjempegodt:D Det var en smart løsning, jeg tenker jeg skal jobbe meg gjennom det jeg har igjen og gjøre noe lignende. Har jo folat som jeg tok før jeg ble gravid.

Jeg tenker foreløpig ikke på det siden jeg er så kvalm er det begrenset hva jeg får i meg, og orker ingenting som er søtt eller fett, qå da går det litt av seg selv. Ned 4 kg fra startvekt nå. Nei, ikke slanking, men ekstrem kvalme som gjør det vanskelig å spise noe som helst.

Er ganske overvektig, så så uansett passe meg når denne kvalmen (forhåpentligvis) forsvinner

Burde nok ha vært mye mer nøye, men er så kvalm så klarer bare å spise akkurat det jeg har lyst på. Er normalvektig, og har gått ned noen kg frem til nå. Er uke 10 på mandag.

Back
Topp