Koronavaksine

Mammabjørn93

Betatt av forumet
Himmelbarn
September To Remember 2022
Hei!

Tenkte det kunne være spennende å høre om folk er vaksinert, en eller to doser, og om man eventuelt kommer til å vaksinere seg under graviditeten?

Tenker vi ikke trenger å diskutere hva som er rett og galt når det gjelder vaksineringen, folk må få bestemme dette selv! Men spennede hvilke tanker folk gjør seg :)

Jeg fikk første dose dagen før EL den syklusen jeg ble gravid. Tenker å ta andre dose når jeg kommer til 2. trimester. Har veid en del for og mot, men konkludert med at jeg heller vil ha vaksine enn korona :)

Jeg rakk akkurat å ta andre dose to dager før egginnsett! Jeg er i 40-årene så jeg orket ikke bekymre meg for å få korona i tillegg til den risikoen høy alder allerede er.

Jeg fikk dose 1 rett før eggløsning, så måtte avlyse dose 2. Har bestemt meg for å ta dose 2 i 2. trimester, men kommer til å vente til jeg har kommet litt ut i 2.trimester. Har bestemt meg for at jeg heller vil ha vaksinen enn korona.

Jeg fikk andre dose litt over en uke før jeg hadde innsett med fryseforsøk, så jeg er veldig lettet over å være fullvaksinert. :)

Fikk første dose en uke før EL, og velger å ta dose 2 litt inn i 2.trimester.
Kommer nok også til å ta influensavaksinen i år, da jeg føler meg utsatt på både jobb og hjemme med en snart 3 åring i barnehagen :)

Tok første dose i juli, visste ikke at jeg var gravid, da jeg tok vaksina. Mistet spira. Tok dose to 1. dag i siste ‘mens’, ble gravid den EL etter det. Så gikk fort da de først satte i gang vaksineringen i kommunen for vårt ‘kull’ :)

Fikk to doser før sommeren. Nå skal jeg få en 3. dose så fort jeg kommer over i 2. trimester. Veldig glad for det, for det blir en fordel for lille i magen. Antistoffer fra meg vil gå over til lille i magen og bidra til å beskytte han eller henne de første mnd av livet utenfor magen. Så for min del: så klart!

Har ikke rukket å få noe vaksine enda. Tenker å ta når jeg bikker over i 2. trimester. Gleder meg!

Har tatt begge dosene. Fikk vite at det er med dose 1 man ikke anbefaler gravide før uke 12 og ta den.
Selv om det ikke skal være noe risk. Dose 2 gjør det visst ikke så mye om man tar før man er gravid i uke 12.
Men nå anbefales jo det hjemme i Norge. Ingen problemer her enn noen få bivirkninger som en vanlig lett forkjølelse.

Dobbel dose, men begynner å bli en god stund siden så mulig det blir dose 3 etter hvert (etter andre trimester) om de anbefaler det :)

Et nærtligrende spørsmål: Noen som vet om det er ok å ta influensavaksinen som gravid? Vet de anbefaler at man vaksinerer seg i 3 trimester, men er det ok i første? Er helsepersonell så får tilbudet nå, skal spørre arbeidsmiljøgjengen før jeg evt får vaksina, men noen som vet? :rolleyes:

Dobbel dose, men begynner å bli en god stund siden så mulig det blir dose 3 etter hvert (etter andre trimester) om de anbefaler det :)

Et nærtligrende spørsmål: Noen som vet om det er ok å ta influensavaksinen som gravid? Vet de anbefaler at man vaksinerer seg i 3 trimester, men er det ok i første? Er helsepersonell så får tilbudet nå, skal spørre arbeidsmiljøgjengen før jeg evt får vaksina, men noen som vet? :rolleyes:
De anbefaler vel vaksinering i 2 og 3 trimester på influensavaksinen også? :)

De anbefaler vel vaksinering i 2 og 3 trimester på influensavaksinen også? :)
Ja leste nå at det var fra 2 trimester (trodde det var fra 3), og i første om man har tilleggsrisiko. Men finner ikke om det er noe spesifikt mot å vaksinere i første trimester?

Tok første dose 15 dager før egguttak.
Valgte å legge det ene egget som klarte seg til blasto, på frys. Da jeg har underliggende sykdom, var det viktig for meg å være så trygg som mulig ved en eventuell graviditet.
Dose 2 ble satt ca 4 uker før innsett (som altså ble 2 måneder etter uttaket)
:HeartblueEskimoen henger fortsatt fast!:Heartred

Ja leste nå at det var fra 2 trimester (trodde det var fra 3), og i første om man har tilleggsrisiko. Men finner ikke om det er noe spesifikt mot å vaksinere i første trimester?

Kanskje de anbefaler å vente til 2.trimester av et føre var prinsipp? Jeg får også tilbud snart gjennom jobben, men tenker å vente til 2.trimester. Influensavaksinen skal være gratis for gravide i 2. og 3.trimester (1.trimester ved tilleggsrisiko) ved vaksinering i regi av kommunene (50kr i egenandel hos fastlege), og det er vel gode odds for at vi har nådd 2.trimester før influensasesongen slår til.

Back
Topp