Kort lutealfase ?

Team M

Forelsket i forumet
Novemberbarna 2021
Septemberskattene 2023
Noen som kan noe om dette?
Kan amming gjøre så den blir kortere?
Når EL kommer senere enn forventet, og det da bare er ca 8 dager til forventet mens, hva da? Skal ikke mens komme 14 dager etter EL?
Mulig jeg nå får en lenger syklus denne mens da?
Hva skjer hvis man har kort lutealfase egentlig?
Lurer på mye jeg

Jeg hadde kortere lutealfase da jeg fikk mensen tilbake for 1,5 år siden, etter siste fødsel. Hadde alder på lista over mistenkte, men det kan jo også hende det var forbigående. Jeg googlet litt, og fant ut at kort lutealfase kunne gjøre det vanskeligere å bli gravid, pga egget har mindre tid til å feste seg. Jeg ville fulgt med et par måneder, og hvis det vedvarte hadde jeg bedt om hjelp hos gynekolog. Tror man kan gå på progesteron for å forlenge den.

Hvis EL blir forsinket, blir gjerne mens også det. Alle har ikke 14 dager; det er når den begynner bli kortere enn 10 dager den regnes som defekt. Selv har jeg hatt 11-13 dager opp gjennom årene (men konstant lutealfase i den perioden altså).
Lutealfasen pleier være omtrent like lang hver gang. :)

Hvis lutealfasen er under 10 dager, så KAN det bli vanskeligere for et egg å feste seg. Men som regel er det først når det er mindre enn 8 dager det blir nesten umulig å få det til selv.

Om den er veldig kort, er det progesteron som vil være riktig medisin å prøve.

Og, amming kan tulle med hormonene ja.

Hvis eggløsning forsinkes vil også mensen forsinkes tilsvarende alt etter hva du pleier ha i lutealfase :)

Jeg har 8-9 dager lutealfase vanligvis, og venter nå min nr 3. Første tok ca 3 prøvesykluser å lage, andremann ble til med et uhell og denne siste ble laget på aller første forsøket. Så det trenger ikke bety problemer for graviditet :)

Jeg har lutealfase på 8-10 dager, og såkalt lutealsvikt, så jeg får progesteronbehandling som nevnt av andre her.

Amming og om det ikke er så lenge etter at du fikk mensen tilbake etter fødsel kan påvirke. Ikke alle kan bli gravide med en gang og mange har en kortere eller lengre periode der kroppen ikke er helt klar for en ny graviditet selv om fertiliteten er på vei tilbake. Jeg hadde først noen to veldige lange sykluser når jeg fikk mensen igjen etter fødsel, de og de første syklusene med mer normal lengde hadde kortere lutealfase, men så kom EL tidligere og tidligere og lutealfasen ble normal igjen. Alt gikk seg til selv om jeg fremdeles ammet litt.

Back
Topp