L-40710852

Første møte med forumet
Hei!
Jeg prøver å bli gravid og merker at tålmodigheten min på akkurat dette er dumt nok litt dårlig Vet godt at det å bli gravid ikke går fortere enn det går, men er mer med det rundt og stresser fort med at det skal være noe gæli.
Lurer dermed på om det er andre som kanskje vil dele litt erfaringer
Litt kort om situasjonen;

Jeg sluttet på prevensjon i November, vært prøvere siden, foreløpig uten hell. Har tracket syklus da jeg føler jeg må ‘lære kroppen å kjenne’ igjen på nytt, etter mange år på prevensjon og utelatt mensen (gått på Cerazette de siste årene). Fikk første mens igjen etter pilleslutt i slutten av desember og egentlig vært ganske stabil siden (+\- 2-3 dager de første 2 mnd).
Normal syklus (29+\- 1dag, varighet mensen 5-6 dager), men har oppdaget at jeg har sen eggløsning (lutealfase på 8-9dager).

Tar Nycoplus Multi tabletter for folat, ingen andre legemidler ellers.

Bruker ClearBlue fertilitetsmonitor for å tracke eggløsningen.
Ikke tatt noen som helst prøver hos lege/gyno enda, men tenker å få litt «kjøtt på beina» først.
Jeg er også litt ‘overvektig’ med mine 169cm og 95 kg. Men har et greit forhold til kosthold og trener jevnlig. (Har alltid vært litt tung, da jeg har en passe muskuløs kropp).

Har heller ikke vært prøvere altfor lenge, og jeg vet at det kan ta opptil 1år før den sitter. Men ønsker å høre om det er flere som har/hatt det samme, og hvilke erfaringer dere har gjort dere med dette?

Høres ut som du har litt kort lutealfase (under ti dager). Da kan det være vanskeligere for egget å feste seg. Tror det finnes medisiner for å forlenge, så kan være verdt en prat med en gynekolog?

Jeg har også kort lutealfase (rundt 7 dager), så jeg går på cyclogest i hver PP etter eggløsning. Det kan være greit å høre om cyclogest eller annen form for progesteronstøtte når du har kort lutealfase :Heartpink

Har alltid hatt kort lutealfase, på ca 8-9 dager. Men blitt gravid veldig lett likevel. Så det trenger ikke bety at det forhindrer graviditet :)

Hei. Jeg var bekymret for det samme som deg da jeg sluttet på p-pillen etter mange år og som deg oppdaget at jeg hadde kort lutealfase da jeg begynte å følge syklus. Men jeg ble gravid to måneder etter mensen kom tilbake og hadde den syklusen lutealfase på 9 dager. Så det trenger ikke være noe problem. Men hvis det er noe du tenker mye på så kan det jo være fint å snakke med en gynekolog. Jeg hadde planer om bestille time hos gyn. pga. det samme, men rakk ikke før jeg plutselig var gravid :Heartred

Jeg har lutealfase på 6-8 dager. Jeg dro til gynekolog som mente det ikke spilte noen rolle, og at det viktigste var at jeg hadde eggløsning. Jeg ble faktisk gravid på prøveperiode nr 10 på en syklus med tidlig eggløsning. Det endte i spontanabort. Dro til privat gyn for å få det bekreftet og hun mente spontanaborten kunne se ut som skjedde pga progesteronsvikt. Etter det fikk jeg skrevet ut progesteron som jeg har tatt fra noen dager etter eggløsning. Med det har jeg blitt gravid i prøveperiode 1-3. 2 levende barn og 1 til spontanabort.

Back
Topp