Kort lutealfase etter fødsel/amming

Vifårse

Glad i forumet
Vi som prøver :)
Maiskolbene 2023 :-)
Hei fine damer!

Jeg søker råd/høre deres erfaringer :Heartred

Jeg fødte i mai 2023, og fikk tilbake mensen i april 2024. Nå begynner samboer og jeg og bli veldig klare for å prøve nr. 2, men etter syklusen min kom tilbake, så har jeg kun hatt lutealfase på 4-7 dager. Jeg ammer fortsatt, og jeg vet at dette kan ha stor påvirkning på syklusen og hormonene - men jeg håper så inderlig at det finnes en måte å forlenge lutealfasen uten å måtte trappe ned på ammingen.

Er det noen som har hatt samme utfordring, og som fikk eller gjorde noe som hjalp med å forlenge lutealfasen? :)

Noen kjærringråd jeg kan teste, eventuelt noe jeg kan be lege/gyn om å få teste ut som krever resept? :)

Takk på forhånd :Heartpink
 
Jeg har dessverre ikke noen råd, men kan dele min erfaring.

Fødte i juni 23, og fikk tilbake mensen august 24, etter kutt av nattamming. Hadde lutealfase på 7-9 dager de første syklusene, og valgte å også kutte kveldsamming. Ammer nå morgen og ettermiddag. Siste syklus nå har jeg kommet til 12 DPO! Det er det som var standard for meg før graviditet.
 
Jeg har en snart åttemåneders gammel baby og ammer fortsatt. Jeg har ikke gjort veldig mye endringer, prøver dog å kutte ned på amminger på nattestid fordi det ødelegger søvn for oss alle tre og lutealfasen min har vært alt i fra 6-10 dager. Usikker på om det har sammenheng men antakeligvis påvirker det noe. Jeg er nok i samme båt som deg for jeg har ikke lyst til å kutte noe særlig ned på ammingen. Ammer stort sett morgen og kveld og en gang midt på dagen. Betraktelig nedgang etter overgang til fast føde men baby er liten dvs under 10% i percentil for alderen og fortsatt ikke særlig storspist så tviler på at å kutte ammingen er lurt i vårt tilfelle. Det store menet for oss er dog at vi ønsker flere og helst i går så det er vanskelig å vite hva man bør gjøre uten at det går på bekostning av det ene eller det andre. Vurderer en time hos gyn bare for å muligens få svar på litt forskjellig
 
Hadde samme problem da vi prøvde på nr. 2!
Brukte Wild Yam som er et naturlig progrestontilskudd. Spiren satt samme syklus jeg begynte å bruke det :happy:

Viktig at det brukes riktig! Spør gjerne om du ønsker «oppskrift».
 
Back
Topp