Koronavaksinen

Putti2020

Betatt av forumet
Novemberbarna 2021
Hei!
Hva tenker dere om å vaksineres mens dere er gravide?
Jeg tenker at jeg ønsker å vente, fordi det ikke er prøvd nok ut på gravide enda. Leser så mye forskjellig om hva som er anbefalt og ikke.
Jeg jobber i barnehage og får dermed tilbudet nå om ikke lenge. Akkurat nå er smittetallet lavt her jeg bor, og med flere og flere vaksinerte håper jeg det holder seg sånn.
Er heller ikke i noen risikogruppe.
Hva med dere?

Jeg skal ha, men er risikogruppe.

Hei!
Hva tenker dere om å vaksineres mens dere er gravide?
Jeg tenker at jeg ønsker å vente, fordi det ikke er prøvd nok ut på gravide enda. Leser så mye forskjellig om hva som er anbefalt og ikke.
Jeg jobber i barnehage og får dermed tilbudet nå om ikke lenge. Akkurat nå er smittetallet lavt her jeg bor, og med flere og flere vaksinerte håper jeg det holder seg sånn.
Er heller ikke i noen risikogruppe.
Hva med dere?

Jeg fikk tilbud nå, men takket nei da jeg ønsker å vente til etter fødsel:) Snakket med jordmor om det på forrige kontroll, og hun sa at fhi ikke har gått ut med en generell anbefaling om at alle friske gravide skal ta den, og at det var en individuell vurdering for hver enkelt. Jeg er frisk, hjemmeværende, og mannen jobber på hjemmekontor, så føltes tryggere å vente til etter fødsel pga lite/ingen forskning på bivirkninger/evt senskader for fosteret:Heartred Det er jo ingen fasitsvar på dette, så tenker det er best man snakket med legen/jm sin på kontroll hvis man er usikker? :Heartred

Jeg fikk tilbud nå, men takket nei da jeg ønsker å vente til etter fødsel:) Snakket med jordmor om det på forrige kontroll, og hun sa at fhi ikke har gått ut med en generell anbefaling om at alle friske gravide skal ta den, og at det var en individuell vurdering for hver enkelt. Jeg er frisk, hjemmeværende, og mannen jobber på hjemmekontor, så føltes tryggere å vente til etter fødsel pga lite/ingen forskning på bivirkninger/evt senskader for fosteret:Heartred Det er jo ingen fasitsvar på dette, så tenker det er best man snakket med legen/jm sin på kontroll hvis man er usikker? :Heartred

Skal snakke med jordmor om det på neste kontroll, hvis jeg ikke allerede har takket nei innen den tid. Skal på kontroll om 1,5 uke.
Fikk mail fra sjefen på fredag om at hun hadde meldt inn alle aktuelle kandidater til kommunen, altså de innenfor aldersgruppen det gjaldt. Vet ikke om jeg er inkludert der, siden hun vet jeg er gravid og ikke vil ta den. Men jeg er nok meldt inn, så jeg til syvende og sist får ta valget selv.

Jobber jo i barnehage, men føler meg jo tryggere og tryggere jo flere av kollegaene som er vaksinert. Og etter ferien går det fort mot permisjon ;-) Så det blir nok nei herfra også. Men tar den gjerne så fort det er greit igjen ifht svangerskap/amming.

Jeg skal ta vaksinen i morgen Har snakket med legen min flere ganger og gjort egen research, i tillegg til at jeg ringte vaksinesenteret da jeg fikk innkalling og spurte hva de tenker. Så da satser jeg på at dette går fint. Bor i Oslo i en bydel med mye smitte, og har en jobb hvor hjemmekontor ikke er et alternativ. Alle må så klart velge selv hva de synes er riktig!

Har ikke bestemt meg enda, men tror ikke jeg blir å ta den. Skal snakke med fastlegen neste gang jeg er der.

Jeg kommer ikke til å ta den mens jeg er gravid. Det er rett og slett fordi dette er såpass nytt, vaksinen er ny, og all forskning er da bare basert på gravide og/eller babyer som er født det seneste året cirka. I forhold til senvirkninger som muligens kan dukke opp, så vil jeg ikke risikere noe. :) Men som flere sier, så er dette helt opp til alle og enhver basert på egen helse og hverdag, og jeg vil aldri dømme en annen mors valg. ❤️

Jeg skal ikke vaksinere meg når jeg er gravid fordi jeg har forhørt meg med legen og jordmor og de anbefaler å ikke ta den.

Jeg har vært veldig usikker på dette. Men jeg ble smittet med korona da jeg var i uke 12. Har derfor «grønt koronapass» til uti september. Termin i starten av november, så tror kanskje jeg venter med vaksine dose til etter fødsel.:confused004

Venter. Har ventet så lenge på vaksinen nå at jeg fint klarer å vente litt til. Ønsker ikke å være prøvekanin for vaksinen når det ikke er bare meg selv det gjelder, men lille gullet også. :Heartpink

Hadde egentli time før å ta den idag, me ombestemte mæ etter å prata me samboer.. han følte sæ ikke helt trygg på den, å da vente æ.. e tross alt begge sin unge, å vil ikke jør nåkka såm kan påvirke ungen uten å høre på hannes mening:-) blei eni om å vente litt å se ann, e ikke smitte her, å har vært vældi lite smitte hele veien, så vi treng ikke stresse me den:-) skal heller holl åss unna folkemengda å risikofaktora ei stu d til:-)

Lurer på å vente til etter fødsel. Er lærer og vil nok få tilbud om den nå i juli, men magefølelsen sier meg at jeg ikke skal ta den. Veldig mange rundt meg vil snart være vaksinert og det har vært lite tilfeldig smitte her hvor jeg bor. Såklart litt ekkelt å si nei og er absolutt for vaksine, men kanskje ikke som gravid :)

• Liker
Reactions: Azu
Lurer på å vente til etter fødsel. Er lærer og vil nok få tilbud om den nå i juli, men magefølelsen sier meg at jeg ikke skal ta den. Veldig mange rundt meg vil snart være vaksinert og det har vært lite tilfeldig smitte her hvor jeg bor. Såklart litt ekkelt å si nei og er absolutt for vaksine, men kanskje ikke som gravid :)
Fikk tilbudet i dag, med oppsatt tid. Men valgte å trykke på knappen for "timen passer ikke". Må undersøke hvor jeg kan henvende meg når jeg vil ha den etter fødsel og amming.
De fleste jeg har snakket med anbefaler den ikke, og ei venninne hadde spurt sin jordmor, som ikke ville gi noe svar på det. Da tenker jeg at det er for usikkert...

Fikk tilbudet i dag, med oppsatt tid. Men valgte å trykke på knappen for "timen passer ikke". Må undersøke hvor jeg kan henvende meg når jeg vil ha den etter fødsel og amming.
De fleste jeg har snakket med anbefaler den ikke, og ei venninne hadde spurt sin jordmor, som ikke ville gi noe svar på det. Da tenker jeg at det er for usikkert...

Såpass ja! Helt sikkert mange som mener kjør på, men tror det tidsnok blir vår tur. Ja, må også undersøke litt rundt dette. Vil jo absolutt ta den etterhvert. Men helt riktig at gravide kan få velge selv, selv om det kan være helt fint å ta den som gravid altså. Det må hver og en få bestemme :)

Legen min anbefaler absolutt å ta den. Rart om jordmødre eller andre leger gir ulike råd.

Har også hørt fra en lege som jobber med dette, og de er veldig klare på at gravide bør ta vaksine
Det viser jo også artikkelen det ble lenket til litt lenger oppe.

Skjønner at man kan bli engstelig, men her bør man spørre legen sin, og ta rådet man får.

Jeg følger fhi sine anbefalinger, og inntil videre er den kun anbefalt for gravide i risikogruppe og /eller om man bor i et område med mye smitte.
Hver enkelt bør jo ta det opp med fastlegen sin, og vurdere ut ifra det.
Fastleger og jordmødre anbefaler vel forskjellige ting fordi det er forskjellige pasienter med ulike utgangspunkt.

Akkurat kommet fra kontroll hos jordmor, og diskutert vaksinen. Hun tenker at jeg burde ta den når tilbudet kommer igjen. Meldte jo fra at timen ikke passet, fordi jeg ville høre med henne først.
Har helt ærlig vært skeptisk, men er jo absolutt ikke skeptisk til vaksiner til vanlig.
Hun sa at det blir i såfall bare første dose nå, og den neste kan vente til etter fødsel. Er jo allerede "bare" 17 uker til termin.

Kan ikke gjøre annet enn å stole på de som vet, og anbefale folk å høre med sin lege eller jordmor, for å så få en individuell vurdering.

Lege anbefalte å ta, mens jordmor anbefalte å vente.. så æ vente.. bor ikke på smitteutsatt området, sjøl om æ har en smitteutsatt jobb (men er nå nesten ikke i pasientkontakt). Har heller ingen risiko sykdommer..men annser det å vær gravid som en risiko

Back
Topp